Hej har en poolvärmepump där kondensatorn gått sönder, har beställt en ny. Men undrar om det bara är tuta och köra? Vet att kondensatorer kan lagra en hel del ström/spänning, men googlar man så verkar det som att alla byter dom hejvilt. Den kondensator jag skall byta har spec enl nedan, obs! bilden på kondensator visar hur den ser ut men annan spec. Så frågan är att räcker det med skyddshandskar och att bara plocka bort den och klicka i nya? Eller måste man hålla på med urladdning? Om ja varför, är det om man råkar komma åt polerna?
Kompressorkondensator för XHP100 - XHP140 (50 | 60 microF)
Kompressorkondensator för XHP100 - XHP140 (50 | 60 microF)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd skyddsglasögon.
Explodera kan kondensatorer göra om de felpolariseras eller får för hög spänning.
Som sagt, mät spänningen över kondensatorn så får du direkt besked. Ett instrument kostar 150 kr.
I äldre tjock-tv så fanns det en risk för stötar från högspänningsdelen och uppladdade kondensatorer.
Explodera kan kondensatorer göra om de felpolariseras eller får för hög spänning.
Som sagt, mät spänningen över kondensatorn så får du direkt besked. Ett instrument kostar 150 kr.
I äldre tjock-tv så fanns det en risk för stötar från högspänningsdelen och uppladdade kondensatorer.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Jag har inte sett det, men jag gissar att det är för att slippa få en rejäl (ofarlig) stöt om man råkar komma åt ledarna. Och om man skall ge sig på att kontrollmäta kondensatorn, så bör den laddas ur först.
Jag tror att numera är "alla" motorkondensatorer opolariserade, så de bör inte kunna explodera av det. Men de kan explodera om det blir fel på dem, eller om de får högre spänning än märkspänningen. Och det är inte roligt att vara i närheten när det händer.
Jag tror att numera är "alla" motorkondensatorer opolariserade, så de bör inte kunna explodera av det. Men de kan explodera om det blir fel på dem, eller om de får högre spänning än märkspänningen. Och det är inte roligt att vara i närheten när det händer.
Självklart inte, men du säger kontrollmät om det finns kvar spänning och den andre säger kontrollmät inte utan att ha laddat ur spänningen. Så då är det frågan vem som har rätt. Men om jag ska tolka det så är detta en liten grej och relativt riskfritt
Att kontrollmäta en elektrisk detalj eller enhet för spänningslöshet är något grundläggande som ska göras när ingrepp ska ske.
Så jag kan inte se varför du inte ska kunna göra detta. Detta under förutsättning att du har lite hum om hur man ställer in ett instrument på spänningsmätning och sätter mätkontakterna i rätt hål i instrumentet.
Ja har grejorna varit frånkopplade i två veckor ser jag inga problem med att byta kondensatorn.
Så jag kan inte se varför du inte ska kunna göra detta. Detta under förutsättning att du har lite hum om hur man ställer in ett instrument på spänningsmätning och sätter mätkontakterna i rätt hål i instrumentet.
Ja har grejorna varit frånkopplade i två veckor ser jag inga problem med att byta kondensatorn.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
När jag skrev om mätning av kondensatorn i urladdat läge, syftade jag på kapacitansmätning. Om man vill kontrollera att en kondensator fungerar, så kan man mäta att den har den kapacitans den är märkt med. En Trasig kondensator kan gå sönder på tre olika sätt: Det kan bli kortslutning, då går en säkring och ev. kan kondensatorn explodera. Det kan bli avbrott, då har kondensatorn ingen kapacitans, den fyller ingen funktion. Och kapacitansen kan minska. Om kondensatorn skall hålla 8 uF så kanske den efter några år bara har 1 uF.
De två sista felen kan man mäta med en kapacitansmätning. Även vissa enkla multimetrar har ett läge för kapacitansmätning.
De två sista felen kan man mäta med en kapacitansmätning. Även vissa enkla multimetrar har ett läge för kapacitansmätning.
Ok då är jag med, men det som är jag är frågande till är varför det skulle vara säkrare att ladda ur den först via kortslutning med skruvmejsel än att bara plocka ut den försiktigt. För mig låter det ju som en större risk till stöt eller explosion. Ser på nätet att de täcker över kondensatorn med handduk när de gör det. Varför bara inte plocka ut den och hålla isär poler/kablar? Eller är det en risk att komma åt med tången när man drar loss kabelskon? Kommer man åt så blir det ju samma som att ladda ur med skruvmejsel. Förutsatt att man har en tång med gummihandtag.