C Christoffer L skrev:
Nog Bra, eller rätt?
Jag utfärdar inte några godkännandeintyg på distans och i ett forum.
Din skiss ser korrekt ut, hur det sen blir i praktiken vet vi inte.

• Gilla
KalleKe och 3 till
  • Laddar…
Jag ser inte anledningen till denna manöver. Ska uttaget bytas, och det nya uttaget har dåligt med plats för dubbla ledare eller? Det är i och för sig helt rätt att förgrena med toppklämmor så att apparater endast får de ledare som de använder själv, men det brukar göras vid behov. Det finns sällan anledning att ändra på detta utan andra skäl.

Vad är det för konstigt uttag som inte har dubbla anslutningar?

Läste att de Exxact uttag som köptes inte hade genomföringar , ser dock ut att ha det iaf. Men men nu när jag ändå hade köpt plintarna så var det lika bra att använda dom :) fanns gått om utrymme bakom uttaget.

• Installation av Exxact uttag med synliga plintar och elledningar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Genomföring = möjlighet att ta ut en kabel ur uttagets kåpa.

Tittar du i exempelvis ett gammalt Trend-uttag så finns det platser förberedda för att klippa ur för kablar i kåpan. Den platta designen på Exxact tillåter inte det.

Uttagsserierna från exempelvis schneider och elko finns sedan med en hel mängd olika anslutningsalternativ under kåpan. Dubbla snabbanslutningar, dubbla skruvanslutningar, kombination skruv/snabbanslutning, överkopplingsplintar (X) osv.

Styckepackat i byggvaruhusen finns oftast bara en typ, men tittar man hos grossisterna så finns det som sagt en mängd olika varianter som alla ser likadana ut när kåpan sitter på. Kan jag välja så köper jag de med både skruvanslutning och snabbanslutning. Maximal valfrihet och möjlighet att grena av ledare direkt på uttaget.

Har du ingen dosa i väggen? Det ser ut som du borde ta en rot-dosa och klippa bort botten och stoppa in i hålet där uttaget ska sitta. Sen fattar jag inte varför du krånglar till det med extra kopplingsplintar, de är helt onödiga. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.