El
norrbottenssnickaren: [citat] Det är helt ok. Kör du dessutom på en Schneider dmt kan du dra fk eller fq löst i listen. Men en mjuk Installationskabel går också bra att dra i listen typ ekk eller dyligt.
hordak: Ja, många av dessa omvägar kan ju tendera till att vara farligare än en korrekt utförd installation... Tack för svaret!
tommib: När du säger "ingen jord", vad menar du då? Jag gissar att det rör sig om en EKKJ eller liknande med tre vanliga ledare och en koncentrisk men bilder vore bra.
Grim Pedersen: Jag hade faktiskt satt en mini-central i friggeboden. Jag hade även dragit fram 4/5-ledare (Beroende om du sätter en central där eller ej). Hade dessutom kostat på mig att dra en något större, typ en 4 eller 6 kvmm för att i framtiden ha möjligheten att säkra upp, t.ex om du vill vara där vintertid eller dylikt. Skönt att kunna fördela lasten på elementen och dylikt. Du får en
GK100: Det kommer säkert funka bra nu. Men skulle det mot förmodan lösa ut om du kör länge är det ok att ställa upp till max 2.2 A. Som Mikael visade i #20 verkar du ha den pumpen jämfört med uppgifterna på etiketten och websidan.
husdrommaren: Hej! Sunwind.se har en del käcka prylar. En sådan här kanske hade varit något för dig? https://www.sunwind.se/product/show/?id=484&Övergang-till-cigarettändaruttag Mvh
fsn: Har mätt förskruvningen och befintlig kabel. Befintlig kabel är yd 14mm och förskruvningen sväljer absolut max 15mm. Har en PUR novoflex 5g2,5. Det handlar om 2,5-3m/lampa med ett 20mm flexrör ingjutet i betong utomhus. Röret är vattenfyllt och det borde vara kylning så det räcker. Det finns ytterligare 40m3 vatten i direkt anslutning om det kniper. Jag klipper jorden och parar ihop
Cupid: Hej på Er! Vi håller på att bygga ett trädäck utanför vår altan. Nu har vi kommit såpass långt att det är dags att börja tänka på belysningsdelen. Vi har bestämt oss att vi ska köpa två paket decklights. Räknade att i nuläget kommer vi att behöva cirka 12 stycken lampor. http://molectric.com/cosa-30-decklight/448-10-st-cosa-30-led-decklight-komplett.html Sedan 6 stycken Hide a
empame: Nej det är fast installation med en flerpolig brytare precis före beredaren. [citat]
Mikael_L: Och så ville du ha tips på säkerhetsbrytare: Själv använder jag i princip bara två olika: Norwescos https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-sakerhetsbrytare-ip54-16a-25a?category_id=1907 De har ett otal olika, jag brukar mest köra med den billigaste ljusgråa som saknar indikering. Den har M20 anslutningar till förskruvning. Men det är alltså bra för inte allt för grov kabel och
Vulcan61: [citat] Ja borde vara ok. Man kanske måste sätta ett täcklock på dosan så det blir helt slutet
Demmpa: Eftersom man bör/ska följa tillverkarens anvisningar så blir det på sätt å vis ett indirekt krav.
BirgitS: [citat] Något att tänka på är att Rangemaster-spisen har rätt låg effekt på "plattorna", de har tagit de vanliga 7,4 kW men fördelat ut det på fem i stället för fyra plattor, och inte någon Boost-funktion så det tar lite längre tid än vanligt att värma upp en stekpanna eller koka upp vatten.
Müssli: Använd inte färgerna som sjöbuse har ritat bara. Mellantrådar ska inte vara gula eller blåa.
theboppers: Hej igen, och ursäkta för dålig återkoppling. Idag fick jag det nya värmeelementet för varmluften och det funkade finfint. Gällande mina "problem" med över- och under-värme så var det skit bakom spakarna :-) Tydligen så används varmluften först (enbart) för att värma upp ugnen och sen slås övre och undre värmeelementet på när ugnen är varm. Jag hittade en meny (det var
FrittDrag_II: Är det inte så att tillverkaren menar att pumpmotorn är styrd med PVM? Man ställer hastighet/"tryck" med ratten på pumpen sedan sköter styrningen val av varvtal och PVM-styr motorn.
cpalm: [citat] Så vitt jag kan se står det: Medietemperatur (intervall) -10 till +90 °C 5 - 30 °C har att göra med intervallet inom vilket angivet vattengenomflöde är specificerat.
Mikael_L: Aqua.stoppen är dock väldigt lätt att byta, t.o.m. för en smått ohändig person. Två torx 20 skruvar i framkant så har man lossat sidoplåten, aqua-stoppen med slang och allt knäpps loss från baksidan med en skruvmejsel, två flatstiftskontakter till strömförsörjningen (obs 230V, så dra ur stickproppen innan arbetet påbörjas). Och så en slangklammer som man lossar/öppnar med
snaggletooth: [citat] Tillverkarens anvisningar gäller, alltså 2-polig dvärgbrytare i fallet med ELKOs uttag.
prototypen: Jag brukar kalla den för fylltråd, för att fylla ut så geometrin går jämnt ut. Protte
Denzar: Sådärja, DHL var inte snabba som blixten inte. Hur ska jag koppla säkert och som vi pratat om? Övertydlighet - Jatack!
Robert-san01: Antar att det är Berker S1? Det är Hager som för dem och de har ok utbud. I Sverige säljs dock bara den matta versionen och vissa knappar till KNX finns bara som blanka. Enklare att montera än Trend, men lite fladdrigare i känslan än Trend och Exxakt. De flesta termostater mm brukar komma med ramar som passar Trend eller Exxakt. Det finns inga sådana till S1 annat än original
GK100: [citat] Det du förutsatt för ett nytt skåp enligt gällande standard är helt rätt uppfattat och syns på av sjöbuse korrekt ändrad skiss från din första bild. Så det är inget konstigt att lägga om äldre utrustning på så sätt det är snarare önskvärt om man ändå gör något jobb i de delarna. Så för frågorna: - Reglerna säger att nyanläggning ska utföras i den ordningen
GK100: [citat] Behöver man välja är det oftast bäst att gå upp lite om man inte hittar rätt. Startmomentet blir rejält lidande om den är för liten och omvänt får man onödig värme i motorn vid för stor. Men båda fallen gäller bara om man avviker ganska mycket från original.
dennis_f: Inga problem. Är de OK i tyskland är de OK i Sverige. Vi har för övrigt i stort sett identiska elsystem.
Andreas_kalmar: Jo fast enligt ebr ska det stå SRE-P och kraftkabel på röret om man ska följa standarden
stugfar: Hej, återkoppling till er som kom med input: jag måste i något skede ha växlat ledningarna från nivåvakterna i en kopplingsplint mellan brunn och nivårelä, för när jag bytte plats på kopplingarna 1 & 2 i reläet lyste indikatorn och allt funkade. Nu har jag vatten igen. Tack för hjälpen bo.siltberg och skutten11.
appelappe: [citat] Fast hela tråden började med just en sådan. :) Fast det var ju 7 år sedan.