Hallå, hallå!

Ja, det är väl inte många i den här delen av forumet som missat nedanstående[1] tråd, så när det ändå är på tapeten (igen) tänkte jag passa på att ställa en fråga. Om jag lyckas övertala en elektriker att jag inhandlar allt material (efter spec. från honom/henne), vad kan man anse vara ett skäligt påslag på timpriset för att täcka upp dessa så kallade "rabatter"?

[1] - https://www.byggahus.se/forum/threads/svd-lyfter-hantverkares-ockerpriser-pa-material.323095

Det får du nog ta med den övertalade elektrikern. Hur stort är jobbet t. ex.?
Jag har jobbat för vanlig timtaxa oavsett om kunden köper material eller ej men det hade jag inte gått med på det om det gällde en hel villa. Hittills har jag inte fått frågan på så stora projekt men det kanske beror på att jag har "normala" påslag på mina priser.

Müssli Müssli skrev:
Det får du nog ta med den övertalade elektrikern. Hur stort är jobbet t. ex.?
Jag har jobbat för vanlig timtaxa oavsett om kunden köper material eller ej men det hade jag inte gått med på det om det gällde en hel villa. Hittills har jag inte fått frågan på så stora projekt men det kanske beror på att jag har "normala" påslag på mina priser.
Jag kunde nog valt ett annat ord än just ordet "övertala". Det handlar om en villa som ska byggas och i det här fallet var det elektrikern som nämnde att h*n var ok med att jag inhandlade materialet mot ett tillägg på timpriset.

Då är det ju bara din elektriker som kan svara på den frågan.

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Inget skulle jag säga.

Jag tar inget extra när kunden själv köper in mtrl.
Samma timpris, men däremot om det saknas mark så att det inte går att fortsätta jobba förrän mer mtrl är inköpt så blir det debitering för full dag.
Kör aldrig på offerter och det accepteras av kunderna.
Ska kund köpa in mtrl så ska det vara bra fabrikat, annars tar jag inte jobbet.
Men liksom Müssli så här jag normal påslag på mina inköp, täcker knappt tiden det tar för att köpa in det.
Men inga problem för jag ligger inte på för låg timpeng.
Här heller ingen större verksamhet eftersom jag har ett annat jobb som huvudinkomst.
Elfirman är hobbyverksamhet.
Får nya kunder på rekommendationer från de gamla så jag behöver inte jaga jobb.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Då är det ju bara din elektriker som kan svara på den frågan.
Min fråga var mer generell tänkt, att kanske få svar på vad gemene man anser är skäligt för att täcka upp elektrikers svåra rabatter.

Men självklart är det endast min elektriker som kan svara på vad h*n tycker är skäligt. Jag formulerade mig väl dåligt.

U Uffe A skrev:
Men inga problem för jag ligger inte på för låg timpeng.
Här heller ingen större verksamhet eftersom jag har ett annat jobb som huvudinkomst.
Elfirman är hobbyverksamhet.
Jag tror du hade tänkt annorlunda om du hade haft el som huvudinkomst. ;)
Snacket går ju runt här med jämna mellanrum och det svingas vilt. För hög timpeng vågar ingen ha eftersom man i de flestas ögon (dock inte här) anses vara för dyr. Därför kompenserar man upp det med materialpåslag. Det är verkligheten.
Jag hade gärna sett att verkligheten såg annorlunda ut men vet inte hur man skulle lösa det.

• Gilla
pfv och 2 till
  • Laddar…
Problemet är ju att elektriker har fått det för bra. Har blivit något sorts adel inom bygg nät dem i själva verket är utav samma skrot och korn som dig och mig och vilken snickare, fogare, målare som helst. Varför klarar sig inte en elektriker på 500kr/h när en snickare gör det?

A atomlab skrev:
Problemet är ju att elektriker har fått det för bra. Har blivit något sorts adel inom bygg nät dem i själva verket är utav samma skrot och korn som dig och mig och vilken snickare, fogare, målare som helst. Varför klarar sig inte en elektriker på 500kr/h när en snickare gör det?
arbetsplatserna för en snickare är oftast längre, elektrikern behöver betydligt fler för att fylla arbetsboken. Hörde en byggare som skröt om att han hade tre byggen igång samtidigt.. När elektrikern kanske har 30?

K kanonkula skrev:
arbetsplatserna för en snickare är oftast längre, elektrikern behöver betydligt fler för att fylla arbetsboken. Hörde en byggare som skröt om att han hade tre byggen igång samtidigt.. När elektrikern kanske har 30?
Men kan nog ge fan på att elektriken får ihop en kringla varje dag ändå. Eller får han bara ihop 4timmar som han kan fakturera?

Müssli Müssli skrev:
Jag tror du hade tänkt annorlunda om du hade haft el som huvudinkomst. ;)
Snacket går ju runt här med jämna mellanrum och det svingas vilt. För hög timpeng vågar ingen ha eftersom man i de flestas ögon (dock inte här) anses vara för dyr. Därför kompenserar man upp det med materialpåslag. Det är verkligheten.
Jag hade gärna sett att verkligheten såg annorlunda ut men vet inte hur man skulle lösa det.
Det ligger tyvärr mycket i det du säger.
Jag har ju fördelen att jag inte behöver jaga jobb och därmed behöva lägga mig på för låg timpeng för att få dom.
Tyvärr är det ju så att de flesta kunder inte vill betala för högt timpris utan väljer det lägsta utan att ta hänsyn till vad de får för pengarna.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.