Hej,

Jag vill ha ett belysningssystem för trädgården samt garageuppfarten. Vill ha spotlights samt trädgårdslampor som är ca 60-100cm höga, antingen med spjut eller riktig fot.
Jag vill ha ett 12v eller 24v system, då det blir för jobbigt att gräva ner ett 230v system.

Jag hittade Bolthis system (http://www.bolthi.se/tradgardsbelysning.html) som har allt jag behöver.
Vill veta om någon använt det innan, om det är bra eller dåligt. Det är en hel del lampor och ledningar som ska dras och vill inte göra om det om några år.

Eller finns det något annat system jag bör titta på?

En annan fråga jag har är hur man får lov att ansluta systemet. På en liten utbyggnad på huset är det är kallvind och där finns ett vägguttag. Jag skulle gärna vilja använda det och sedan dra ner kabel genom ventilationen där taket ansluter mot vägg där det finns insektnät. (Det heter väl takfoten, om jag har rätt för mig). Är detta tillåtet? Det är ett helt vanligt utanpåliggande vägguttag, inte ett utomhusuttag.

Tack på förhand!

Redigerat:
Du gör nog rätt i att söka efter faktiska erfarenheter då det är svårt att bedöma robustheten och livslängden utifrån deras produktinformation. Jag reagerar på att de använder G4-sockel. Dessa är kända för att glappa och utomhusklimat gör nog inte det bättre. Fördelen är ju att ni kan välja ljuskälla så att ni får den styrka som passar bäst.

Visst får du använda uttaget på kallvinden för detta. Då antar jag att du menar att transformatorn ansluts i detta uttag och att du drar ned 12 V-kabeln.

S synvinkelhaken skrev:
Du har även In-Lites 12-voltssystem du kan titta på.
Vet inte om systemet är bra eller dåligt så du får jämföra själv.
[länk]
Tack för tipset. Jag har kollat in systemet men tyvärr ligger det en prisklass högre upp än vad jag tänkt mig. Men man kanske får vad man betalar för...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du gör nog rätt i att söka efter faktiska erfarenheter då det är svårt att bedöma robustheten och livslängden utifrån deras produktinformation. Jag reagerar på att de använder G4-sockel. Dessa är kända för att glappa och utomhusklimat gör nog inte det bättre. Fördelen är ju att ni kan välja ljuskälla så att ni får den styrka som passar bäst.

Visst får du använda uttaget på kallvinden för detta. Då antar jag att du menar att transformatorn ansluts i detta uttag och att du drar ned 12 V-kabeln.
Hej,

Vintern gick utan belysning och nu har jag börjat kolla igen.

Det verkar som om LightsOn (www.lightson.se) har vad jag behöver, dessutom är alla ljuskällor utbytbara vilket jag gillar.
Till spotlights använder de Gu5.3 och för pollare e27. E27 är helt OK tycker jag, men jag har ingen erfarenhet av Gu5.3, speciellt inte utomhus. Jag fick ju kommentaren att G4 sockeln på Bolthis system är känd för att glappa. Vet ni något om Gu5.3 (utomhus)?

Tack på förhand!

Jag har kört med Ligthson i trädgården i ungefär ett år. Jag är nöjd.
Ingen av mina armaturer har utbytbar ljuskälla, så det gäller inte alla.

Jag har inga uppgifter om tillförlitlighet i praktiken, men jag tror att GU-serien är lite robustare då de har en sockelbas som håller ljuskällan, dvs ljuskällan har inte stöd enbart av stiften. Dessutom torde värmen i kontaktstiften bli lite lägre hos dessa reflektorlampor.

G gbgustaf skrev:
Jag har kört med Ligthson i trädgården i ungefär ett år. Jag är nöjd.
Ingen av mina armaturer har utbytbar ljuskälla, så det gäller inte alla.
Nä, det är sant att alla inte har utbytbar ljuskälla. Dock hade alla armaturer jag tänkte använda det.

Grävde nu ner kablarna och även eventuella kopplingar?

I gräsmattan grävde jag bara en smal skåra på 15-20 cm djup och tryckte ner kabeln.
I rabatter har jag lagt den i ett kabelskyddsrör, så att jag inte så lätt ska råka gräva av den om jag planterar någonting. Jag råkade ha några meter med 50 mm kabelskyddsrör hemma, men annars hade det gått lika bra med pem-slang eller liknande som skydd. Kopplingarna går bra att gräva ner också.

Gör gärna en ritning på hur kablarna ligger, och spara på en bra plats. Speciellt kan det vara bra att veta exakt var kopplingar och förgreningar ligger, i fall man vill bygga ut systemet senare, eller om någon kabel går sönder och behöver bytas.

G gbgustaf skrev:
I gräsmattan grävde jag bara en smal skåra på 15-20 cm djup och tryckte ner kabeln.
I rabatter har jag lagt den i ett kabelskyddsrör, så att jag inte så lätt ska råka gräva av den om jag planterar någonting. Jag råkade ha några meter med 50 mm kabelskyddsrör hemma, men annars hade det gått lika bra med pem-slang eller liknande som skydd. Kopplingarna går bra att gräva ner också.

Gör gärna en ritning på hur kablarna ligger, och spara på en bra plats. Speciellt kan det vara bra att veta exakt var kopplingar och förgreningar ligger, i fall man vill bygga ut systemet senare, eller om någon kabel går sönder och behöver bytas.

Tack!
Jag ska sätta några pollare var tanken. Här de kopplingar så att man kan seriekoppla dem direkt eller måste man använda t-kopplingar till det?

Du kan inte gå vidare direkt från en lampa till nästa, utan du behöver förgreningar. Det finns flera olika förgreningar att välja på, och även långa kablar med ett uttag på varje meter, vilket kan vara rätt praktiskt. De uttag man inte behöver sätter man bara ett lock på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.