El
Daniel 109: Nu är inte jag väldigt insatt i ämnet. Men jag vet att när barsebäck inte längre klassades som produktionsanläggning gick kostnaden upp. Det var bra långt efter att de slutat producera el. Ett mindre vattenkraftverk jag besökt körde generatorn som motor för att värma lokalen på vintern om de inte producerade el. Just för att det var billig el. Men det var några år sedan, så de
rävlyan: [citat] Fick i huvudet ,ventschakt , där får det inte läggas kabel Kan du få i ett rör av något slag så går det bra att gå i trumman , kallas då kanalisation
Falun023: Tack så mycket för uttömmande svar. Jag har viss förståelse för att min frågeställning är oklar haha. Ang det som står hos Eon att rören ska avslutas i tomtgräns mot gatumark: det ser för mig ut som att rörgraven som vår entreprenör gjort börjar först vid det gula röret - därmed att sträckan mellan det tillfälliga elskåpet (anslutningspunkten), som står just i tomtgräns,
GK100: [citat] Just i TS fall med bimetallverk och 5 A är det en direkt mätning av strömmens värmeverkan, men givetvis kan man tala om en spänning där också men inte mätt av ett mer högimpedivt mätverk.
Novisfixaren: [citat] Jag testade med nya 10A automatsäkringar först och de löser också ut. Solariet står inte inkopplat permanent och körs bara 15 minuter då och då. Jag vet inte om detta solarie räknas som konsumentprodukt egentligen då det är för kommersiellt bruk egentligen .. Känslan är ju att nåt drar för mycket ström och blir varmt. :/
Kaliz: [citat] Öppnade den nu och det var inte alls som jag trodde. Bloxten var inte ordaken det var slagregnet. Den var fylld med vatten!!! Tråden kan stängas!!!:geek:
Anders243: Normalt sett finns det ingen speciell sensor som kan "byglas". Kraftelektroniken mäter den last som kärlet utgör, och känner den ingen last så kommer den stänga av plattan/fältet. Ev kan felet bero på trasig spole ("antenn"), eller trasiga kondensatoerer i resonanskretsen. Om du öppnar hällen kan du ju kolla om lödningar till de stora kondensatorerna eller spolarna har lossnat.
Leif i Skåne: [citat] Du har rätt. Det som fanns då var vriddimmer av triac typ. Normalt funkade den bara mot resistivitet last, me jag dimmade en trafo med framgång redan 1984, det jag fick komplettera med var en kondensator parallellt med lasten annars gick det inte att dimma en trafo till noll. :geek:
Onsalakorven: Hej, Vi har precis dragit om all el till vårt hus byggt -82 och omfattade bl a: El till nytt kök (flyttat) Ny gruppcentral, en sk kombicentral med framdraget fiber Jordfelsbrytare till hela huset Elvärmegolv i källaren (som iofs jag lagt) Jordat alla uttag Förberett för utbyggnad Nya matningsledningar Ny matning samt brytare till värmepump Allt detta gick på 41k efter ROT men då saknas
Norsken69: [citat] Riktigt stora rum, samt dito hall o bad. Finns 1 oinredd rum. Övervåningen ska även den inredas så småningom, så det blir väl en 15-20 proppar till... Nej - ingen "färdigcentral" Kompisen säger det är så de gör i Lettland - något jag betvivlar. Tror snarare pappan på sitt lilla vis kände sig osäker på den Sv normen, och detför vslt att ta det säkra före det osäkra...
yens: Det blev ett mail som istället för irriterat är mer uppgivet. Betydligt kortare än förslaget, men med hyggligt samma andemening. Jag är inte intresserad av att de ska vara nöjda och stryka mig medhårs, de får gärna bli sura och tycka jag är en idiot, jag kunde inte bry mig mindre. Jag accepterar deras beräkning men har givetvis skickat med grafen som visar det "slumpmässiga" i att de
Bo.Siltberg: Visa gärna upp vad du har gjort med bilder här på forumet så får du svar på om något behöver förbättras. Det ska inte bli trångt med installationskabel i en kopplingsdosa så då är frågan vad du har gjort. En markledning kräver också lite tänkande map inkoppling, längd, area etc.
tommib: Man gör normalt inte så ovan mark. Överhuvudtaget så bör man försöka hålla antalet skarvar till ett minimum, speciellt på huvudledningar. Vad är problemet du försöker lösa. Edit: Jaha. Nu hittade jag din andra tråd. En gjutskarv löser inte det problemet och att grena av en ledning på det sättet tror jag inte är ok.
rävlyan: Som esuless säger otätt Otäta väggar mot utsidan är det för det mesta med rost i vägguttag Det drar genom väggen och dosan tätar inte 100% mot skiva/trä i hålet håll en tändare eller någon rök vid uttaget , draget kan förändra sig med hur blåsigt det är Kan även kännas med handen om det är mycket drag
tommib: [citat] Jag tolkar detta som att det är frågan om en huvudleding. Eftersom det vanligen inte är så mycket slack i en installerad kabel att man kan gå på med en skarvdosa i mitten kommer du behöva byta endera änden av kabeln. Troligen är det lättare att byta kabeln som går till övervåningens central än den som ligger i mark. Jag hade gjort skarven inne, i den nya centralen, eftersom
Villa 1948: Tack alla för bra input. Kopplat och klart. Allt funkar som det ska
eddiw: [citat] Tackar för bra svar! Då behöver jag inte satsa på T150, utan de extra pengarna kan gå till lite andra verktyg istället. :) Multimeter finns redan i verktygslådan. :)
Bo.Siltberg: [citat] Den armaturen du länkar till är ju avsedd för taket i bastu så visst kommer den att fungera. Matningen får du göra så som du beskriver, värmetålig kabel genom taket direkt in i armaturen.
tommib: Jag skulle säga att kopplingen beror helt på vad man vill styra och hur. Man måste inte ha två olika faser eller grupper men man kan ha det. Ingen av dem behöver vara fasen/gruppen som uret matas från. Uret har en eller två växlande reläkontakter som man kan använda som det passar. Om man behöver kan man troligen överkoppla på urets anslutningsklämmor. Theben är ett stort och känt
hempularen: Jag har lite svårt att se hur den skulle kunna installeras på ett godkänt sätt. Gissningsvis tänker man den som en sladdströmbrytare på en lampsladd. Men den är ju till sin natur fast monterad.
nmeden: Tack igen för svaren. Mer skalning (2 cm) hjälpte ej. Med ättika och framförallt glasfiberborste blev kontaktytorna dock blanka som nya. Glömde dock ta ny bild. Får kanske öppna och kolla om ett halvår..? Samt kanske be elektrikern tråda om framåt.
Demmpa: [citat] Ja uttagscentral tex https://www.elbjorn.com/sv-se/kraft/byggcentraler/elvaska/f22742_uttagscentral_för_tf_18el/ men det är väldigt onödigt för TS att först gå från CEE-16 till CEE-32 för att ansluta ovan nämnda byggcentral som tar ner CEE-32 till CEE-16 för att koppla in maskinerna med.
BigR: Nexa har lagt upp alla sina manualer på Dropbox. https://www.dropbox.com/sh/5dtvs8fdmy6yk13/AADFQL9PItk8W6He1nzeSvCPa?dl=0
kashieda: En bugg som jag ser det är att en trappkoppling i dosa X (2) kommer att kunna släcka en och tända den andra gruppen downlights, om de inte är lika. Jag tror också mer på programmerbar lösning här.
rävlyan: Tryckluft Samt att det då blåser isolering på vinden , Där var röret :D
hempularen: Ledningar skall inte gå mitt i isoleringen oavsett bastu. Vid max belastning blir det en hel del värmeutveckling i elröret. Om det då är för välisolerat så kan temperaturen i röret överstiga vad plastisoleringen på trådarna tål. Nu var det väl mest tänkt till utelampor, låg belastning. Men utomhus uttaget kan ju belastas hårt.
tommib: Om man inte har kabel utan FK kan man använda en Rörmuff. Finns på bl.a. Clabbe. https://m.clasohlson.com/se/Rörmuff/Pr362311000 Om röret passerar ett kallt utrymme är det lämpligt att täta det för att förhindra kondens.
HSP: Att gamla tändaren ser ut som den gör är för att det är en billig glimtändare med kass plastkvalite som inte klarat uv-ljuset från lysröret. Om du har en annan armatur med samma typ av rör 36/40w, börja testa nya röret i den. Har du mätinstrument så kan du mäta så du inte har avbrott i start glödtrådarna i nya röret. Har råkat ut för att nya rör varit sönder från början.
GK100: Och om du nu går in på detta och letar konding är det uF dvs mikroFarad du ska gå på. I elmonts text ovan blev det mF som lätt kan tolkas milliFarad, det ofta står så på amerikanska komponenter när det ändå menas mikro. Ja oftast står det MFD på US-prylarna när det menas mikro. Nu är det ju orimligt stor konding med milli så risken att få tag i en sån liten men ändå och