Jag har en elcentral som sitter 30cm ifrån innerdelen till en luftvattenvärmepump. I den finns en elpatron för 3-fas. Idag är den ansluten via gammalt elskrot som är rester från en länge sedan avlägsnad oljepanna. Jag funderar på att slänga ut det och ansluta den direkt till centralen. Den 3-poliga dvärgbrytaren är godkänd som frånskiljare. Anslutningspunkten hamnar då 30cm under skåpet. Frågan är om jag skall nöja mig med en E1437605 eller om jag skall sätta en arbetsbrytare där, t.ex. E3155203. Vad tycker ni?
Den må ha utgått hos en del grossister, t.ex. Selga, men den tillverkas fortfarande och säljs hos t.ex. Elbutik.se och Electroskandia. Nu menade jag egentligen E1437600 eftersom det rör sig om 10A och 2,5 kvmm räcker gott.
Edit: Dirak verkar ha blivit Ed-Wa Plast AB och tittar man i deras katalog http://www.edwa.se/Produktprogram.pdf så verkar E1437600 fortfarande finnas i sortimentet. Däremot saknas E1437605.
Edit: Dirak verkar ha blivit Ed-Wa Plast AB och tittar man i deras katalog http://www.edwa.se/Produktprogram.pdf så verkar E1437600 fortfarande finnas i sortimentet. Däremot saknas E1437605.
Kör du med anslutningsdosa om du känner dig nöjd med det.
Precis som du säger så har ju dvärgar med korrekt märkning (vilket du kollat) frånskiljaregenskaper, så det finns inget föreskriftsmässigt problem med din tanke.
Och du lär inte heller ha arbetsmiljöverket efter dig, som gnäller på att din "maskin" saknar säkerhetsbrytare.
Kvar är att pumpens installationsanvisning möjligen kräver säkerhetsbrytare, inte bara frånskiljning ...
Men det kan man ju strunta i lite ...
Precis som du säger så har ju dvärgar med korrekt märkning (vilket du kollat) frånskiljaregenskaper, så det finns inget föreskriftsmässigt problem med din tanke.
Och du lär inte heller ha arbetsmiljöverket efter dig, som gnäller på att din "maskin" saknar säkerhetsbrytare.
Kvar är att pumpens installationsanvisning möjligen kräver säkerhetsbrytare, inte bara frånskiljning ...
Men det kan man ju strunta i lite ...
Insåg precis att jag skulle kunna spara lite av skrotet och flytta den här skönheten. En gammal ASEA Cewe KS315 från en svunnen tid:
Frågan är om man fortfarande skall betrakta den som "godkänd" i och med att den bara är typgodkänd för 15A och 380V. =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om man fortfarande skall betrakta den som "godkänd" i och med att den bara är typgodkänd för 15A och 380V. =)
Ja, det var egentligen det du skriver jag menade. Den du skrev först har utgått, den du skrev sen finns. Men har du dosan hemma är det väl bara köra, blir ju lite kaka på kaka med 30 cm och ganska osannolikt dvärgarna byts till gamla modeller utan frånskiljaregenskaper.O Steamboy skrev:Den må ha utgått hos en del grossister, t.ex. Selga, men den tillverkas fortfarande och säljs hos t.ex. Elbutik.se och Electroskandia. Nu menade jag egentligen E1437600 eftersom det rör sig om 10A och 2,5 kvmm räcker gott.
Edit: Dirak verkar ha blivit Ed-Wa Plast AB och tittar man i deras katalog [länk] så verkar E1437600 fortfarande finnas i sortimentet. Däremot saknas E1437605.
Kör på den, den är ganska godkänd tycker jag. Snygg i alla fall.O Steamboy skrev:
Nej, vilken fin gammal säk.bryt du har där. Ja varför inte köra med den.
Jag blir alltid nästan lite tårögd över gammalt robust byggt och vackert elmaterial. Det brukar vara riktigt fina grejer i kvalitet som är svårt att uppbringa idag. Brukar bara ha ett aber, svårmonterat och tidsödande, men när det väl sitter på plats slår det det mesta nya skräpet.
glöm inte att skyddsjorda metallchassit ordentligt.
Jag blir alltid nästan lite tårögd över gammalt robust byggt och vackert elmaterial. Det brukar vara riktigt fina grejer i kvalitet som är svårt att uppbringa idag. Brukar bara ha ett aber, svårmonterat och tidsödande, men när det väl sitter på plats slår det det mesta nya skräpet.
glöm inte att skyddsjorda metallchassit ordentligt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men är den brytaren tvångsbrytande?
Kan den bli godkänd som arebetsbrytare?
Protte
Kan den bli godkänd som arebetsbrytare?
Protte
Klicka här för att svara