Jag fick ett gulrör nedlagt i samband med att huset byggdes med tanken att sätta en belysningsstolpe med motorvärmaruttag där röret kommer upp. Efter att ha sugit i en draglina kan jag konstatera att det kommer behövas 40m kabel för att komma fram, rör skrället går alltså inte raka vägen vilket jag räknat med.
40 meter är väl på gränsen för vad som är lämpligt för att säkra av en 3G1,5 med 10A trots att förimpedansen om jag tolkar datan från elbolaget rätt är rätt låg. Kabeln kommer anslutas till en JFB/PSA direkt i eldentralen där gulröret kommer upp.
Jag kanske drar en trefaskabel när jag ändå är i farten men det kommer vara enfasiga belastningar på den
Kan någon hjälpa mig att räkna ut om det borde vara en 2,5 kvadrats kabel istället för 1,5 kvadrat? Jag har försökt tolka diverse tabeller men blir inte riktigt klok på dem.
40 meter är väl på gränsen för vad som är lämpligt för att säkra av en 3G1,5 med 10A trots att förimpedansen om jag tolkar datan från elbolaget rätt är rätt låg. Kabeln kommer anslutas till en JFB/PSA direkt i eldentralen där gulröret kommer upp.
Jag kanske drar en trefaskabel när jag ändå är i farten men det kommer vara enfasiga belastningar på den
Kan någon hjälpa mig att räkna ut om det borde vara en 2,5 kvadrats kabel istället för 1,5 kvadrat? Jag har försökt tolka diverse tabeller men blir inte riktigt klok på dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här borde du kunna hitta ditt svar: http://www.cablesizer.com/T toolman77 skrev:Jag fick ett gulrör nedlagt i samband med att huset byggdes med tanken att sätta en belysningsstolpe med motorvärmaruttag där röret kommer upp. Efter att ha sugit i en draglina kan jag konstatera att det kommer behövas 40m kabel för att komma fram, rör skrället går alltså inte raka vägen vilket jag räknat med.
40 meter är väl på gränsen för vad som är lämpligt för att säkra av en 3G1,5 med 10A trots att förimpedansen om jag tolkar datan från elbolaget rätt är rätt låg. Kabeln kommer anslutas till en JFB/PSA direkt i eldentralen där gulröret kommer upp.
Jag kanske drar en trefaskabel när jag ändå är i farten men det kommer vara enfasiga belastningar på den
Kan någon hjälpa mig att räkna ut om det borde vara en 2,5 kvadrats kabel istället för 1,5 kvadrat? Jag har försökt tolka diverse tabeller men blir inte riktigt klok på dem.
[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Är det inte enklare att dra 2.5 kvadrat direkt? merkostnaden är försumbar på en vanlig enkel kabel som ligger i slang.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Och din förimpedans på 500 mohm är ju inte jättelåg så eldim kommer nog att visa att du behöver upp i area.
Tack för hjälpen!Bo.Siltberg skrev:
Då har jag nog läst på fel rad, tänkte att den var 0,275Ohm på raden för pulssystemet men är det det högre värdet på 0,5Ohm för nollsystemet som gäller så är det ju något helt annat.
Du borde fått en bättre redovisning på det när du begärde ut uppgifterna. Man kan använda flera av värdena du fått och komma fram till olika Zför beroende på hur man väljer tolka dem.T toolman77 skrev:
Om vi väljer att anta att plus- nollföljd är rätt kan man tex få värden mellan 350 och 435 mohm som förimpedans. Man kan också likt Bo tänka sig ta det som angetts nollföljd dvs 500 mohm.
Skulle vara kul om du gjorde ett vattenkokartest det är enkelt och som också finns med här på forumet. Då får du ett facit på uppgifterna du fått.
Jag får helt enkelt fråga någon som vet hur man får fram rätt uppgifter och testa igen.
Ett vattenkokartest blir det vid nästa besök
Eldim är inte odelat positivt till min 1,5mm2 kabel och tycker att 2,5 vore mycket bättre. Kanske är lika bra att köpa ny men då kommer den svåra frågan om en eller trefas kabel. Jag behöver inte trefas nu men.... man vet aldrig vad som behövs i framtiden.
Det kanske blir en Draka Aceflex RV-K 5G2,15 i alla fall.
Ett vattenkokartest blir det vid nästa besök
Eldim är inte odelat positivt till min 1,5mm2 kabel och tycker att 2,5 vore mycket bättre. Kanske är lika bra att köpa ny men då kommer den svåra frågan om en eller trefas kabel. Jag behöver inte trefas nu men.... man vet aldrig vad som behövs i framtiden.
Det kanske blir en Draka Aceflex RV-K 5G2,15 i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser är Eldim positiv vad gäller utlösningsvillkor och mer än din längd det är det viktiga, att du skulle dra 10 A kontinuerligt där och få lite mer spänningsfall är inte hela världen. Och detta med högsta förimpedans man kan tolka från dina uppgifter troligtvis är det lägre. Om du vill be leverantören om data igen och specifikt förimpedans vore det intressant, det du fått är inte entydigt om man ska vara sån.T toolman77 skrev:Jag får helt enkelt fråga någon som vet hur man får fram rätt uppgifter och testa igen.
Ett vattenkokartest blir det vid nästa besök
Eldim är inte odelat positivt till min 1,5mm2 kabel och tycker att 2,5 vore mycket bättre. Kanske är lika bra att köpa ny men då kommer den svåra frågan om en eller trefas kabel. Jag behöver inte trefas nu men.... man vet aldrig vad som behövs i framtiden.
Det kanske blir en Draka Aceflex RV-K 5G2,15 i alla fall.
[bild] [bild]
Det har du ju rätt i den normala förbrukaren är antagligen en motorvärmare och kupé värmare och de blir bara lite segare av underspänning. Så länge allt löser som det ska så är jag nöjd. Samtidigt är det inte jättejobbigt att göra rätt (eller mer rätt eftersom detta egentligen också är ok) från början.GK100 skrev:
Som du ser är Eldim positiv vad gäller utlösningsvillkor och mer än din längd det är det viktiga, att du skulle dra 10 A kontinuerligt där och få lite mer spänningsfall är inte hela världen. Och detta med högsta förimpedans man kan tolka från dina uppgifter troligtvis är det lägre. Om du vill be leverantören om data igen och specifikt förimpedans vore det intressant, det du fått är inte entydigt om man ska vara sån.
Jag återkommer när jag fått ett riktigt förimpedensvärde samt gjort vattenkokartestet
Klicka här för att svara
