Jag fick ett gulrör nedlagt i samband med att huset byggdes med tanken att sätta en belysningsstolpe med motorvärmaruttag där röret kommer upp. Efter att ha sugit i en draglina kan jag konstatera att det kommer behövas 40m kabel för att komma fram, rör skrället går alltså inte raka vägen vilket jag räknat med.

40 meter är väl på gränsen för vad som är lämpligt för att säkra av en 3G1,5 med 10A trots att förimpedansen om jag tolkar datan från elbolaget rätt är rätt låg. Kabeln kommer anslutas till en JFB/PSA direkt i eldentralen där gulröret kommer upp.

Jag kanske drar en trefaskabel när jag ändå är i farten men det kommer vara enfasiga belastningar på den

Kan någon hjälpa mig att räkna ut om det borde vara en 2,5 kvadrats kabel istället för 1,5 kvadrat? Jag har försökt tolka diverse tabeller men blir inte riktigt klok på dem.

Skärmdump av ett elektricitetsbolags beräknade data för en abonnent med värden för fasström, spänning, effekt, reaktiv effekt och impendanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T toolman77 skrev:
Jag fick ett gulrör nedlagt i samband med att huset byggdes med tanken att sätta en belysningsstolpe med motorvärmaruttag där röret kommer upp. Efter att ha sugit i en draglina kan jag konstatera att det kommer behövas 40m kabel för att komma fram, rör skrället går alltså inte raka vägen vilket jag räknat med.

40 meter är väl på gränsen för vad som är lämpligt för att säkra av en 3G1,5 med 10A trots att förimpedansen om jag tolkar datan från elbolaget rätt är rätt låg. Kabeln kommer anslutas till en JFB/PSA direkt i eldentralen där gulröret kommer upp.

Jag kanske drar en trefaskabel när jag ändå är i farten men det kommer vara enfasiga belastningar på den

Kan någon hjälpa mig att räkna ut om det borde vara en 2,5 kvadrats kabel istället för 1,5 kvadrat? Jag har försökt tolka diverse tabeller men blir inte riktigt klok på dem.

[bild]
Här borde du kunna hitta ditt svar: http://www.cablesizer.com/
 
Är det inte enklare att dra 2.5 kvadrat direkt? merkostnaden är försumbar på en vanlig enkel kabel som ligger i slang.
 
Det är klart att men jag vill vara inte också är för klent, dessutom har jag redan 3G1,5 som borde fungerat om kabeln inte gjort en så vid sväng.
 
0 0rbitt skrev:
Här borde du kunna hitta ditt svar: [länk]
Den verkar smidig men var inte helt enkel att få fram rimliga svar med.
 
T toolman77 skrev:
Den verkar smidig men var inte helt enkel att få fram rimliga svar med.
Tycker den är enkel . Antingen utgår du från vad du behöver ha i form av effekt och ström och drop och ber systemet kalkylera kabeln åt dig eller så vill du testa om en tänkt kabel funkar.
 
Har du inte testat Eldim som finns här på forumet. Det är enkelt och passar fint till såna här övningar. Läser du också tillhörande trådar får du även lite av bakgrunden kring detta.
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Och din förimpedans på 500 mohm är ju inte jättelåg så eldim kommer nog att visa att du behöver upp i area.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och din förimpedans på 500 mohm är ju inte jättelåg så eldim kommer nog att visa att du behöver upp i area.
Tack för hjälpen!

Då har jag nog läst på fel rad, tänkte att den var 0,275Ohm på raden för pulssystemet men är det det högre värdet på 0,5Ohm för nollsystemet som gäller så är det ju något helt annat.
 
T toolman77 skrev:
Tack för hjälpen!

Då har jag nog läst på fel rad, tänkte att den var 0,275Ohm på raden för pulssystemet men är det det högre värdet på 0,5Ohm för nollsystemet som gäller så är det ju något helt annat.
Du borde fått en bättre redovisning på det när du begärde ut uppgifterna. Man kan använda flera av värdena du fått och komma fram till olika Zför beroende på hur man väljer tolka dem.

Om vi väljer att anta att plus- nollföljd är rätt kan man tex få värden mellan 350 och 435 mohm som förimpedans. Man kan också likt Bo tänka sig ta det som angetts nollföljd dvs 500 mohm.

Skulle vara kul om du gjorde ett vattenkokartest det är enkelt och som också finns med här på forumet. Då får du ett facit på uppgifterna du fått.
 
Jag får helt enkelt fråga någon som vet hur man får fram rätt uppgifter och testa igen.

Ett vattenkokartest blir det vid nästa besök

Eldim är inte odelat positivt till min 1,5mm2 kabel och tycker att 2,5 vore mycket bättre. Kanske är lika bra att köpa ny men då kommer den svåra frågan om en eller trefas kabel. Jag behöver inte trefas nu men.... man vet aldrig vad som behövs i framtiden.
Det kanske blir en Draka Aceflex RV-K 5G2,15 i alla fall.

Skärmdump av ELdim mjukvaran som visar elektrisk beräkning för en 1,5 mm2 kabel och dess specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av programmet ElDim som visar kabeldimensionering för elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Q
Behöver du 10A till stolpen? Kanske kan gå ned till 6A istället
 
T toolman77 skrev:
Jag får helt enkelt fråga någon som vet hur man får fram rätt uppgifter och testa igen.

Ett vattenkokartest blir det vid nästa besök

Eldim är inte odelat positivt till min 1,5mm2 kabel och tycker att 2,5 vore mycket bättre. Kanske är lika bra att köpa ny men då kommer den svåra frågan om en eller trefas kabel. Jag behöver inte trefas nu men.... man vet aldrig vad som behövs i framtiden.
Det kanske blir en Draka Aceflex RV-K 5G2,15 i alla fall.

[bild] [bild]
Som du ser är Eldim positiv vad gäller utlösningsvillkor och mer än din längd det är det viktiga, att du skulle dra 10 A kontinuerligt där och få lite mer spänningsfall är inte hela världen. Och detta med högsta förimpedans man kan tolka från dina uppgifter troligtvis är det lägre. Om du vill be leverantören om data igen och specifikt förimpedans vore det intressant, det du fått är inte entydigt om man ska vara sån.
 
GK100 GK100 skrev:
Som du ser är Eldim positiv vad gäller utlösningsvillkor och mer än din längd det är det viktiga, att du skulle dra 10 A kontinuerligt där och få lite mer spänningsfall är inte hela världen. Och detta med högsta förimpedans man kan tolka från dina uppgifter troligtvis är det lägre. Om du vill be leverantören om data igen och specifikt förimpedans vore det intressant, det du fått är inte entydigt om man ska vara sån.
Det har du ju rätt i den normala förbrukaren är antagligen en motorvärmare och kupé värmare och de blir bara lite segare av underspänning. Så länge allt löser som det ska så är jag nöjd. Samtidigt är det inte jättejobbigt att göra rätt (eller mer rätt eftersom detta egentligen också är ok) från början.

Jag återkommer när jag fått ett riktigt förimpedensvärde samt gjort vattenkokartestet
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.