Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det som möjligen kan komma på tal här är kompletterande skyddsutjämning, inte skyddsutjämning. Vid kompletterande skyddsutjämning vill man utjämna den potential som kan uppstå mellan höljet på olika maskiner vid ett jordfel i en av dem. Detta kan vara aktuellt vid långa ledningar till elcentralen som fördelar PE till maskinerna i köket. Skyddsutjämningsledaren vi ser på bild får
2 svar · 1,3k läst
·
S
Sandqvjp: Snabb återkoppling - JFB bytt och nu fungerar alla tre faserna som det ska. Tack för hjälp /Johan
6 svar · 3,5k läst
S
StorKoppKaffe: funkar inte typ vit pv-slang bra i sånna här lägen ?
19 svar · 6,9k läst
·
useless
useless: 10/250 betyder att den tål 10A / 250V. Vart den märkningen sitter har inget med funktionen att göra.
3 svar · 1,8k läst
·
K
Kåkpularen: [citat] Ja det ser ju onekligen smidigare ut. Tack för input !
2 svar · 3,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: För mig blir det i vanliga badrum i bostäder allt som oftast IP21 till strömbrytare och IP44 eller IP21 till uttag. Jag ser ju helst att det mesta elmaterialet hamnar så bra till att det inte ens krävs någon speciell kapslingsklass.
2 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Alternativ 2. Det normala är att man inte har ytterligare ett brytställe i matande central, men det går om man vill. Möjligen funderar man på en kontaktor, så går det att styra på ännu fler roliga vis, t.ex. från tidur, eller SMS osv.
4 svar · 2,3k läst
Fairlane
Fairlane: Här har de stora elefanterna klivit in i elfrågan och jag är inte ens en näbbmus i sammanhanget, så jag kan inte bidra med några tips, annat än att om TS vill ha lampan ombyggd utan att göra det själv så kan jag rekommendera Elsvea på Hornsgatan (TS bodde i Stockholm?!). De är duktiga. Jag har ingen koppling till dem, mer än att jag lämnat in en lampa där själv.
31 svar · 14,3k läst
·
A
Annie Hallberg: [citat] Neej det är inget bra men ska det flyttas på förstår jag att det blir en stor kostnad. Centralen har fungerat och suttit där sedan huset byggdes -71, haha. Nu känns priset lite bättre....ca.pris förstår jag...
6 svar · 1,4k läst
E
elmont: Vill man kan man ju även sätta en spisdosa med ett Perilex uttag och en Perilexstickpropp, då blir det ännu smidigare.
7 svar · 3,5k läst
tommib
tommib: Japp, den kommer fungera fint.
6 svar · 3,1k läst
·
E
elmont: Du kan ju ha en infälld med lucka så syns den knappt.
7 svar · 2,4k läst
Müssli
Müssli: Kabeln ligger ju i ett 22-rör så jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vad man ska kunna byta för. Jag hade trätt på en godkänd 20-slang över kabeln och bilat det som behövs för att gjuta in slangen. Kan inte förstå vad en golvdosa gör för nytta om kabeln räcker i längd.
8 svar · 2,1k läst
hscn
hscn: Föreslagen variant ska ha en transformator på 8 till 12 volt enligt tillverkaren THPG. "Klingt schöner. Ist besser. Unsere Klöppelklingel. Ein elektrisches Läutwerk aus den 60er Jahren, bei dem ein schwarzes Duroplastgehäuse eine ordentliche Elektrotechnik und Mechanik birgt. Mit Schalmeischale oder Flachschale. Die wohlklingenden Dinger sollten nicht an eine Stromleitung, sondern an einen
3 svar · 2,1k läst
P
plan-g: [citat] Avstod från att använda samma rör utan drog istället en separat flexslang för elvärmens kablar. dessutom hade det nog blivit trångt att dra allt i samma rör, för det var redan kämpigt att dra fram kablage med dragfjädern. Elektrikern hävdade att det var "snäva böjar"
6 svar · 1,4k läst
L
linusab: Kanon! Tack. Då kör vi på uttagets märkning.
27 svar · 11,2k läst
·
E
elmont: Det är dom ledningar som telefonen en gång "gick" i. Dom har inget samband med dom andra lägenheterna så du kan med lugnt samvete demontera dom .Ps Kabeln heter (hette) EKUA och användes i första hand till telefon samt lite andra svagströms funktioner. Den finns så vitt jag vet fortfarande att köpa.
5 svar · 1,2k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Du kan inte vara säker trots att du summrat. Den blå kan gå via en brytare eller t.o.m. en ljuskälla beroende på vad du har för summer.
28 svar · 2,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Därför att man inte vill ringa en dyr och svårflörtad elektriker för att installera spisen.
32 svar · 34,4k läst
·
E
Electrony: Byt den ena mot ett dubbelflatstift. Biltema 44-009 eller motsvarande blå.
2 svar · 4,1k läst
·
A
ArtonVolt: [citat] Super - stort tack! Då vågar jag gå igång med sticksågen i bänkskivan :)
2 svar · 10,2k läst
Demmpa
Demmpa: Överlämningspunkten brukar vara innan huvudsäkringarna, dessa sitter alltid innan mätaren. På gamla mätarplatser sitter huvudbrytaren mellan huvudsäkringarna och mätaren, på nya och ombyggda mätarplatser sitter huvudbrytaren efter mätaren.
22 svar · 11,8k läst
·
GK100
GK100: Kapa istället gula röret en bit från där kabeln ska upp minst en meter. Sen ta ett anpassat plåtskydd på väggen över kabeln. Behöver inte tätas speciellt vid röränden går bra med lite plast över/ runt eller isoleringstuss osv om man vill. I princip är det så entreprenörer åt elnätsbolagen vill ha det dvs en fri grop vid röränden och ev lite slack på kabeln innan den går upp
8 svar · 3,5k läst
H
Husqvarna220Ac: Bygg alltid med 220v, öde med dessa trafos, samt en klar förlust energimässigt, samt felkälla och bökiga att placera,
4 svar · 2,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den armaturen förutsätter uppenbarligen att den korta stumpen tråd mellan anslutningsplint och armatur inte kan nå fram till omkringliggande ytor om man följer minimiavstånden i installationsanvisningen. Anslutningen måste dock ske med mantlad kabel, inte FK. Man kan trä på isolerslang över FK'n ifall det hjälper.
4 svar · 1,9k läst
E
etompau: [bild] Finns på Jula. Dina dosorna ser ut att vara av bra kvalité. Ska klara snö.
6 svar · 4,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag tycker tommib resonerar korrekt. Jag kan inte på något vis fiska fram något ur minnet som skulle kunna förbjuda en kabelstege i trä. Däremot tyckte jag det var ett konstigt önskemål, det känns ju mycket enklare att sätta upp en lagom bred träplanka och klamra kablarna på. Men visst, är det just kabelstegeutseendet fast i trä, man är ute efter... Ja det är bara att sätta
10 svar · 3,2k läst
E
erix0n: Tack! Det är jag med på och i det är fallet så ser jag inget problem med att "nalla" från just den gruppen men jag avvaktar ev ingrepp tillsvidare.
2 svar · 971 läst
T
Thomas_Blekinge: ... dessutom skulle jag, vid all ungdomlig nyfikenhet, aldrig komma på tanken att ta på något i en elcentral som inte är frånkopplad.
10 svar · 3,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Man ska aldrig aldrig aldrig koppla in något på chans. Vet man inte så tar man reda på hur det är kopplat eller låter bli (kallar på hjälp). Nu är inte detta rocket science utan det bör gå att lista ut med nöjaktig säkerhet om man tittar sig omkring. Man kan ofta förstå hur det fungerar genom att tänka sig hur det bör vara kopplat. Uppenbarligen passerar gruppledningen denna
2 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.