Hej

En riktig amatörfråga: det var hantverkare här förut och borrade upp ett (elfa)hyllsystem, och jag vet att det går massa ledningar i innerväggen bakom. Dom verkade rätt så snabba/slarviga så jag är lite orolig om dom verkligen kollade noga att dom inte träffade någon ledning.
Om dom skulle träffat en ledning antar jag det är risk att hela hyllsystemet (helt i metall) skulle bli strömförande?
Min fråga är: kan man åtminstone som en första koll skaffa en beröringsfri spänningsprovare, den skulle väl ge utslag om hyllan är strömförande?
(jag är lite osäker exakt på vad 'strömförande' egentligen betyder, är det att det finns spänning mellan metallhyllamn och jord?)

• Gilla
Torpare Harald
  • Laddar…
Om det nu skulle vara så olyckligt att man har dragit en skruv rakt in i en fasledare så ska en beröringsfri penna ge utslag.
Notera att dessa pennor bara ger en indikation. För korrekt besked måste du mäta mellan hyllans metalldelar och jord.

Hej, tack för svar.

EN följdfråga: hur ska man göra för att vara helt säker på att inte träffa en ledning när man borrar i väggen? M
an kan ju mäta på utsidan av väggen innan men det är väl en rätt osäker metod. Om man är noggrann, kan man vara säker på att man märker om man skulle råka träffa en sladd när man borrar?

Jag tycker du ska lägga ifrån dig oron och släppa det helt. Det är nog ytterst ovanligt att hyllor blir strömförande av nå dylika manövrar.

Har du ett eluttag i närheten av hyllan?

Fairlane
Risken finns att man borrar i en ledning, men det är ingen jätterisk. Personerna som monterade hyllan höll väl i den vid montering? Det är åtminstone en liten indikation även om det inte är 100%

Det är klart det finns en liten risk i att man borrar i ledningar men sen ska ju hyllan upp också och risken att man både borrar i ledningen och skadar den OCH att man dessutom monterar allt med skruvar som är lika långa som borren OCH dessutom klämmer fast en ledare så det blir spänningssatt är så försvinnande liten att det finns ju inte på kartan ens.

Det är väl bara att ta en spänningsmätare och mäta mellan hyllan och jord om man är rädd.
Beröringsfria detektorer ska man aldrig lita på, vill man veta ska man mäta med ett "riktigt" instrument.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svaren

Ja, jag är kanske onödigt orolig...
Saken är den att jag vet att det sitter en 'dosa' på väggen nära ovanför hyllan, och det är mängder med elsladdar som går därifrån åt olika håll inne i väggen (cirka 10 stycken), inte alls bara lodrätt/vågrätt.
modern lägenhet med många uttag.. och väggen är ju tunn, gipsskivor och sen många lednings-slangar bakom dragna lite kors och tvärs.
Men vad jag tycker mig höra av er är att det nog knappast går ens för en yrkesman att vara helt 100% säker på att undvika att träffa en sladd när man borrar i väggen?
man kan mäta utanpå väggen, och man kan borra försiktigt, så mycket mer kan man inte göra?

Men jag får väl sluta oroa mig ändå och tänka att risken ändå är mkt liten.

Lägg upp en bild

Hej Andy78.

Har inte möjlighet lägga upp nu men det är ju inte mkt att se, Allt som syns utifrån är en utanpåliggande dosa (och troligen även en infälld precis bredvid den), där jag vet många sladdar passerar/utgår ifrån (inne i väggen).
Och cirka 10 centimeter under dessa två går en vågrät 'hänglist' ( eller vad man kallar den), av metall, som är inskruvad i väggen med ett antal skruvar. Den ska man sedan hänga elfahyllor på.

M mrGrinder skrev:
Men jag får väl sluta oroa mig ändå och tänka att risken ändå är mkt liten.
Det är inte bra att oroa sig, oberoende av om det är motiverat eller inte. Så mät! En beröringsfri penna är en början, men risken är att den kommer att lysa pga närheten till ledningar i väggen. Bättre då att mäta eventuell spänning med en multimeter mot jordblecket i ett uttag, och därefter mäta resistansen (att det inte finns någon kontakt med jord).

F
Enklast att kontrollera om hyllplanen strömförande är att bjuda hem svärmor och be henne känna om hyllplanen sitter ordentligt.

• Gilla
  • Haha
Heden71 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.