Tack!
Ja det verka vara en rimlig lösning, jag ska nog köpa ett nytt.
Ja det verka vara en rimlig lösning, jag ska nog köpa ett nytt.
Mmmm ...
Jag har för mig att den inte beter sig så vid trasig golvvärmegivare, utan att det blir kallt golv då ...
Kan någon verifiera?
Själv skulle jag dock börjat med att ohm-mäta golvvärmegivaren innan jag springer och köper ny termostat.
Jag gissar att det ska ha något runt 5-10kohm (det är väl ett NTC). Mer exakt värde borde gå att hitta. Men framförallt börja med att kolla så det inte visar 0ohm eller "oändligt". Utan några kohm som är rimligt.
Sen om termostaten ska bytas kan man kolla ifall givaren går att dra ur, har det installerats korrekt ska det gå, då är man mer fri att välja olika fabrikat på termostat.
Jag har för mig att den inte beter sig så vid trasig golvvärmegivare, utan att det blir kallt golv då ...
Kan någon verifiera?
Själv skulle jag dock börjat med att ohm-mäta golvvärmegivaren innan jag springer och köper ny termostat.
Jag gissar att det ska ha något runt 5-10kohm (det är väl ett NTC). Mer exakt värde borde gå att hitta. Men framförallt börja med att kolla så det inte visar 0ohm eller "oändligt". Utan några kohm som är rimligt.
Sen om termostaten ska bytas kan man kolla ifall givaren går att dra ur, har det installerats korrekt ska det gå, då är man mer fri att välja olika fabrikat på termostat.
Ja avbrott i givaren ger full effekt, kortslutning = 0 ohm ingen effekt.Mikael_L skrev:
Själv skulle jag dock börjat med att ohm-mäta golvvärmegivaren innan jag springer och köper ny termostat.
Jag gissar att det ska ha något runt 5-10kohm (det är väl ett NTC). Mer exakt värde borde gå att hitta. Men framförallt börja med att kolla så det inte visar 0ohm eller "oändligt". Utan några kohm som är rimligt.
Min givare till EBECO - Term 200 har följande data NTC (NegativTemperturCoificent)
Temp Värde kohm
10ºC 19,9 kohm
15ºC 15,7 kohm
20ºC 12,5 kohm
25ºC 10,0 kohm
30ºC 8,0 kohm
hej ursäkta sen svar, jag har inte
Hmm jag är inte så bra på en sådan mätare, men jag har en liggande och ska kolla på det. Men var sitter givare nära golvet vid ingången till rummet antar jag?Mikael_L skrev:
Mmmm ...
Jag har för mig att den inte beter sig så vid trasig golvvärmegivare, utan att det blir kallt golv då ...
Kan någon verifiera?
Själv skulle jag dock börjat med att ohm-mäta golvvärmegivaren innan jag springer och köper ny termostat.
Jag gissar att det ska ha något runt 5-10kohm (det är väl ett NTC). Mer exakt värde borde gå att hitta. Men framförallt börja med att kolla så det inte visar 0ohm eller "oändligt". Utan några kohm som är rimligt.
Sen om termostaten ska bytas kan man kolla ifall givaren går att dra ur, har det installerats korrekt ska det gå, då är man mer fri att välja olika fabrikat på termostat.
Det finns moderna golvvärme Controller som klarar alla typer av givare.
https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Termostater/Golvvarmetermostat-Laxvik.htm
På bilden syns ingen givarekabel?
Sitter golvtermostatet i det rummet som har golvvärmen, då kanske bara den inbyggda givaren används för att kontrollera rumstemperatur i stället för golvtempen.
https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Termostater/Golvvarmetermostat-Laxvik.htm
På bilden syns ingen givarekabel?
Sitter golvtermostatet i det rummet som har golvvärmen, då kanske bara den inbyggda givaren används för att kontrollera rumstemperatur i stället för golvtempen.
Redigerat:
Termostaten sitter ca 12 meter ifrån rummet där jag har golvvärmen, det kommer ut 2 tjockare sladdar antagligen till strömmen och en till golvvärme sedan finns det en tunnare som går till rummet. Det är väll den tunnare som är till golvgivare misstänker jag? Eller har jag en rumsgivare och var sitter den i så fall. Problemet är att sladden försvinner i taket och bakom en vägg så det är svårt att mäta den. tips tack
Med spänningslöst, slå ifrån /skruva loss säkring!
Demontera höljet, den tunna givarkabel kopplar man loss en av sladdarna nu ka man med en multimeter mäta motståndet i givaren.
Enligt en tidigare inlägg #5 med en länk finns det tydligen 2 varianter på ditt värmetermostat, 100kohm och 10kohm vid 25˚C
http://www.raychemgolvvarme.se/docs...hem-fly-eu0882-upgradethermostats-sv-1706.pdf
Tydligen finns det en som ersätter alla även om givaren är på 100 kohm.
Troligen har reläer svetsar ihop kontakterna, och därför är till hela tiden.
Klickar reläet när man vridet ratten max-min ?
Demontera höljet, den tunna givarkabel kopplar man loss en av sladdarna nu ka man med en multimeter mäta motståndet i givaren.
Enligt en tidigare inlägg #5 med en länk finns det tydligen 2 varianter på ditt värmetermostat, 100kohm och 10kohm vid 25˚C
http://www.raychemgolvvarme.se/docs...hem-fly-eu0882-upgradethermostats-sv-1706.pdf
Tydligen finns det en som ersätter alla även om givaren är på 100 kohm.
Troligen har reläer svetsar ihop kontakterna, och därför är till hela tiden.
Klickar reläet när man vridet ratten max-min ?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nu har jag kollat, det är 2 x 2 små sladdar till givaren som jag har mätt, se bilden, har jag gjort rätt? Termostatens relä klickar när strömmen är på och jag mäter ohm. Utslag står på 7 ohm som man ska multiplicera med 10 = 70 ohm. Värmen har varit avstängd så jag bedömer att värmen är ca 18 grader. I tabellen, se bild 2 står 70 ohm för ca. 32 gr C så det verkar vara något fel eller vad säger Ni ?
L Leif i Skåne skrev:Med spänningslöst, slå ifrån /skruva loss säkring!
Demontera höljet, den tunna givarkabel kopplar man loss en av sladdarna nu ka man med en multimeter mäta motståndet i givaren.
Enligt en tidigare inlägg #5 med en länk finns det tydligen 2 varianter på ditt värmetermostat, 100kohm och 10kohm vid 25˚C
[länk]
Tydligen finns det en som ersätter alla även om givaren är på 100 kohm.
Troligen har reläer svetsar ihop kontakterna, och därför är till hela tiden.
Klickar reläet när man vridet ratten max-min ?
Varför ska man multiplicera med 10?J Jan Alders skrev:
Men i vilket fall, är det mot temperaturgivaren du mäter så är den helt tydligt defekt, det ska inte vara ens under 1000 ohm. Och enligt tabellen du bifogat verkar det vara rimligt att förvänta sig något runt 100 kohm.
Vad du kan kolla är ifall du har en lufttemperaturgivare i termostaten och kan byta till att reglera med den istället.
Lite beroende på omständigheterna, bl.a. om det finns fönster som blir kraftigt solbelyst ibland osv, så kan det lufttemperaturreglering ibland fungera riktigt hyggligt.
Jag är dålig på det där med Ohm, men på mätare står den på 7 ohms och vredet är inställd på X10 så jag tänkte att det blir 7 x 10 = 70,0 KΩ, men vad vet jag, är det fel?Mikael_L skrev:
Varför ska man multiplicera med 10?
Men i vilket fall, är det mot temperaturgivaren du mäter så är den helt tydligt defekt, det ska inte vara ens under 1000 ohm. Och enligt tabellen du bifogat verkar det vara rimligt att förvänta sig något runt 100 kohm.
Vad du kan kolla är ifall du har en lufttemperaturgivare i termostaten och kan byta till att reglera med den istället.
Lite beroende på omständigheterna, bl.a. om det finns fönster som blir kraftigt solbelyst ibland osv, så kan det lufttemperaturreglering ibland fungera riktigt hyggligt.
Är en otroligt suddig bild du bjuder på, men jag kan inte se att visaren står på 7. Skulle den göra det så blir 7x10=70 Ohm, det du skriver är 70 000 Ohm.J Jan Alders skrev:
Visar den 7 i 1K-skalan blir det 7000 Ohm eller 7 kOhm.



