Hej
Vi har ett el-värmegolv från ca. 1999 av märke T2 Blue 20 utan digital display, se bild
Problemet är att värme har hängt sig, det blir alldeles för varmt oavsett inställning och det går inte att sänka värme annat än att stänga av den.
Vad kan det vara för fel?
 
  • Äldre termostat för el-värmegolv T2 Blue 20 utan digital display på vit vägg.
tommib
Välkommen till forumet!

En gissning är att reläet (eller om det är en tyristor) i termostaten har bränt och fastnat i öppet läge. Lösningen är att byta termostat.
 
  • Gilla
Flummox och 4 till
  • Laddar…
Tack!
Ja det verka vara en rimlig lösning, jag ska nog köpa ett nytt.
 
Mikael_L
Mmmm ...
Jag har för mig att den inte beter sig så vid trasig golvvärmegivare, utan att det blir kallt golv då ...
Kan någon verifiera?


Själv skulle jag dock börjat med att ohm-mäta golvvärmegivaren innan jag springer och köper ny termostat.
Jag gissar att det ska ha något runt 5-10kohm (det är väl ett NTC). Mer exakt värde borde gå att hitta. Men framförallt börja med att kolla så det inte visar 0ohm eller "oändligt". Utan några kohm som är rimligt.

Sen om termostaten ska bytas kan man kolla ifall givaren går att dra ur, har det installerats korrekt ska det gå, då är man mer fri att välja olika fabrikat på termostat.
 
  • Gilla
Jan Alders
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv skulle jag dock börjat med att ohm-mäta golvvärmegivaren innan jag springer och köper ny termostat.
Jag gissar att det ska ha något runt 5-10kohm (det är väl ett NTC). Mer exakt värde borde gå att hitta. Men framförallt börja med att kolla så det inte visar 0ohm eller "oändligt". Utan några kohm som är rimligt.
Ja avbrott i givaren ger full effekt, kortslutning = 0 ohm ingen effekt.
Min givare till EBECO - Term 200 har följande data NTC (NegativTemperturCoificent)

Temp Värde kohm
10ºC 19,9 kohm
15ºC 15,7 kohm
20ºC 12,5 kohm
25ºC 10,0 kohm
30ºC 8,0 kohm
 
  • Gilla
Jan Alders och 1 till
  • Laddar…
hej ursäkta sen svar, jag har inte
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm ...
Jag har för mig att den inte beter sig så vid trasig golvvärmegivare, utan att det blir kallt golv då ...
Kan någon verifiera?


Själv skulle jag dock börjat med att ohm-mäta golvvärmegivaren innan jag springer och köper ny termostat.
Jag gissar att det ska ha något runt 5-10kohm (det är väl ett NTC). Mer exakt värde borde gå att hitta. Men framförallt börja med att kolla så det inte visar 0ohm eller "oändligt". Utan några kohm som är rimligt.

Sen om termostaten ska bytas kan man kolla ifall givaren går att dra ur, har det installerats korrekt ska det gå, då är man mer fri att välja olika fabrikat på termostat.
Hmm jag är inte så bra på en sådan mätare, men jag har en liggande och ska kolla på det. Men var sitter givare nära golvet vid ingången till rummet antar jag?
 
Redigerat:
Termostaten sitter ca 12 meter ifrån rummet där jag har golvvärmen, det kommer ut 2 tjockare sladdar antagligen till strömmen och en till golvvärme sedan finns det en tunnare som går till rummet. Det är väll den tunnare som är till golvgivare misstänker jag? Eller har jag en rumsgivare och var sitter den i så fall. Problemet är att sladden försvinner i taket och bakom en vägg så det är svårt att mäta den. tips tack
 
Med spänningslöst, slå ifrån /skruva loss säkring!
Demontera höljet, den tunna givarkabel kopplar man loss en av sladdarna nu ka man med en multimeter mäta motståndet i givaren.
Enligt en tidigare inlägg #5 med en länk finns det tydligen 2 varianter på ditt värmetermostat, 100kohm och 10kohm vid 25˚C

http://www.raychemgolvvarme.se/docs...hem-fly-eu0882-upgradethermostats-sv-1706.pdf

Tydligen finns det en som ersätter alla även om givaren är på 100 kohm.

Troligen har reläer svetsar ihop kontakterna, och därför är till hela tiden.

Klickar reläet när man vridet ratten max-min ?
 
Redigerat:
Nu har jag kollat, det är 2 x 2 små sladdar till givaren som jag har mätt, se bilden, har jag gjort rätt? Termostatens relä klickar när strömmen är på och jag mäter ohm. Utslag står på 7 ohm som man ska multiplicera med 10 = 70 ohm. Värmen har varit avstängd så jag bedömer att värmen är ca 18 grader. I tabellen, se bild 2 står 70 ohm för ca. 32 gr C så det verkar vara något fel eller vad säger Ni ?
L Leif i Skåne skrev:
Med spänningslöst, slå ifrån /skruva loss säkring!
Demontera höljet, den tunna givarkabel kopplar man loss en av sladdarna nu ka man med en multimeter mäta motståndet i givaren.
Enligt en tidigare inlägg #5 med en länk finns det tydligen 2 varianter på ditt värmetermostat, 100kohm och 10kohm vid 25˚C

[länk]

Tydligen finns det en som ersätter alla även om givaren är på 100 kohm.

Troligen har reläer svetsar ihop kontakterna, och därför är till hela tiden.

Klickar reläet när man vridet ratten max-min ?
 
  • Multimeter som mäter motstånd på termostatgivarens sladdar med en hand som håller proberna.
  • Närbild på en tabell ur manual som visar temperatur och resistansvärden för en golvtermostat, inklusive tekniska data.
Mikael_L
J Jan Alders skrev:
Utslag står på 7 ohm som man ska multiplicera med 10 = 70 ohm.
Varför ska man multiplicera med 10?

Men i vilket fall, är det mot temperaturgivaren du mäter så är den helt tydligt defekt, det ska inte vara ens under 1000 ohm. Och enligt tabellen du bifogat verkar det vara rimligt att förvänta sig något runt 100 kohm.

Vad du kan kolla är ifall du har en lufttemperaturgivare i termostaten och kan byta till att reglera med den istället.
Lite beroende på omständigheterna, bl.a. om det finns fönster som blir kraftigt solbelyst ibland osv, så kan det lufttemperaturreglering ibland fungera riktigt hyggligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför ska man multiplicera med 10?

Men i vilket fall, är det mot temperaturgivaren du mäter så är den helt tydligt defekt, det ska inte vara ens under 1000 ohm. Och enligt tabellen du bifogat verkar det vara rimligt att förvänta sig något runt 100 kohm.

Vad du kan kolla är ifall du har en lufttemperaturgivare i termostaten och kan byta till att reglera med den istället.
Lite beroende på omständigheterna, bl.a. om det finns fönster som blir kraftigt solbelyst ibland osv, så kan det lufttemperaturreglering ibland fungera riktigt hyggligt.
Jag är dålig på det där med Ohm, men på mätare står den på 7 ohms och vredet är inställd på X10 så jag tänkte att det blir 7 x 10 = 70,0 KΩ, men vad vet jag, är det fel?
 
Mikael_L
Så är det nog, jag har faktiskt glömt hur man använde de gamla analoga multimetrarna. :oops:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J Jan Alders skrev:
Jag är dålig på det där med Ohm, men på mätare står den på 7 ohms och vredet är inställd på X10 så jag tänkte att det blir 7 x 10 = 70,0 KΩ, men vad vet jag, är det fel?
Är en otroligt suddig bild du bjuder på, men jag kan inte se att visaren står på 7. Skulle den göra det så blir 7x10=70 Ohm, det du skriver är 70 000 Ohm.
Visar den 7 i 1K-skalan blir det 7000 Ohm eller 7 kOhm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.