1 850 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Ny Normalcentral
Skall ersätta min gamla elcentral med en ny normalcentral. Självklart skall jag inte montera den själv. Det gör en elektriker.
Men jag behöver hjälp att välja en ny central.
Skall man ha Häger, Schneider eller Garo. Fördelar nackdelar.
Tänkte köra på c-brytare rakt igenom. Fel?
Tänkte mig detta skåp: Ska ha ett infällt skåp.
Hager Delta infälld normcentral i plåt 3 rader
Ett bra skåp?
I skåpet skall det sitta:
Huvudbrytare
X antal Jordfelsbrytare
Ca 18st 10A säkringar
3 st 16A säkringar för 2 ugnar och spishäll
Vad mer kan vara bra att ha?
Någon som kan plocka ihop en bra grund?
Men jag behöver hjälp att välja en ny central.
Skall man ha Häger, Schneider eller Garo. Fördelar nackdelar.
Tänkte köra på c-brytare rakt igenom. Fel?
Tänkte mig detta skåp: Ska ha ett infällt skåp.
Hager Delta infälld normcentral i plåt 3 rader
Ett bra skåp?
I skåpet skall det sitta:
Huvudbrytare
X antal Jordfelsbrytare
Ca 18st 10A säkringar
3 st 16A säkringar för 2 ugnar och spishäll
Vad mer kan vara bra att ha?
Någon som kan plocka ihop en bra grund?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
C-brytare: inte säkert du kan ha dem men det vet elektrikern. Köp den central som är snyggast om den placeras så du ser den varenda dag. Ta ett större skåp än som behövs just nu för det tillkommer alltid nya funktioner med tiden.
Ska inte vara något problem med något av dessa fabrikat.
Ta det som är bäst pris på.
Ingen skillnad på kvalitet.
Har du inga större motorer i din installation så går det bra med c-karakteristisk på säkringarna.
Det är det vanligaste att bara sätta c-säkringar även om belysningsgrupper klarar sig med b.
Och för estetiken skull så håll dig till samma fabrikat rakt igenom.
Finns inget som ser så bedrövligt ut när det är olika fabrikat (jag är nog lite yrkesskadad )
Har du inga större motorer i din installation så går det bra med c-karakteristisk på säkringarna.
Det är det vanligaste att bara sätta c-säkringar även om belysningsgrupper klarar sig med b.
Finns inget som ser så bedrövligt ut när det är olika fabrikat (jag är nog lite yrkesskadad )
Immobil skrev:
Han jobba med alla dessa märken. Var ingen skillnad för honom. Jag behöver ju veta lite vad som ska vara i för att veta storlek. För jag skall förbereda väggen för elektrikern innan han kommer. Så skåpet kan fällas in.
Kommer inte se den varje dag. Men onödigt att välja en ful.Asgarvad skrev:
Tänker samma men vill inte ha onödigt stort.
Skillnad på 3×18 och 4×18
Ska man tex ha 2 poliga eller 4 poliga jordfelsbrytare. Blir ju lite skillnad på 2×3 eller 4x3
Ny byggen brukar ju vara C rakt igenom vad jag sett.
Samma fabrikat på allt blir det. Därför jag undrar vad jag ska välja. Häger verkar ju ha bäst utbud men vara lite dyrare. Om jag vill välja till reläer eller liknande extra grejer i framtiden vill jag inte vara begränsad.U Uffe A skrev:Ska inte vara något problem med något av dessa fabrikat.
Vad skulle det vara för motor. Sänk eller kapgir? Trodde c var bättre än b för elmotorer.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
4-poliga JFB absolut. En normal kåk klarar sig med 2 en större med mycket utomhusel 3 eller flera.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Kyl och frys ska du ha på samma JFB som kökslyset: Då märker du väldigt fort om den löst ut. Riskgrupper såsom uteel bör ligga på en annan JFB än de känsliga prylarna. 2-poliga JFB funkar bara på en säkringsgrupp och är då ofta kombinerade med en säkring, så kallad personskyddsbrytare (PSA).
Kyl / frys kommer inte ligga med någon ute el.Asgarvad skrev:
Bor där det åskar och blixtrar en del. Hade det här varit en bra investering
https://www.elgrossisten.se/elcentr...tric/overspanningsskydd-resi9-3p-n-typ-2-6ka/
Man lägger väl kyl/frys på separat jfb för att dessa inte skall påverkas om huvudjdb löser ut. Tråkigt att komma hem från semestern med avstängd frys.Stommen skrev:
På samma sätt har jag tex en separat jfb till golvvärmen i mitt badrum (där alla rör går) för att minimera risken för att den lägger av.
Klicka här för att svara