På en del håll läser jag att folk menar att även om eluttag (schuko) är märkta och avsäkrade till 16 A så ska man inte belasta dem kontinuerligt med denna effekt.
Tycker det verkar lite konstigt att om anläggningen är korrekt dimensionerad med avseende på kablage, är i gott skick med material av god kvalitet och uttaget avsäkrat till 16 A så varför skulle man inte kunna belasta med 16 A flera timmar i sträck?
Hur är det med detta?
Tycker det verkar lite konstigt att om anläggningen är korrekt dimensionerad med avseende på kablage, är i gott skick med material av god kvalitet och uttaget avsäkrat till 16 A så varför skulle man inte kunna belasta med 16 A flera timmar i sträck?
Hur är det med detta?
Är grejorna specade för 16 A och allt annat är Ok som du säger, så ska inget hindra att du ligger och belastar uttaget med 16 A.
Men du löper en risk för varmgång i uttaget om grejorna börja bli slitna, stickproppens metall börjar bli nött etc, något som du kanske inte tänker på efter en tids toppbelastning av din elanläggning.
Men du löper en risk för varmgång i uttaget om grejorna börja bli slitna, stickproppens metall börjar bli nött etc, något som du kanske inte tänker på efter en tids toppbelastning av din elanläggning.
Är också intresserad av den frågan som ts ställt, har själv hört från en elingenjör att om det står tex: 16 A, så är det vad det klarar att belastas kontinuerligt utan varmgång, 16 A klarar toppar på högre Ampere under kortare perioder.
Väldigt nyfiken på vad som stämmer.
Mvh P-A
Väldigt nyfiken på vad som stämmer.
Mvh P-A
Ja all elmaterial klarar, bättre och sämre, överlaster. Vad som händer vid överlaster är att det blir varmt och då ökar tex oxideringen i kontaktytor med än högre övergångsressistans och därmed större värmeutveckling. Värmen påverkar olika delar olika i tex uttag så kan härdningen påverkas så att trycket mellan stiftet i stickproppen och kontaktblecken i uttaget minskar, nått som är vanligare i uttag i "lågprisserier". En annan sak som händer är att plastens "mjukgörare "torkar" och plasten blir spröd.
Där man i praktiken ofta ser "brända" uttag/stickproppar är tex i motorvärmare/motorvärmarsladdar, i stickproppsanslutna kaffemaskiner, och andra apparater som ligger på max rätt ofta
Där man i praktiken ofta ser "brända" uttag/stickproppar är tex i motorvärmare/motorvärmarsladdar, i stickproppsanslutna kaffemaskiner, och andra apparater som ligger på max rätt ofta
Förstår jag rätt så är det då själva Schuko-uttaget och dess konstruktion som är den svaga punkten här? Vore det då bättre att pressa dessa 16 A genom ett CEE 216 (heter de så? blå enfashandske) -don?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Nej, de är mycket bättre. Men däremot inte sagt att de är bombsäkra för alla tillämpningar. I närmaste gästhamn så kan du se rader av svarta, mer eller mindre brända blåa CEE 16 uttag. Antagligen för att de kopplas i och ur med belastning på, kopplas i och ur en massa gånger, samt sitter i en sällsynt trist miljö (här på västkusten).E elmont skrev:
Men den som är intresserad av dimensionering kan ju jämföra ett blått CEE med ett Schuko. Båda är då alltså godkända för 16A. Och ändå så är skillnaderna i dimension osv. avsevärda. Så då måste ju en av tre saker vara sann:
1) Schuko är rätt dimensionerad, och CEE överdimensionerad.
2) Schuko är underdimensionerad och CEE är överdimensionerad.
3) Schuko är underdimensionerad och CEE är rätt dimensionerad.
Erfarenheter från fältet säger att sanningen ligger någonstans i 2-3 häradet. Alternativ 1 är (tyvärr) inte korrekt, det finns för mycket erfarenhet som talar emot att det skulle vara det.
Är det annat än oxiderade gammal uttag som blir överhettade?
Det vanliga är väl som nämns tidigare här att man kopplar i och ur kontakten med belastning på. Då blir det stor förslitning pga den lilla ljusbåge som kan inträffa. När oxideringen försämrar kontaktytan ökar risken för värmeutveckling och uttaget blir dåligt.
Fast i de uttag som jag sett som blivit förstörda har antingen stickproppen blivit dålig (man dragit i sladden istället för proppen) eller så har kopplingsplinten i uttaget varit källan, förmodligen pga dålig åtdragning av skruv eller skadad ledare från början.
Fast i de uttag som jag sett som blivit förstörda har antingen stickproppen blivit dålig (man dragit i sladden istället för proppen) eller så har kopplingsplinten i uttaget varit källan, förmodligen pga dålig åtdragning av skruv eller skadad ledare från början.
Sedan är dom tillverkade för lite olika användningsområden. Och det är lika med elmatr. som med allt annat det är inte helt säkert att det alla ggr är exakt som man uppger. Ta tex livslängden på diodlampor, bränsleförbrukningen på fordon mm mm
Skriver det igen som jag tagit upp förut i liknande trådar.
Shucko är OK att Säkra för 16A men inte lämpligt att ta ut 16A bra i de fallen an vill ha flera uttag med större strömmar men inte vill ha fler grupper.
Lustigt att Lamputtag bara är godkännda för 6A trots att det aldrig numera säkras av med 6A säkringar.
Ser nu att även de nya lamputtagen bara klarar 6A.
Shucko är OK att Säkra för 16A men inte lämpligt att ta ut 16A bra i de fallen an vill ha flera uttag med större strömmar men inte vill ha fler grupper.
Lustigt att Lamputtag bara är godkännda för 6A trots att det aldrig numera säkras av med 6A säkringar.
Ser nu att även de nya lamputtagen bara klarar 6A.
Menar du mig så ser jag att det saknas lite bokstäver och vissa saker som det gick för fort att skriva. Försöker snygga till texten nedan.Erik_Hansson skrev:
Skriver det igen som jag tagit upp förut i liknande trådar.
Shucko är OK att Säkra för 16A men inte lämpligt att ta ut 16A hela tiden.
Dessa är bra i de fallen an vill ha flera uttag med större strömmar men inte vill ha fler grupper och där man behöver kanske 13A.
Ser nu att även de nya lamputtagen bara klarar 6A även de.