H Helmir skrev:
Hmm, ok. Och med det menas då att man egentligen forcerar att fläkten kör igång även fastän den kanske ej nått luftfuktigheten för att starta igång?
Bara det att den triggar även på rörelse/ljus så det är bara att tända lampan istället så får du samma effekt. Så jag ser inte direkt ngt syfte med det för just denna fläkt

• Gilla
Helmir och 1 till
  • Laddar…
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
I hemmiljö är det enkelt att bara slå av/skruva bort säkringen som matar fläkten. I stora anläggningar där säkringarna till och med är oåtkomliga för en markismontör är en skyddsbrytare en bra grej.
Låter väldigt rimligt! På tal om säkringar, är det ett mega nej att koppla in detta via en vanlig anslutningskabel med stickkontakt till eluttag? Fått höra att dessa alltid ska installeras fast, och är det risk för brand etc gör jag självklart det.

En fast monterad apparat bör också anslutas fast. Du ska ju inte flytta runt på fläkten så det finns inget behov av att plugga ur den och plugga i den i ett annat uttag. Att du med stickpropp vill komma undan behörighetskravet på en fast installation är förståeligt men påverkar inte mitt svar :( Rent tekniskt och elsäkerhetsmässigt finns inga risker med stickpropp för denna fläkt.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fast installation är alltid bäst och en sån där fläkt är väl typ avsedd att installeras fast? (pucktvåa efter elgurun själv)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En fast monterad apparat bör också anslutas fast. Du ska ju inte flytta runt på fläkten så det finns inget behov av att plugga ur den och plugga i den i ett annat uttag. Att du med stickpropp vill komma undan behörighetskravet på en fast installation är förståeligt men påverkar inte mitt svar :( Rent tekniskt och elsäkerhetsmässigt finns inga risker med stickpropp för denna fläkt.
Då tolkar jag det som att det funkar men att det inte är optimalt. Frågar eftersom jag kopplat det så tillfälligt fram till att jag installerar det fast :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Fast installation är alltid bäst och en sån där fläkt är väl typ avsedd att installeras fast? (pucktvåa efter elgurun själv)
Bättre sent än aldrig. Supertack!

• Gilla
Rikkinen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.