19 351 läst ·
20 svar
19k läst
20 svar
Installation av PAX Calima
Bara det att den triggar även på rörelse/ljus så det är bara att tända lampan istället så får du samma effekt. Så jag ser inte direkt ngt syfte med det för just denna fläktH Helmir skrev:
Låter väldigt rimligt! På tal om säkringar, är det ett mega nej att koppla in detta via en vanlig anslutningskabel med stickkontakt till eluttag? Fått höra att dessa alltid ska installeras fast, och är det risk för brand etc gör jag självklart det.Asgarvad skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
En fast monterad apparat bör också anslutas fast. Du ska ju inte flytta runt på fläkten så det finns inget behov av att plugga ur den och plugga i den i ett annat uttag. Att du med stickpropp vill komma undan behörighetskravet på en fast installation är förståeligt men påverkar inte mitt svar
Rent tekniskt och elsäkerhetsmässigt finns inga risker med stickpropp för denna fläkt.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Fast installation är alltid bäst och en sån där fläkt är väl typ avsedd att installeras fast? (pucktvåa efter elgurun själv)
Då tolkar jag det som att det funkar men att det inte är optimalt. Frågar eftersom jag kopplat det så tillfälligt fram till att jag installerar det fastBo.Siltberg skrev:
En fast monterad apparat bör också anslutas fast. Du ska ju inte flytta runt på fläkten så det finns inget behov av att plugga ur den och plugga i den i ett annat uttag. Att du med stickpropp vill komma undan behörighetskravet på en fast installation är förståeligt men påverkar inte mitt svarRent tekniskt och elsäkerhetsmässigt finns inga risker med stickpropp för denna fläkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden