Hej,

Har ca 55m gula kabelskydds/markrör nedgrävda på tomten där jag skall dra i en N1XV-R (N2XY) Jordkabel 5G6.
Glidex / diskmedel/ annat för att smörja?
Tips på hur dragsnöret förankras för att inte dra sönder kabeln eller lossna?

Tack för alla tips o trix som kan underlätta.

Och man byter ut snöret mot ett tunt ( 5-10 mm) rep och gör några halvslag som man fäster med tejp så att dom dras åt hårdare ju mer man drar. När det handlar om lite grövre kablar sätter man på en dragstrumpa.
Att dra kabel med det snöre som finns i är ingen höjdare, dom är för veka, fjädrar för mycket och är "vassa" att hålla i.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Att dra kabel med det snöre som finns i är ingen höjdare, dom är för veka, fjädrar för mycket och är "vassa" att hålla i.
Funkar bra för lite EXLQ 3g1,5 eller N1XV 3g1,5.
Men så fort vi börjar snacka lite mer manlig kabel så är det exakt som du skriver. ;)

• Gilla
dannan89
  • Laddar…
Mikael_L
Jag brukar dock dra med vanlig dragfjäder som jag fäster genom att skala upp en liten bit, klippa alla kardeler utom en, försöka tejpa och snida till lite så det inte är så mycket vassa kanter.
Sen får en kollega antingen dra eller skjuta på, om det är en tyngre dragning.

Men jag grejar sällan med detta, så någon dragstrumpa har det inte investerats i. Kanske ligger någon i någon dammig låda på firman, vem vet ...

A AndersS skrev:
Proffsen använder käppvinda
[länk]
Då har man lärt sig något nytt i dag, har aldrig hört ordet käppvinda.
Rörål är oslagbar om det inte finns dragtråd i röret.
Finns det dragtråd så gör som skrivits innan, dra i en ny bättre dragtråd och lägg den om kabeln med halvlåg (tror att det kallas märlstek). Säkra med tejp och ha någon som hjälper till med att skjuta på

tommib
Jag har de få gånger jag dragit i markrör använt flaggstångslina 6 mm (idragen med den befintliga draglinan som är kass på alla sätt och vis). Finns på både Jula och Clabbe till bra pris.

Bästa tipset är nog det som många andra har föreslagit, var två så att en skjuter i kabeln så det går lätt.

Glidex är nog egentligen inte att rekommendera eftersom det är silikonbaserat och man inte vill ha det på kontaktytor. Det finns andra smörjmedel specifikt för kabeldragning.

Ett tips om man inte har någon dragtråd: koppla på dammsugaren i ena änden och sug in en flaggstångslina i andra.
Är röret veckat på insidan så visslar det ganska illa, och det kan vara läge att berätta för larmkänsliga grannar att de inte behöver ringa polisen den här gången.

• Gilla
Aaker
  • Laddar…
Tack för alla tipsen!
Blir att köpa draglina och bjuda kompisen på kabeldragarkaffe!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.