Byggahus.se

Någon som testat dessa billiga LED-armaturer?

1. P
    Medlem · 66432 · 148 inlägg

piko

Medlem
    Satte upp 3st (tanken var totalt 5 från början) 5 meters 5630-lister i garaget, men blev inte riktigt nöjd med ljusutbytet, samt att de vägrar sitta kvar trots extra dubbelhäftande tejp av bra kvalisort.

Hittade dessa armaturer som ser bra ut på specen (Gjorde väl iofs 5630-listen också, men 2835-chippen ska ge bättre effekt.)

Tanken är 10st 90cm i 43kvm garage, totalt 36000 lumen, om man ska tro specen.
    Eftersom de endast bygger 25mm skulle de passa bra, för jag har riktigt lågt i tak.

Är det värt att testa för tusen spänn?
    https://goo.gl/XVhR7b

• Laddar…
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den typen finns i sverige oxå , kopplas ihop med mellanbit i en lång rad ,eller flera rader det som avgör är hur många drivers du behöver

3. P

piko

Medlem
    Mja, fördelen med dessa armaturer är ju att de har inbyggd driver och att de är helt fristående från varandra.

Redigerat 8 sep 2017 08:41
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    230V rakt in , inte fel i den tänkta anläggningen , sedan det med lux och annat är en smaksak
    du behöver väl platsbelysning ändå , men ett bra allmänljus är bra , inga stora pengar , är nog billigare därifrån eller på Ebay , här i landet tar dom till lite häftigt ibland

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Du får en (rapplig) traditionell lysrörsarmatur med 2x36 W för ungefär samma peng, och då är det beprövad teknik. Det går inte att säga utifrån spec ifall dessa LED-armaturer kommer att leva upp till förväntningarna.

De uppenbara risker jag ser är dels det inbyggda drivdonet som sannolikt håller låg klass, och livslängden - att ljuset sakta avtar i styrka, så långsamt att man inte märker det.

Det framgår inte vad de menar med 50000 timmars livslängd, dvs vid vilket ljusflöde det gäller. Enligt standarden krävs minst 70% ljusflöde efter 6000 timmar - det är definitionen på livslängd. Jag tror inte man kan räkna med så många procent vid 50000 timmar för en lågprisprodukt som denna ;)

Eftersom det inte går att "byta lysrör" så blir det en kostnad för helt nya armaturer den dag det är dags. Just denna produkt lär heller inte har funnits på marknaden tillräckligt länge för att någon ska ha några erfarenheter att rapportera.

Det blev ju väldigt negativt detta, men prova några vetja och rapportera här om ett halvår, fast bara om just denna armatur då fortfarande finns att köpa, annars är det ju ingen mening ;)

6. P

piko

Medlem
    Som sagt, grejen med "vanliga" armaturer är ju bygghöjden.
    Dessa bygger ju endast 25mm!
    Jag har som BÄST 219cm i takhöjd och som sämst typ 197cm.

Frågan är hur fel det kan gå för en tusenlapp, har sen tidigare billiga led-spottar i hallen och badrummet med dessa billiga drivers och de fungerar klanderfritt än så länge efter 2 år.

Jag har velat fram och tillbaka och jag tror jag är villig att eventuellt ta läropengen om det skulle visa sig vara skit..

Om vi säger att de skulle fixa 70% efter 3000 timmar, så skulle det betyda med min användning att de skulle hålla typ 25 år. :)

7. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 860 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Är de godkända att ha i garagemiljö? Tänkte på IP klassningen.

8. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Dåså. Om bygghöjd är en primär parameter kan du naturligvis alltid testa armaturerna. Det är inte jättemycket pengar (givet att du installerar dem själv, din skurk :))

För övrigt kan jag tipsa om aluminiumkanaler för LED-list. Borra upp kanalerna, stoppa i listen och kläm på locket. Spelar ingen roll om limmet släpper, det enda som händer är att stripen lägger sig mot plastlocket. Kanske blir lite kortare livslängd men med tanke på vad såna LED-strips kostar så spelar det troligen inte så stor roll. Om du letar runt lite kan du säkert hitta billigare, jag tror att mitt gick på runt 80kr för 5m.

9. E
    Medlem · jämtland · 20 832 inlägg

elmont

Medlem
    Normalt är armaturer med "lägsta" IP klass godkända för vanliga garage, Dvs samma som i bostäder.

10. R

Robert-san01

Självbyggare
    Jag brukar rekommendera IP23 då det händer att det är kallgarage eller fuktigt pga ex bilar som skall tinas. Klassas garage som torra lokaler?

11. E

elmont

Medlem
    Normalt är ett garage torrt utrymme, men det beror naturligtvis på hur det normalt används. Och det är just den normala användningen som avgör. Att det är ett kallgarage eller att man kör in med en blöt bil gör det inte till ett fuktigt utrymme.

• Laddar…
  12. R

Robert-san01

Självbyggare
    Kollade och kallgarage kräver IP21.

13. P

piko

Medlem
    En sak som jag reagerade på var att listerna blir inihelvete varma, har inte mätt några temperaturer men tillräckligt varma för att inte kunna ta på dem..

Vilken tur att jag har ett varmgarage där det inte körs in och ut några blöta bilar då! :rofl:

14. larry78
    Medlem · 453 inlägg

larry78

Medlem
    Var de 18W/m du körde? Blev lite orolig för jag själv har tänkt sätta sådana i en hörnprofil. De påstås vara 1300lm/m.

15. E

elmont

Medlem
    Vart hittade du att det krävs IP 21 och inte IP 20

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.