Mikael_L
Jorden brukar inte kopplas in till själva termostaten (inte på några jag sett i alla fall).

Men däremot ska det anslutas till jorden (skärmen) på värmeslingan.
Ibland har termostaten en anslutningsplint för detta (som alltså inte är kopplat till något internt i termostatetn) men allra oftast får man skarva ihop dessa med någon anslutningsklämma i apparatdosan som termostaten sitter i. Använd en toppklämma av något slag, ubåt, eller varför inte helt vanlig sockerbit. Ta vad du har, och som ryms bredvid termostaten i dosan.
 
Inte lätt att se på tidigare bilder, men på den tidigare termostat så kom jorden från en klämma/hylsa skarvat med fler jordkablar, som satt kopplat på den gamla termostaten. Du menar att jag kan koppla en skarvat jordkabel direkt på metallfästet dit man skruvar fast termostat på?
 
J Jan Alders skrev:
Inte lätt att se på tidigare bilder, men på den tidigare termostat så kom jorden från en klämma/hylsa skarvat med fler jordkablar, som satt kopplat på den gamla termostaten. Du menar att jag kan koppla en skarvat jordkabel direkt på metallfästet dit man skruvar fast termostat på?
Tyvärr förstår jag inte vad du menar, möjligen jag som är ofattbar men skulle du kunna lägga upp en bild på hur du tänkt annars?
 
S Slugge skrev:
Tyvärr förstår jag inte vad du menar, möjligen jag som är ofattbar men skulle du kunna lägga upp en bild på hur du tänkt annars?
Ok, Jag kanske var otydligt!
Den nya termostat saknar plats för att koppla in jordkabeln, som antingen bli över, eller så antar jag att man koppla den på metall fäste som håller i termostaten?
 
Mikael_L
Du har en jordledare som kommer ifrån golvvärmeslingan, den ska anslutas till jordledaren som kommer från matningen.

Detta är viktigt, ett fel i golvvärmeslinga kan annars bli allvarligt farligt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.