E etompau skrev:
Svar nej.

Nätverkskabel/HDMI-kabel kan du göra vad du vill med. Där finns inga elektriska regelverk omkring dom. Åtminstone inga som rör elsäkerhetsaspekten.
Nätkabeln kan ej anses ingå i en fast elinstalltaion, här får sunt förnuft råda.
Tack för ditt svar. Uppskattas innerligt!
Hur är det gällande vanlig kabel med stickkontakt från tvn?

Jag använde ett rektangulärt ventilationsrör 55x110mm i plast. Går att köpa i halvmetersbit.
Men har du väggen öppen så är det väl annars bara att bygga ett schakt i lämplig storlek

P perarnefre skrev:
Tack för ditt svar. Uppskattas innerligt!
Hur är det gällande vanlig kabel med stickkontakt från tvn?
Den har två lager isolering. Annars hade den inte fått säljas.

E etompau skrev:
Den har två lager isolering. Annars hade den inte fått säljas.
Okej, tack för svar! Så gällande elsäkerhet så är det ingen fara att dra dessa kablar i ett flexrör uppklippt genom isolering? Dum fråga kanske, men dom kan inte bli för varma när dom ligger bland isoleringen?

P perarnefre skrev:
Okej, tack för svar! Så gällande elsäkerhet så är det ingen fara att dra dessa kablar i ett flexrör uppklippt genom isolering? Dum fråga kanske, men dom kan inte bli för varma när dom ligger bland isoleringen?
Har du känt på kabeln när din TV är påslagen? Uppvärmningen går bara att märka med mätinstrument.
Annars hade man inte kunnat ha lösa kablar liggandes på en tjock ryamatta.

E etompau skrev:
Har du känt på kabeln när din TV är påslagen? Uppvärmningen går bara att märka med mätinstrument.
Annars hade man inte kunnat ha lösa kablar liggandes på en tjock ryamatta.
Det besvarar inte riktigt min fråga. Ligger den på en ryamatta är det ändå cirkulation och inte tätt försluten med isolering. Menar du att den inte kan bli så varm att det blir ett problem eller att man inte märker det förrän det är för sent eller med mätverktyg?

Trollar du?

E etompau skrev:
Trollar du?
Onödigt med dryghet när jag endast ber om hjälp.

Inväntar svar från någon som genuint vill hjälpa till och som inte mår bättre av att trycka ner andra.

Tack hittills.

Tycker nog att jag har gett x antal utförliga svar till dig.
Lämnar denna tråd till andra.

Hålsåg såpass stor att alla kontakter kommer igenom: ett hål uppe bakom TVn, det andra hålet bakom bänken. Dra igenom sladdarna. Klart!
Onödigt att problematisera det mer än så. Själv skulle jag använda en diskret kabelkanal utanpå väggen för att slippa göra åverkan i gipset men det är en smaksak.

Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Hålsåg såpass stor att alla kontakter kommer igenom: ett hål uppe bakom TVn, det andra hålet bakom bänken. Dra igenom sladdarna. Klart!
Onödigt att problematisera det mer än så. Själv skulle jag använda en diskret kabelkanal utanpå väggen för att slippa göra åverkan i gipset men det är en smaksak.
Tack för svaret!
Ingen fara att kablarna ligger med isoleringen? Det ökar inte värmen eller dylikt?
I så fall kör jag på det då kabelkanal på väggen inte är möjligt i detta fallet, tyvärr.

P perarnefre skrev:
Tack för svaret!
Ingen fara att kablarna ligger med isoleringen? Det ökar inte värmen eller dylikt?
I så fall kör jag på det då kabelkanal på väggen inte är möjligt i detta fallet, tyvärr.
För det första är ju vanlig glasull obrännbar. Nu vet inte jag om du har dina innerväggar isolerade med tidningspapper dock. Även om så vore fallet så har ju etompau svarat på frågan - nej, dina kablar blir självklart inte så varma att de skulle antända (!!) vad det nu är du har i väggarna. Notera också att all annan el i ditt hus (eller iallfall alla moderna hus) är dragen i plaströr inne i dina väggar.

N noupe skrev:
För det första är ju vanlig glasull obrännbar. Nu vet inte jag om du har dina innerväggar isolerade med tidningspapper dock. Även om så vore fallet så har ju etompau svarat på frågan - nej, dina kablar blir självklart inte så varma att de skulle antända (!!) vad det nu är du har i väggarna. Notera också att all annan el i ditt hus (eller iallfall alla moderna hus) är dragen i plaströr inne i dina väggar.
Tusen tack för ditt svar! Då får det bli den lösningen. Tackar!

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.