Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är aldrig för sent att gå över till 5-ledarsystem och det finns inga nackdelar som jag kommer på i hastigheten, bara fördelar: - Du slipper den farliga PEN-ledaren som orsakar en farlig situation ifall den går av. - Du slipper potentialskillnader mot jord pga spänningsfall i PEN-ledaren som kan störa. - Du slipper belastningsströmmar som inte går via PEN utan via jord
10 svar · 10,3k läst
A
Avemo: Batterier till nödljus och nödtelefoner i hissar som jag sett har varit blybatterier. Och det har inte funnits skydd mot djupurladdning. I sådana fall är batteriet inte förstört efter en helg utan ström. Men det kan mycket väl ha fått en förkortad livslängd. Att byggbasen vill undvika detta på en ny hiss är ju förståeligt. Sedan låter det som en överdrift att batterierna skulle
9 svar · 3,9k läst
S
Slugge: [citat] Fluke är duktiga på mycket, spänningsprovare är inte en av dessa saker. Borde väl kunna skärpa till sig på den fronten till nästa generation, både denna och föregående generation har haft genomgående dålig kvalitet med dålig kontakt som följd.
1 svar · 1,3k läst
kulle
kulle: Hur ser det ut på baksidan?
6 svar · 14,5k läst
·
tommib
tommib: Ingen aning om maxlängd men jag har just installerat två rum med fyra MD-99 i varje. Där är det ca 2 resp 4 m från drivaren till fördelaren och därefter sitter det två 5 m sladdar, 1 1,5 m sladd och en lampa direkt i fördelaren i varje rum. Inga problem med den installationen. Förlängningssladdarna är malmbergs egna med färdiga kontaktdon.
3 svar · 4,6k läst
·
H
hempularen: Om du sätter ett badkar där, så måste uttaget tas bort. Eluttag måste sitta minst 60 cm från en badkarskant (och 120 cm från dusch, räknat från munstycket). Jag är osäker på det ens får finnas en kopplingsdosa i det läget. I så fall måste trådarna dras ur dosan också. Men troligen är det OK med en dosa med bra täthetsklass där. I så fall kan man dra ut en utanpåliggande
1 svar · 4,9k läst
·
T
tObber166: Tusen tack för alla svar! "Plejden" såg intressant ut. Men som nämnts i tråden, så blir det att kontakta ballingslöv också, för att kolla vilka dimmers som enligt dom fungerar bäst. Återigen Tusen Tack!
7 svar · 3,0k läst
elmontören
elmontören: [citat] [citat]
20 svar · 6,2k läst
·
C
cazz: Hmmm ok tacl för tipset, bara ge mig tips så jag kan planera lite :)
4 svar · 1,5k läst
U
Uffe A: Det är rätt i sak att det inte spelar någon roll för funktionen i belysningen, var man kopplar in nolla och fas. Men det är på nya armaturer som inte har metallgänga där man skruvar i lampan Är det en armatur med sådan gänga som är berörbar så är det den som ska anslutas mot nollan
9 svar · 2,8k läst
·
H
hempularen: I den mån plinten går att köpa lös (utan tillhörande skåp) så får du gå till någon elgrossist typ Ahslells Selga osv. Ofta får man inte handla där som privatperson. Som alternativ kan du fråga en elfirma. Elfirman kommer troligen inte gå med på att ta hem och sälja en sådan plint till dig, om du inte låter dem göra arbetet också. Du kan möjligen ha tur och se om Elfa har en
6 svar · 1,5k läst
·
E
elmont: Det skiljer inte många kronor så det är mest en fråga om vad man tycker. Personligen gillar jag ett mätarskåp på garaget men kanske inte lika gärna på huset, då nätägaren har ansvaret för hela matningen tills den är "under tak". Samt hos mig blir det så pass mycket snö att det täcker skåpet och jag vill ha möjligheten att ev rota i skåpet utan att först gräva fram det för
4 svar · 2,7k läst
D
Daniel 109: Inlägg #40 har redan nämnt den teorin.
46 svar · 8,6k läst
·
T
Thomas': [citat] Ok, tack för ditt svar!
3 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Att spisen skulle vara ojordad tror jag inte på. Även uttag för kylskåp brukar vara jordade i äldre lägenheter. Fast det kan bero lite på hur långt ifrån diskbänken kylskåpet står. Det är givetvis möjligt att köket redan från början är ett xtremt fuskbygge med ojordad spis.
3 svar · 681 läst
U
uffeboman: Tack för ett snabbt och bra svar.
2 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo, du kan liksom inte ringa en elektriker och "beställa" att de gör färdigt det du påbörjat. Men är det inte mer än att rören är lagda tror jag inte det blir några problem (diket får du gräva, det är allt). De kanske (bör) fråga hur djupt de ligger. Då bör du kunna be dem dra i kabel och koppla in det materiel du köpt. Men pollarna får du givetvis ordna fundamentet till så
3 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: Det är inte så att ugnen "råkat" bli inkopplqd på 400V, dvs. två faser istället för fas och nolla? Det skulle kunna förklara både att den går sönder och att säkringen löser ut.
3 svar · 4,7k läst
H
hempularen: Jag har flyttat hit två inlägg från dubblettråden, som nu raderas. /moderator
7 svar · 2,2k läst
·
H
hempularen: Du skulle ju kunna mäta fram att röd verkligen är jord. Om du drar fram en jordad skarvsladd från något mer trovärdigt uttag i huset, så kan du mäta mot jord i det uttaget. Eller om du har "sann jord" i rummet, via någon vattenradiator (under förutsättning att värmesystemet inte har modernare PEX plaströr). Då kan du börja med att mäta att du inte har spänning mellan den röda
2 svar · 1,7k läst
P
perarnefre: [citat] Tusen tack för ditt svar! Då får det bli den lösningen. Tackar!
27 svar · 31,0k läst
L
Lassebo: [citat] Det stämmer bra att en plåt sitter kvar upptill i den nedersta bilden. Verkar rimligt att något förändrats under installationen och slutligen lett till en felaktig koppling. Idag är det tydligen kopplat som TNC från Mätarskåpet till HC. PEN går till sammankopplad PE och N plint i HC. Från PE plint i HC går återvändande PE till skyddsjord av Mätarskåpet. Från denna
18 svar · 12,3k läst
·
R
rävlyan: Det är gamla tiders koppling , klocka för lyse/intelyse och en del för ljuset ute , dom ligger i serie
5 svar · 3,6k läst
·
Vulcan61
Vulcan61: [citat] Ja stämmer stickproppen från transformatorn. Då åker den!
25 svar · 4,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, tumregelmässigt får det gå max 16 A i denna bygel så det beror på vilka grupper man lägger på denna plint. Tre grupper på tre olika faser skulle ju funka.
4 svar · 6,0k läst
·
R
rävlyan: [citat] Du kan sätta den var du vill , i badet så tar den bara det ( sen om det är 3 fas eller inte har ingen betydelse ) om den sitter så klassningen blir till . Vid centralen kan du välja om den ska ta bara badet eller hela huset
5 svar · 2,4k läst
tommib
tommib: Gör vattenkokartestet (eller begär fram uppgifter om förimpedans/maximal kortslutningsström i anslutningspunkten från nätägaren) för att kunna dimensionera korrekt. Med ett avstånd på 1,5 km till transformatorn kan det vara så att du behöver gå upp i dimension för att klara både utlösningsvillkor och spänningsfall. Med 30 m från skåpet så blir det troligen på gränsen om du
20 svar · 8,5k läst
·
L
lob: Tack för input. Stugorna är helt eller delvis uppvärmda året runt. Belägna i södra Norrland Helt klart kommer julfirandet att bli en utmaning med 15 duschsugna människor där det samtidigt ska kokas skinka, gräddas Janssons mm. Dagtid får man slå av element och värma med kaminer istället. Tack för hjälpen ./ Lob
3 svar · 4,5k läst
U
Uffe A: Visst c är bättre än b till motorer. Om du inte har någon motor med väldigt hög startström så funkar c Annars får du ta d på den
12 svar · 1,9k läst
H
Helmir: [citat] Bättre sent än aldrig. Supertack!
20 svar · 19,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.