Närbild på en suddig grön elektrisk kopplingsdosa med anslutna trådar, möjlig frågeställning kring installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FI ?
N : nolla eller hur?
S ?
Hjääääälp
Tack
 
Det är märkning för kvalitetsgodkännande i de skandinaviska länderna (S)verige, (Fi)nland och (N)orge, och har inget med att göra hur det ska kopplas.
 
  • Gilla
Mrskores
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är märkning för kvalitetsgodkännande i de skandinaviska länderna (S)verige, (Fi)nland och (N)orge, och har inget med att göra hur det ska kopplas.
Tack för svara mitt fråga
Men vet du vilken symbol är som gäller för såna dusa?
 
Jag tror det där är felkopplat om det är ett uttag. Jord brukar vara i mitten.
 
  • Gilla
Mrskores
  • Laddar…
Färgerna verkar iaf vara fel. Mät och se efter i andra änden också.
 
Mrskores Mrskores skrev:
Tack för svara mitt fråga
Men vet du vilken symbol är som gäller för såna dusa?
Vänd på den och ta en bild från andra hållet
 
  • Gilla
Mrskores
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vänd på den och ta en bild från andra hållet
L lordi skrev:
Jag tror det där är felkopplat om det är ett uttag. Jord brukar vara i mitten.
Jag tror den också om det är som du säger. Annars finns inget strum
 
  • Eluttag under installation med synliga anslutna kablar och terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en eluttagets baksida med synliga anslutningar och en grön plastdel, saknande frontplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De mer praktiskt intressanta uppgifterna på den är att lämplig längd på skalningen av ledarna är 11 mm. Om det följs bör du kunna få in dem så att inte så mycket blank koppar syns. Nästa som inte är aktuell i ditt fall är cirkeln med två streck upptill höger, det betyder att det går att gå vidare med två trådar i varje anslutning om det behövs.

Men det som verkar helt fel på din bild är att nolla och jord bytt plats. Jorden gul/grön ska säkert sitta i mitten.
 
  • Gilla
Mrskores
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Färgerna verkar iaf vara fel. Mät och se efter i andra änden också.
 
  • En närbild av en vägguttags bakstycke med synliga kabelanslutningar och skruvklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt kopplat på de sista bilderna, men fel på den första. Är det du som har ändrat trådarna eller är det inte samma uttag?
Har du haft något inkopplat här som har gått sönder? Det ser ut som det har varit lite varmt på den gröna plasten...
 
GK100 GK100 skrev:
De mer praktiskt intressanta uppgifterna på den är att lämplig längd på skalningen av ledarna är 11 mm. Om det följs bör du kunna få in dem så att inte så mycket blank koppar syns. Nästa som inte är aktuell i ditt fall är cirkeln med två streck upptill höger, det betyder att det går att gå vidare med två trådar i varje anslutning om det behövs.

Men det som verkar helt fel på din bild är att nolla och jord bytt plats. Jorden gul/grön ska säkert sitta i mitten.
Jag har rätta till den
På detta sätt den måste kunna funkar eller hur?
 
  • Närbild av en öppen eluttagdosa med anslutna kablar i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Det är rätt kopplat på de sista bilderna, men fel på den första. Är det du som har ändrat trådarna eller är det inta samma uttag?
Har du haft något inkopplat här som har gått sönder? Det ser ut som det har varit lite varmt på den gröna plasten...
Det är samma dosa
Jag har rätta till dem
Det är dusa som jag vill installera för koppla tvättmaskinen
 
Mrskores Mrskores skrev:
Det är samma dosa
Jag har rätta till dem
Det är dusa som jag vill installera för koppla tvättmaskinen
Har det suttit en gammal tvättmaskin där tidigare? Fanns det fler trådar i dosan? Kontrollmät så du verkligen har 230V mellan brun och blå, och INTE 400V
 
  • Gilla
Mrskores
  • Laddar…
L lordi skrev:
Har det suttit en gammal tvättmaskin där tidigare? Fanns det fler trådar i dosan? Kontrollmät så du verkligen har 230V mellan brun och blå, och INTE 400V
Detta dosa är till tvättmaskinen. Den sitter precis på plasten för använda till såna saker i äntligen jag måste koppa sladden som kommer från maskinen men jag vill inte förstöra min maskin för koppla i den dosa. Så jag tycker att det är mycket enklare fixa en uttag i stället.
 
För att följa upp allt lite kan det vara på sin plats med några viktiga punkter här.

Först ska du vara glad att du inte kopplade fel så du fick fasen, den bruna kopplad till jordblecken. Man ska alltid vara helt säker på vad som är vad och hur ett jobb ska utföras om man hempular.

Att säkerställa innebär tex någon mätning med tex spänningsprovare, multimeter. Spänning mellan brun-blå och brun-gul/grön är en bra början. Sen följa upp med att man har kontakt mellan jord i en känd punkt tex ett annat uttag och gul/grön.

Sen får man se till att matningen skyddas av JFB. Och om det rör sig om tex badrum att det öht får sitta ett uttag på platsen sett till regler kring områden för installationer i såna utrymmen.

Slutligen ska man veta att det inte är tillåtet sett till reglerande lagar för elinstallationer att utföra jobbet byte fast anslutningspunkt till uttag. Det är i praktiken oerhört lite man som lekman får göra. Jag har normalt inga synpunkter på hempul bara man vet vad man gör och försöker hålla hög klass på jobben men i ditt fall passar en liten pekpinne.

Dom sagt var glad att du inte gjorde fel på sätt som kunde blivit riktigt farligt. Och kolla gärna upp enligt ovanstående punkter även om allt verkar fungera nu.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.