Färgerna verkar iaf vara fel. Mät och se efter i andra änden också.
L lordi skrev:
Jag tror den också om det är som du säger. Annars finns inget strumL lordi skrev:
De mer praktiskt intressanta uppgifterna på den är att lämplig längd på skalningen av ledarna är 11 mm. Om det följs bör du kunna få in dem så att inte så mycket blank koppar syns. Nästa som inte är aktuell i ditt fall är cirkeln med två streck upptill höger, det betyder att det går att gå vidare med två trådar i varje anslutning om det behövs.
Men det som verkar helt fel på din bild är att nolla och jord bytt plats. Jorden gul/grön ska säkert sitta i mitten.
Men det som verkar helt fel på din bild är att nolla och jord bytt plats. Jorden gul/grön ska säkert sitta i mitten.
Det är rätt kopplat på de sista bilderna, men fel på den första. Är det du som har ändrat trådarna eller är det inte samma uttag?
Har du haft något inkopplat här som har gått sönder? Det ser ut som det har varit lite varmt på den gröna plasten...
Har du haft något inkopplat här som har gått sönder? Det ser ut som det har varit lite varmt på den gröna plasten...
Jag har rätta till denGK100 skrev:
De mer praktiskt intressanta uppgifterna på den är att lämplig längd på skalningen av ledarna är 11 mm. Om det följs bör du kunna få in dem så att inte så mycket blank koppar syns. Nästa som inte är aktuell i ditt fall är cirkeln med två streck upptill höger, det betyder att det går att gå vidare med två trådar i varje anslutning om det behövs.
Men det som verkar helt fel på din bild är att nolla och jord bytt plats. Jorden gul/grön ska säkert sitta i mitten.
På detta sätt den måste kunna funkar eller hur?
Det är samma dosaL lordi skrev:
Jag har rätta till dem
Det är dusa som jag vill installera för koppla tvättmaskinen
Detta dosa är till tvättmaskinen. Den sitter precis på plasten för använda till såna saker i äntligen jag måste koppa sladden som kommer från maskinen men jag vill inte förstöra min maskin för koppla i den dosa. Så jag tycker att det är mycket enklare fixa en uttag i stället.L lordi skrev:
För att följa upp allt lite kan det vara på sin plats med några viktiga punkter här.
Först ska du vara glad att du inte kopplade fel så du fick fasen, den bruna kopplad till jordblecken. Man ska alltid vara helt säker på vad som är vad och hur ett jobb ska utföras om man hempular.
Att säkerställa innebär tex någon mätning med tex spänningsprovare, multimeter. Spänning mellan brun-blå och brun-gul/grön är en bra början. Sen följa upp med att man har kontakt mellan jord i en känd punkt tex ett annat uttag och gul/grön.
Sen får man se till att matningen skyddas av JFB. Och om det rör sig om tex badrum att det öht får sitta ett uttag på platsen sett till regler kring områden för installationer i såna utrymmen.
Slutligen ska man veta att det inte är tillåtet sett till reglerande lagar för elinstallationer att utföra jobbet byte fast anslutningspunkt till uttag. Det är i praktiken oerhört lite man som lekman får göra. Jag har normalt inga synpunkter på hempul bara man vet vad man gör och försöker hålla hög klass på jobben men i ditt fall passar en liten pekpinne.
Dom sagt var glad att du inte gjorde fel på sätt som kunde blivit riktigt farligt. Och kolla gärna upp enligt ovanstående punkter även om allt verkar fungera nu.
Först ska du vara glad att du inte kopplade fel så du fick fasen, den bruna kopplad till jordblecken. Man ska alltid vara helt säker på vad som är vad och hur ett jobb ska utföras om man hempular.
Att säkerställa innebär tex någon mätning med tex spänningsprovare, multimeter. Spänning mellan brun-blå och brun-gul/grön är en bra början. Sen följa upp med att man har kontakt mellan jord i en känd punkt tex ett annat uttag och gul/grön.
Sen får man se till att matningen skyddas av JFB. Och om det rör sig om tex badrum att det öht får sitta ett uttag på platsen sett till regler kring områden för installationer i såna utrymmen.
Slutligen ska man veta att det inte är tillåtet sett till reglerande lagar för elinstallationer att utföra jobbet byte fast anslutningspunkt till uttag. Det är i praktiken oerhört lite man som lekman får göra. Jag har normalt inga synpunkter på hempul bara man vet vad man gör och försöker hålla hög klass på jobben men i ditt fall passar en liten pekpinne.
Dom sagt var glad att du inte gjorde fel på sätt som kunde blivit riktigt farligt. Och kolla gärna upp enligt ovanstående punkter även om allt verkar fungera nu.





