Byggahus.se
Hej.
Har en EKKJ 16mm2 ikommande från elmätaren. Den ska fördelas i en huvudcentral (proppskåp). Jorkabeln är virad runt 3fas ledarna enligt bilderna. Jag uppfattar det som en TN-C kabel.
Ut från huvudcentralen vill jag ha ett TN-S system med jord och nolla.
Fråga:
kan jag koppla jorden som går runt inkommande EKKJ kabel och användan den som en PEN kabel. Koppla enligt skissen i ritningen för att få jord och nolla ut från proppskåpet (huvudcentralen)?
Tack på förhand.
 
  • Avskalad EKKJ 16mm2 kabel med synliga kopparledare och jordtråd virad runt, mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • EKKJ 16mm2 kabel med jordtråd virad runt de tre fasledarna, nära en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt schema som visar anslutning av EKKJ kabel till huvudcentral med jord och nolla enligt TN-S systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja !
 
Varför har du klippt av motspiralerna?
 
GK100 GK100 skrev:
Varför har du klippt av motspiralerna?
Kabeln var sådan när jag anlände. Vet inte vem som hanterat det innan men propskåpet som satt var borta.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Ja !
Tack.
 
Synd att kopparbanden är avklippta. Jag tror de är en del av arean. Det kanske går att avmantla kabeln lite till? Då den används som PEN kan det vara bra att få med allt.

Skissen visar hur man kopplar in en TN-C-kabel till en gammal elcentral med JFB. Den visar inte hur man har ut huvudledningar i form av TN-S. Jag antar att det är huvudledningar du menar? Det är inte alltid helt uppenbart så det bästa är om du kan fota just din huvudcentral så vi får se hur det ska göras.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Synd att kopparbanden är avklippta. Jag tror de är en del av arean. Det kanske går att avmantla kabeln lite till? Då den används som PEN kan det vara bra att få med allt.

Skissen visar hur man kopplar in en TN-C-kabel till en gammal elcentral med JFB. Den visar inte hur man har ut huvudledningar i form av TN-S. Jag antar att det är huvudledningar du menar? Det är inte alltid helt uppenbart så det bästa är om du kan fota just din huvudcentral så vi får se hur det ska göras.
Ja där e gott om kabel att skala höljet.
Skissen visar en gammal central jag hittade på nätet så slapp jag rita en själv. Det är en helt ny central med brytare, JFB, automatsäkringar, jord och nolla. ska koppla in en del enfas förbrukare och behövde därför nollan.
 
För att svara på din fråga så är svaret nej.
Du får inte koppla eftersom du inte har auktorisering eller jobbar på en firma med auktoriserad installatör.
Sen så är jag inte helt övertygad om att "motspiralen" ingår i den angivna ledararean på skärmen.
Det vore vansinne eftersom denna är så tunn och skör att även en erfaren elektriker råkar skada den ibland så att den går av.
 
J
U Uffe A skrev:
motspiralen" ingår i den angivna ledararean
Dom fungerar som kortslutningdel för övriga trådar i kabeln , så alla kommer med , brukar vara lite knöligt att få med dom under ett överfall eller i en plint , på en så kort sträcka har det ingen betydelse om dom är klippta
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Dom fungerar som kortslutningdel för övriga trådar i kabeln , så alla kommer med , brukar vara lite knöligt att få med dom under ett överfall eller i en plint , på en så kort sträcka har det ingen betydelse om dom är klippta
Skönt att jag fick det bekräftat, när man kommer upp i dimension (+70 mm2) så är det knöligt att få in allt i hylsan. Har fått förklarat av en gamling till elektriker att den inte räknades in i arena men han kunde inte riktigt förklara varför. Nu förstår jag varför den är lindad åt andra hållet.
Man blir aldrig fullärd inom detta yrket och det är det som jag gillar
 
J
Jepp , det finns nog ingen elektriker som inte har skurit sig på dom med blodiga fingrar , dom är inte runda utan har vassa kanter för att bita med bra kontakt , dom skär in i flätan som är runda .
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Har svurit mycket över dessa, men följt min gamle mentors råd att de kan klippas av utan risk om det skulle behövas
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Synd att kopparbanden är avklippta. Jag tror de är en del av arean. Det kanske går att avmantla kabeln lite till?
I min branch (högspänningskablar) räknas motspiralen inte in i arean och det är befogat. Dom brukar ligga med kort stigning och bidrar försumbart med effektiv area i längsled.
Det är fortfarande en kytum i Tyskland (I högspänningsvärlden finns inga konstruktionskarav på kablar, så alla får göra som de vill men bör uppfylla funktionella krav). Man inbillar sig att kortslutningsströmmen fördelas jämnare mellan skärmtrådarna. Det är mig dock ett mysterium hur det kan ske i praktiken med ett sådant smalt band. Men som sagt, traditionen...
Våra kablar till Sverige säljs utan motspiral. Utan att veta reglerna tycker jag från tekniskt synpunkt att de kan klippas av direkt.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
K
U Uffe A skrev:
För att svara på din fråga så är svaret nej.
Du får inte koppla eftersom du inte har auktorisering eller jobbar på en firma med auktoriserad installatör.
Sen så är jag inte helt övertygad om att "motspiralen" ingår i den angivna ledararean på skärmen.
Det vore vansinne eftersom denna är så tunn och skör att även en erfaren elektriker råkar skada den ibland så att den går av.
Du svarade på en fråga som inte är ställd. Tröttsamt att läsa i alla trådar om el, vad man får eller inte får göra. Auktorisation kan man helt enkelt köpa med rätta kontakter. Så har det fungerat i årtionden. Inom Tv- branschen försökte man med motsvarande när det kom färg-TV på marknaden. Dom var ju såå komplicerade i förhållande till svartvitt. Det gick åt h....te för lobbyverksamheten var väl inte tillräckligt utvecklad..
 
tommib
K Klacken skrev:
Du svarade på en fråga som inte är ställd. Tröttsamt att läsa i alla trådar om el, vad man får eller inte får göra. Auktorisation kan man helt enkelt köpa med rätta kontakter. Så har det fungerat i årtionden. Inom Tv- branschen försökte man med motsvarande när det kom färg-TV på marknaden. Dom var ju såå komplicerade i förhållande till svartvitt. Det gick åt h....te för lobbyverksamheten var väl inte tillräckligt utvecklad..
Kutymen är att man påpekar auktorisationskravet en gång. Det är lämpligt när läsare kan komma in via t.ex. sökmotor och inte ha förhandskunskap om elinstallationsreglerna. Jag tycker personligen att det är väldigt bra att påpeka olagligheten i kopplandet av två skäl. Det första är att man ska veta att man bryter mot lagen och därmed kunna göra ett grundat ställningstagande att göra så. Det andra är att folk ska inse hur lite man legalt får göra och hur knäppt systemet är.

Uffe A svarade visserligen på en fråga som inte var explicit ställd (skillnaden mellan kan och får) men det var ett bra påpekande att TS, om hen inte råkar vara en auktoriserad elinstallatör, inte lagligt får göra detta. Får är dock skilt från kan. Notera gärna att Uffe använde ordet får i sitt svar.

Om du har några belägg för att man enkelt kan köpa en auktorisation får du gärna starta en tråd om det. Vi är nog många som skulle vara intresserade av flera skäl. Att köpa en för eget bruk är inte ett av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.