T
toolman77: [citat] Det har du ju rätt i den normala förbrukaren är antagligen en motorvärmare och kupé värmare och de blir bara lite segare av underspänning. Så länge allt löser som det ska så är jag nöjd. Samtidigt är det inte jättejobbigt att göra rätt (eller mer rätt eftersom detta egentligen också är ok) från början. Jag återkommer när jag fått ett riktigt förimpedensvärde
13 svar · 7,2k läst
·
A
AskeHolst: Eller köper enbart förhöjningsringen https://www.elbutik.se/product.html/forhojningsring-10-27mm?category_id=1932
7 svar · 2,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Du har en jordledare som kommer ifrån golvvärmeslingan, den ska anslutas till jordledaren som kommer från matningen. Detta är viktigt, ett fel i golvvärmeslinga kan annars bli allvarligt farligt.
34 svar · 11,7k läst
·
A
Avemo: Den här bilden postade jag i "värsta elkopplingen" för några år sedan. Inte speciellt gammalt uttag. Troligen drygt 10 år. Inomhus och avsäkrat 10A. Ingen färg eller smuts på stickproppen. Däremot en kedja av grenuttag där det bland annat var en 2 kW värmefläkt inkopplad. [bild]
29 svar · 16,2k läst
·
E
elmont: Mins jag inte fel så ska dom heta KSA om det är en säkerhetsbrytare och inte som din KS., men som sagt den behövs inte över huvud taget.
11 svar · 4,2k läst
·
O
Old KnotVillage: På min gräsklippare är det endast en solenoid på flottörhuset som går på tändningen.
16 svar · 3,0k läst
R
RoffeN: [citat] Vad är fördelarna mot en traditionell spisfläkt? Vi funderar på att sätta en fläkt på vinden istället. Hur fungerar det med underhåll som tex rengöring?
18 svar · 4,4k läst
·
1
108kvm: Hej! Tack för snabba svar. Ja, förra ägaren rev en annan vägg och innan dess var där ett arbetsrum så det har säkert suttit ett telejack där. Gamla ringklockan är urkopplad sedan ett par år och ersatt med porttelefon, som tillsammans med lägenhetens enda befintliga telejack sitter i hallen.
3 svar · 2,1k läst
·
P
Poxeman: Tack för alla tipsen! Blir att köpa draglina och bjuda kompisen på kabeldragarkaffe!
8 svar · 19,4k läst
Snailman
Snailman: [citat] Den jag länkade till på Byggmax är ungefär likadan, men billigare.
10 svar · 4,3k läst
F
F.L: Enklast att kontrollera om hyllplanen strömförande är att bjuda hem svärmor och be henne känna om hyllplanen sitter ordentligt.
13 svar · 5,9k läst
A
alinge: Löste du frågan?
5 svar · 4,5k läst
G
Gabbe1: Intressant tråd och mycket bra med uppföljning! Hade jag läst detta lite tidigare hade jag kanske övervägt dessa armaturer istället för de Biltema LED (4400lm, 4000K, 43W, 1210mm, IP65) jag har i garaget nu. Jag har 16st och de kostade mig 6000kr.
31 svar · 6,5k läst
·
A
Avemo: Fungerade det för den som hade det förr? Det är ett inverterelverk och därmed ganska komplicerat. Det finns mycket som kan strula. Har du letat på nätet efter en manual? Hittar du detta borde det även finnas enklare felsökning beskriven.
1 svar · 2,4k läst
·
L
Laso2: Så då är allt igång, och fungerar, man har lärt sig lite mer, har nog också blandat ihop den strömbrytare jag pratar om med en tvåpolig strömställare, då hade det inte varit några problem alls. Tack för hjälpen. (y)
14 svar · 2,5k läst
·
V
Anonymiserad 182208: Jag är inte bra på att se datum så tack för informationen.
7 svar · 3,0k läst
E
elmont: Nej, bara dålig planering. Och vem åker ikring med 2,5mm2 i bilen? Det lilla utrymme man har brukar vara upptaget av mer frekventa varor.
11 svar · 4,7k läst
M
Mattias89: De väldigt dammig som det är så att gå in utan skor vore en dum idé och de blir jag som städar efteråt oavsett. Tog den offerten som nämns :)
28 svar · 6,3k läst
Markoo
Markoo: [citat] Tack få hjälpen (y)(y)(y)
17 svar · 2,9k läst
·
tommib
tommib: Om inte annat så är det av godo att ha koll på sin anläggning. Nu blir just denna mätning inte riktigt tillfyllest eftersom det faktiskt behövs en megger men den ger ändå en bra indikation på att saker är som de ska. Elgolvvärme är väldigt lämpligt att få den där påskriften på eftersom garantin faktiskt är rätt bra, det är värt pengarna för elektrikern.
12 svar · 24,7k läst
·
tommib
tommib: Bra att det fungerar. För andra som ev hittar tråden vid något annat tillfälle kan jag kommentera att du verkar ha lyckats demontera brytarna något mer än vad man brukar göra. De borde ha en ryggplatta åtminstone då de verkar vara för utanpåliggande bruk. Bara för att det fungerar betyder det inte heller att allt är bra. Det fungerar att ha två lösa stumpar som man lägger ihop
7 svar · 4,0k läst
·
A
a pet: Man ska varken koppla in ung eller gammal i vägguttag!:worried:
4 svar · 1,4k läst
GK100
GK100: Det mäts förbrukning över alla tre faserna summerat så det är inget problem med det oavsett hur du har fördelat.
1 svar · 745 läst
Fotografen
Fotografen: Exakt. Skaffa dig lite studieteknik.
3 svar · 1,2k läst
·
prototypen
prototypen: https://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/fileLibrary/Download_540144812/Sweden/files/Typbeteckningar_3.pdf Protte
2 svar · 579 läst
prototypen
prototypen: Apparater i apparatdosor och kopplingar i kopplingsdosor och en massa tråd i båda. Protte
1 svar · 560 läst
torbeno
torbeno: [citat] Jag kanske bör förtydliga mig. För installationer där man har 2x16 A och/eller man tidigare haft en häll med 7400 W blir dessa inte jämbördiga när man kör fler än 2 zoner. Det effektstrypna läget bör upplevas innan köp så att man inte blir missnöjd sedan. Har du @Globjord testat läget? (Jag kan försäkra er alla att jag vet vad jag pratar om) För TS fall kan detta vara
6 svar · 8,0k läst
E
elmont: En JFB "bryr sig" inte om det flyter för mycket ström genom ledningarna, den känner av så att all ström som flyter ut genom trådarna kommer tillbaka till centralen. Flyter det ut mer än det kommer tillbaka så har man ett jordfel (ström läcker till jord) och JFB bryter strömmen.
32 svar · 10,0k läst
·
U
Uffe A: [citat] Helt rätt, och det bästa hade varit att lägga slingorna till golvärmen på andra hållet. Då hade givaren kunnat gå vinkelrät ut från väggen och placerats mitt emellan två slingor Gick nog lite fel när de tänkte där. Annars så är kabeln bra utlagd
12 svar · 5,7k läst
·
D
Daniel 109: Japp den ser identisk ut. Men det är nog de som märker om den.
17 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.