Är det någon som inte känner till det?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det någon som inte känner till det?
Du anar inte.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jodå, jag kan ana ;)

Tycker dock det är synd med denna fokus på KRAV angående vilka kontroller man ska göra. Jag hade hellre sett en diskussion kring hur man uppfyller det dåtida förordningskravet på kontroll i betryggande omfattning, dvs att man tänker till vilka kontroller som faktiskt är nödvändiga av det arbete som faktiskt har utförts. Det är farligt att följa en lista på kontrollpunkter utan att veta vad den syftar till att kontrollera, utan att veta go/no go.

Jag anser det djupt olyckligt att denna lydelse nu är borta från elinstallatörsförordningen och ersatt med elfirmornas egenkontrollprogram utan att det tagits fram en bra vägledning till just hur man tar fram en lista på kontrollpunkter - bedömer enskilda kontrollers behov och värde utifrån olika arbetsmoment. Där kanske IN kan göra en insats? Men tyvärr ger inte www.elinstallatoren.se något seriöst intryck.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Jodå, jag kan ana ;)

Tycker dock det är synd med denna fokus på KRAV angående vilka kontroller man ska göra. Jag hade hellre sett en diskussion kring hur man uppfyller det dåtida förordningskravet på kontroll i betryggande omfattning, dvs att man tänker till vilka kontroller som faktiskt är nödvändiga av det arbete som faktiskt har utförts. Det är farligt att följa en lista på kontrollpunkter utan att veta vad den syftar till att kontrollera, utan att veta go/no go.

Jag anser det djupt olyckligt att denna lydelse nu är borta från elinstallatörsförordningen och ersatt med elfirmornas egenkontrollprogram utan att det tagits fram en bra vägledning till just hur man tar fram en lista på kontrollpunkter - bedömer enskilda kontrollers behov och värde utifrån olika arbetsmoment. Där kanske IN kan göra en insats? Men tyvärr ger inte www.elinstallatoren.se något seriöst intryck.
Tja, det var ju min poäng och det jag talade om i klippet. Trist om den inte fick fram.

Men varför skulle det vara en viktig fråga? Det var min poäng.

Men varför skulle det vara en viktig fråga? Det var min poäng.
Tror också frågan är viktig då ämnet är nytt, elinstallatör för regelefterlevnad godkänner vilka allmänna kontroller som måste utföras, denna lista måste ta hänsyn till alla tänkbara scenarion och det finns ingen ytterligare kontroll utöver denna, varför det måste vara vattentätt. Vid utbildning kanske många EKP kan utformas annorlunda för att komma ett steg närmare det sunda förnuftet, så länge alla har sina ryggar fria bör det inte vara några problem.
Håller med om att Elinstallatören hade behövts göras om från grunden bör att bygga upp ett mer seriöst intryck, annat än från branschen sett.

Jag hoppas verkligen inte det handlar om att man ska ha "ryggen fri" på något sätt här genom att bocka av kontroller på en lista som det är "krav" på.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen inte det handlar om att man ska ha "ryggen fri" på något sätt här genom att bocka av kontroller på en lista som det är "krav" på.
Är inte med hur du menar Bo, man kan inte bocka av med mindre än att man faktiskt utfört kontrollerna, tycker det säger sig självt..
Men på en stor firma med varierande typer av installationer kunde man kanske kollat mer i detalj på vad för typ av jobb som utförs och utfärdat olika checklistor beroende på vad för typ av arbete det gäller?

Självklart är det i stort sett så och naturligtvis inte bara i denna bransch som länge släpat efter i den olyckliga utvecklingen men fått på en rem nu. Om man är krass och någorlunda klarsynt är det svårt att se annat än klockren mumbo-jumbo i de här frågorna, eller kanske snacka lite med gamle H-C om hur man kan skåda Ceasar.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Självklart är det i stort sett så och naturligtvis inte bara i denna bransch som länge släpat efter i den olyckliga utvecklingen men fått på en rem nu. Om man är krass och någorlunda klarsynt är det svårt att se annat än klockren mumbo-jumbo i de här frågorna, eller kanske snacka lite med gamle H-C om hur man kan skåda Ceasar.
Tror inte jag håller med dig där, angående remmen, hade hellre sett något annat system än nuvarande, men tycker inte det hör denna tråd till, nu har vi systemet med EKP och då är det av intresse att diskutera hur detta kan utformas på bästa vis i min mening.

O
Det är farligt att följa en lista på kontrollpunkter utan att veta vad den syftar till att kontrollera, utan att veta go/no go.
Samtidigt är det, som du skriver, helt i linje med hur systemet är utformat och fungerar i praktiken. Enkla checklistor som vem som helst kan följa utan att förstå varför. Egenkontrollprogram som checklistor på den lite högre nivån. Sedan rena vilda västern i praktiken eftersom yrkesmännen inte kan och inte förstår och paragrafryttarna längre upp enbart fokuserar på listerna och för länge sedan glömt hur praktiskt arbete ser ut.

Jag hade ju hellre sett fler behörighetsnivåer, krav på personlig behörighet och praktiska och teoretiska prov som säkerställer att varje enskild installatör har den kompetens som krävs för att självständigt kunna göra dessa bedömningar.

Apropå checklistor lister så har ju Elinstalltören gått helt i spinn runt branschens checklista för undersökninga vid elolycka. Den blinda tron på en checklista, utan hänsyn till att man med rätt utbildning och kunskap kan bedöma att delar av den inte är tillämplig, gör att det ny springer runt elektriker som tror att de vet bättre än läkarna. Så här kommenterade en riktig läkare den biten:

"Vad tycker överläkare Per Gyllén om den här typen av kort, är det en väg framåt?

– Det finns en risk att man blir besviken om vården inte gör alla de där proverna som finns på kortet. Det finns ingen standardbedömning som stämmer på alla elolyckor. Bedömningen är individuell utifrån strömstyrka och vilken väg strömmen tagit genom kroppen. Precis som när man brutit foten och blir röntgad är det vissa som blir opererade och andra gipsade.
Det bedömer man från fall till fall."

Men tyvärr ger inte www.elinstallatoren.se något seriöst intryck.
Håller hel med. Brukar läsa deras artiklar och det är lite för mycket propaganda och lite för ensidigt vinklat för min smak.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
O
S Slugge skrev:
...denna lista måste ta hänsyn till alla tänkbara scenarion och det finns ingen ytterligare kontroll utöver denna, varför det måste vara vattentätt.
För det första finns det inga perfekta vattentäta lista som tar hänsyn till alla tänkbara scenarion. Det är varken rimligt eller realistiskt. För det andra är det enda som i praktiken fungerar är att de som arbetar ute i verkligheten och skall utföra arbetena har tillräcklig kunskap och förståelse för att fatta kloka beslut på plats med de där gällande förutsättningarna. Man kan inte ersätta den delen med en paragrafryttare som dricker kaffe, käkar syltmunkar och skriver gudomliga påbud i sitt egenkontrollprogram. Så Slugges fråga är bra: Hur sjutton skiver man ett bra EKP och vad skall det innehålla?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Hur har du räknat ut strömstyrkan då överläkare Per Gyllén? :D
Inget som efterfrågas eller tas hänsyn till vid ett besök hos vårdcentralen, det enda som efterfrågas är om det gäller hög- eller lågspänning, detta hör nu inte denna tråden till, men att ett överdrivet uttalande måste överträffas av ett minst lika överdrivet från andra sidan tillhör vanligheterna. Vid ett vanligt besök på akutmottagning består first-line av sjuksköterska som bestämmer angående vidare bedömning.

O Steamboy skrev:
För det första finns det inga perfekta vattentäta lista som tar hänsyn till alla tänkbara scenarion. Det är varken rimligt eller realistiskt. För det andra är det enda som i praktiken fungerar är att de som arbetar ute i verkligheten och skall utföra arbetena har tillräcklig kunskap och förståelse för att fatta kloka beslut på plats med de där gällande förutsättningarna. Man kan inte ersätta den delen med en paragrafryttare som dricker kaffe, käkar syltmunkar och skriver gudomliga påbud i sitt egenkontrollprogram. Så Slugges fråga är bra: Hur sjutton skiver man ett bra EKP och vad skall det innehålla?
Detta kan vara av intresse att diskutera i min mening, dock kanske inte av allmänt intresse på detta forum. Kaffe och syltmunkar är gott!
Det du skriver med kunskap och förståelse är det som riskeras minskas i min mening, man utför jobb och kontroller på ett robotiskt sätt utan vidare reflektioner, allt i vår tids anda, skulle problem uppstå går det att täta läckan med ytterligare papper att fylla i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.