Hej hej,
Ska koppla in ett nytt drivdon då det gamla har gått sönder. Spelar det någon roll vilken av de två trådarna som kommer från lysrörsfästet ( det vita runda med svart runt inuti) jag ansluter till plint 1 eller 2?
Ska koppla in ett nytt drivdon då det gamla har gått sönder. Spelar det någon roll vilken av de två trådarna som kommer från lysrörsfästet ( det vita runda med svart runt inuti) jag ansluter till plint 1 eller 2?
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
En ännu bättre lösning !J Jönas skrev:
Byt till LED-lysrör.
Då behöver du inte något drivdon alls !
Bara 230 rakt på.
Livslängden på armatur och kablar ökar, eftersom LED inte ger ifrån sig UV-ljus (Ultra Violett).
UV-ljus gör att plasten åldras och spricker samt att även elkablarna inne i lampan blir spröda med tiden.
LED-lysrören tänd också omedelbart, inget blinkande (vilket du förvisso inte har problem med idag eftersom du har s.k. elektronisk ballast/drivdon. En annan fördel är om det är kallt där lysröret är så får LED-lysröret full ljustyrka omeldebart medan lysröret tar 15 sek-1 minut.
Ytterligare en fördel är att vanliga lysrör minskar sin livslängd med cirka 2 timmar för varje påslag, medan LED-lyrör tål avsevärt fler av/på-slag.
Nackdel: priset.
Japp, det måste trådas om så det blir som schemat på donet. (Varför skulle man ens tro annat?)J Jönas skrev:
Och tänk på att trådarna du använder ska vara godkända för minst 250V.
Jag själv använder 0,75mm² EK/EQ
http://draka.se/cables/eq-105c/
Men lite svår att hitta i vanliga butiker.
Klicka här för att svara