Hej,

Håller på att försöka reda ut var alla säkringar går till i huset vi flyttade in i för ett år sedan - började strategiskt med det lättast och nyaste, gästhuset :)

Har listat ut vad allt går till, men blev lite fundersam när jag lyfte på locket idag för att se så att de säkringar jag ansåg inte gjorde något inte hade några kablar i sig.

Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare med kablar i olika färger och storlekar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp med säkringar och färgkodade kablar i gästhus, inklusive jordfelsbrytare och AEG säkringar.
Skapa konto

• Först har vi huvudsäkringen - går det in 3-fas eftersom det är 3 kablar in?
  • När jag testade jordfelsbrytaren så dog allt i gästhuset, så jag utgick ifrån att den täcker in allt - går det utläsa av hur sladdarna är kopplade?
  • De sista 3 säkringarna (AEG Elfa EP61 C10) går till ett bastuaggregat - men aggregatet verkar gå igång även om de 2 vänstra är avstängda - men det går ju sladdar därifrån och kikade även i aggregatet att alla 3 går in i aggregatet på andra sidan (tillsammans med jord och - antar jag - en nolla). Någon som kan förklara hur detta går ihop? Är det 3-fas in (2 svarta, 1 brun, 1 grön/gul och 1 blå) men att 1 fas ger nog med krut för att ge något?
  • Sist så funderar jag på kabelarean, vad jag kan se så är det 2 olika storlekar på de bruna/svarta kablarna och antar det är dessa kablars area som ska in på förteckningen? Är de mindre 1,5 och de större 2,5 mm2? Tycker det ser skumt ut att de större kablarna både går till 16 A och 10 A-säkringar - samtidigt som en mindre även går till en 13 A-säkring. Är detta "som det ska", verkligen?
Tacksam för lite input :)

J
Reservsäkringar om du ska ansluta något nytt , bör/ska vara ca 10 % extra säkringar för framtida bruk

Det ser ut att vara ganska klen inkommande matning till den där centralen, vad är den avsäkrad med? 16A?

alm82 Andreas La Motte skrev:
Det ser ut att vara ganska klen inkommande matning till den där centralen, vad är den avsäkrad med? 16A?
Ok - det vet jag inte ännu, har inte testat om den ligger under min huvudcentral eller om den ligger parallellt. Ska kika närmare på mina 2 centraler i huvudbyggnaden nästa helg är det tänkt, har även en central i källaren som går in på samma sätt i huvudcentralen. Där finns det 3 st proppar (gamla centraler) märkta med "Matare", men de kan lika gärna vara till den i källaren (också gammal central) - för jag hoppas inte den går till båda :)

J jojo123 skrev:
Reservsäkringar om du ska ansluta något nytt , bör/ska vara ca 10 % extra säkringar för framtida bruk
Ok, ja det är det ju nu i varje fall. 3 av 11 är oanvända, även om en av dem är kopplad till en strömbrytare som inte går till något i elrummet - troligen var det tänkt att VVB skulle kopplas in där - men så blev det en med stickkontakt istället ..

Kan du lägga upp fler bilder och med bättre upplösning både på ovansidan och undersidan av alla säkringar.
Tycker att det ser ut som ett dåligt hempul.
Behöver inte betyda att det är farligt men det ger inte intryck av att det är en yrkesman/kvinna som varit framme.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Kan du lägga upp fler bilder och med bättre upplösning både på ovansidan och undersidan av alla säkringar.
Tycker att det ser ut som ett dåligt hempul.
Behöver inte betyda att det är farligt men det ger inte intryck av att det är en yrkesman/kvinna som varit framme.
Absolut, jag kan lösa det imorgon! Går ut med systemkameran :)

Vet ju att tidigare ägare byggde gäststugan (på grund från tidigare förråd) och har väl än så länge inte blivit allt för imponerad över vad han har åstadkommit under sina år som husägare - så hade väl inte förvånat mig om han kokat ihop detta också, även om allt talar för att han inte orkat lyfta allt för många fingrar på övriga delar av fastigheten ..

U Uffe A skrev:
Här kommer bilderna:

Elcentral med öppen dörr och synliga kablar och säkringar, där tre kablar löper ut nedtill.
Skapa konto
Elektrisk huvudcentral med flera ledningar och säkerhetsbrytare, varav tre går ut från undercentralen.
Skapa konto
Elcentral med öppet fack som visar kablar och säkringsmoduler, tre kablar leder ut nedåt.
Skapa konto
Elektrisk huvudcentral med flera säkringar och färgkodade kablar som ansluter till olika utrustningar.
Skapa konto
Elektrisk huvudcentral med säkringar och tre utgående kablar ordnade efter installationstidpunkt.
Skapa konto
En elsäkerhetsbräda med tre utgående kablar och en nätverkskabel framför en vit vägg.
Skapa konto
Elektrisk huvudcentral med kablar kopplade, vissa går till källaren, ugnen och gästhuset.
Skapa konto
Elcentral med kablar anslutna, inklusive en brun kabel och en brytare märkt med "ON OFF".
Skapa konto
Elcentral med öppet lock och tre tjocka kablar som går ut underifrån, anslutna till olika säkringar för olika byggnader.
Skapa konto
Elcentral med säkringar och flera färgade kablar som ansluter till olika utrustningar.
Skapa konto

Här är min huvudcentral:

Elcentral med flera säkringar och mätare samt tre kablar som går ut nedtill.
Skapa konto

De 3 kablarna som går ut under centralen är till centralen i källaren, ugnen och centralen i gästhuset. Gissningsvis är kabeln längst till höger till källaren (den kom ju först), därefter ugnen i mitten och gästhuset till vänster.

Hoppas detta kan förtydliga något :)

Om det är säkringarna 'matare' ser det ut att vara grå = 16A

Jag ser även att grupp7 i normcentralen ligger utanför jordfelsbrytaren.

Om det är säkringarna 'matare' ser det ut att vara grå = 16A

Jag ser även att grupp7 i normcentralen ligger utanför jordfelsbrytaren.
Ok, tack!

Hur ser du att grupp 7 (utebelysningen) ligger utanför? Men övriga ligger under JFB då antar jag?

Om du följer den svarta kabeln som går till den säkringen ser du att man anslutit den på ovansidan av jfb, alltså direkt efter huvudbrytaren. Även nollan är ansluten ihop med inkommande nolla på jfb.

Jag hade nog satt i en personskyddsautomat till utebelysningen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P patrikd84 skrev:
Först har vi huvudsäkringen - går det in 3-fas eftersom det är 3 kablar in?
Ja det kan man vara säker på. Det ska till mycket udda lösningar för att det inte ska vara sant.

P patrikd84 skrev:
När jag testade jordfelsbrytaren så dog allt i gästhuset, så jag utgick ifrån att den täcker in allt - går det utläsa av hur sladdarna är kopplade?
Att bryta JFBn är ett bra sätt att se vad den täcker, fast det gäller då att kontrollera allt ;). Nu har du tydligen utebelysningen utanför av någon anledning som bör rättas till.

Man kan absolut följa trådarna i centralen och se hur det är kopplat. På denna bild från Kjell ser man principen. Faserna från JFBn ska tas ut från dess undersida i bild, likaså nollan. Då vet man att JFBn täcker ledningen.
Schematisk bild som visar elektriska kopplingar i en central med jordfelsbrytare och kabeldimensioner.
Skapa konto

Uppenbarligen har utebelysningen och bastun tillkommit senare. Där har man alltså valt att lägga utebelysningen utanför men inte bastun. Märkligt.
P patrikd84 skrev:
De sista 3 säkringarna (AEG Elfa EP61 C10) går till ett bastuaggregat - men aggregatet verkar gå igång även om de 2 vänstra är avstängda - men det går ju sladdar därifrån och kikade även i aggregatet att alla 3 går in i aggregatet på andra sidan (tillsammans med jord och - antar jag - en nolla). Någon som kan förklara hur detta går ihop? Är det 3-fas in (2 svarta, 1 brun, 1 grön/gul och 1 blå) men att 1 fas ger nog med krut för att ge något?
Om aggregatet värmer så är det uppenbarligen Y-kopplad med 230 V-element, så det är ingenting konstigt egentligen.

P patrikd84 skrev:
Sist så funderar jag på kabelarean, vad jag kan se så är det 2 olika storlekar på de bruna/svarta kablarna och antar det är dessa kablars area som ska in på förteckningen? Är de mindre 1,5 och de större 2,5 mm2? Tycker det ser skumt ut att de större kablarna både går till 16 A och 10 A-säkringar - samtidigt som en mindre även går till en 13 A-säkring. Är detta "som det ska", verkligen?
Först o främst kan man bli lurad om man enbart tittar på isoleringens tjocklek då den varierar mellan plast och pex-isolerad kabel. Man måste titta på kopparledarens diameter. Där är tumregeln 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm².
Det är ju inte fel att använda lite grövre kabel. Det kan vara lämpligt för att få ned spänningsfallet.
Inte heller 13 A / 1.5 mm² brukar vara ett problem även om man bör räkna på detta fall.
Till och med 16 A / 1.5 mm² kan gå bra om kabeln är utanpåliggande och ganska kort.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det kan man vara säker på. Det ska till mycket udda lösningar för att det inte ska vara sant.

Att bryta JFBn är ett bra sätt att se vad den täcker, fast det gäller då att kontrollera allt ;). Nu har du tydligen utebelysningen utanför av någon anledning som bör rättas till.

Man kan absolut följa trådarna i centralen och se hur det är kopplat. På denna bild från Kjell ser man principen. Faserna från JFBn ska tas ut från dess undersida i bild, likaså nollan. Då vet man att JFBn täcker ledningen.
[bild]
Uppenbarligen har utebelysningen och bastun tillkommit senare. Där har man alltså valt att lägga utebelysningen utanför men inte bastun. Märkligt.

Om aggregatet värmer så är det uppenbarligen Y-kopplad med 230 V-element, så det är ingenting konstigt egentligen.

Först o främst kan man bli lurad om man enbart tittar på isoleringens tjocklek då den varierar mellan plast och pex-isolerad kabel. Man måste titta på kopparledarens diameter. Där är tumregeln 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm².
Det är ju inte fel att använda lite grövre kabel. Det kan vara lämpligt för att få ned spänningsfallet.
Inte heller 13 A / 1.5 mm² brukar vara ett problem även om man bör räkna på detta fall.
Till och med 16 A / 1.5 mm² kan gå bra om kabeln är utanpåliggande och ganska kort.
Tack för infon, kikade mer idag och testade JFB samt dubbelkollade hur kablarna gick. Stämde att grupp 7 var utanför medan övriga löste ut.

Testade även dra ut de proppar i huvudcentralen som var märkta med ”matare” och det visade sig att dessa gick till centralen i källaren - den verkar vara en undercentral medan den i gästhuset ligger parallellt med huvudcentralen.

Skippar att skriva med kabelarean så inte det tas som sanning i framtiden utan låter det bero tills dess att jag låter en elektriker gå över hela anläggningen och drar om allt i huvudbyggnaden - har vad jag sett alla olika kabelfärgsstandarder som verkar funnits där så är lite stökigt :)

Tänkte även öppna elcentralen i källaren (och huvudcentralen) för att se om några proppar är oanvända där - är det något speciellt jag ska tänka på vid öppnande av äldre proppskåp? Kanske inte lika lätt som normcentralen? Kommer så klart bryta strömmen först :)

P patrikd84 skrev:
är det något speciellt jag ska tänka på vid öppnande av äldre proppskåp?
Du kanske inte gillar det du ser ;) Du kommer med stor säkerhet att behöva damma av den och känna på ledare som ser ut att vara tveksamt anslutna etc. Du kommer troligen inte att kunna följa upp några grupper då det troligen är ett råttbo av sladdar där, så du måste i så fall börja dra i ledare och nysta upp.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske inte gillar det du ser ;) Du kommer med stor säkerhet att behöva damma av den och känna på ledare som ser ut att vara tveksamt anslutna etc. Du kommer troligen inte att kunna följa upp några grupper då det troligen är ett råttbo av sladdar där, så du måste i så fall börja dra i ledare och nysta upp.
Haha - ok, tack för varningen :) men det borde väl gå att se om det går sladdar till varje propp eller ej? Spelar inte så stor roll var de går inne i råttbot tänker jag :) vill bara veta om jag behöver leta efter andra änden eller nej när jag i helgen ska koppla in grejer i alla uttag i huset :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.