9 382 läst ·
107 svar
9k läst
107 svar
Kontroll före drifttagning
Ja, det är möjligt. Jag försvarar mig med att det är ett lätt misstag att göra när reglerna och myndighetsutövandet går emot all rimlig logikMikael_L skrev:
Nej, du har nog missförstått lite nu.
Det är inte p.g.a några tydliga instruktioner det går bra att koppla, utan det går bra så länge det sker inom ett företag som är reggat hos ESV.
Det tydliggörs ju ganska ordentligt av att t.o.m en A-auktoriserad elinstallatör inte längre får koppla hos släkt och vänner, så länge denne inte startar ett företag.
Så just nu verkar den allra viktigaste komponenten för elsäkerhet vara att det sker inom ett företag, sen ställer lagstiftaren väldigt få ytterligare krav.
edit: glömde lite smileys
Något som är rätt OT för den här tråden, men som skulle vara intressant att få svar på, är hur t.ex. @Fredrik Sjödin eller någon på ESV ser på råden som ges här i eldelen. Jag vet att det inte är något någon kan kräva av dig Fredrik och du jobbar ju inte längre på ESV men det skulle ändå vara intressant. Är vi så farliga som Elisabeth Falemo påstod tidigare i år eller höjer detta forum elsäkerheten? Kanske fråga Håkan Svanström vad han tycker? Många av de som är aktiva här (inkl jag) är av åsikten att det är bättre för elsäkerheten att svara på frågor men man kan bli hemmablind.
I vilket sammanhang var det, nutida ökad tillgång till material och information? Kan inte dra mig till minnes något speciellt från henne, men erkänner att jag kanske ibland glider förbi GD spalter.tommib skrev:
Klicka här för att svara