K
tommib tommib skrev:
Kutymen är att man påpekar auktorisationskravet en gång. Det är lämpligt när läsare kan komma in via t.ex. sökmotor och inte ha förhandskunskap om elinstallationsreglerna. Jag tycker personligen att det är väldigt bra att påpeka olagligheten i kopplandet av två skäl. Det första är att man ska veta att man bryter mot lagen och därmed kunna göra ett grundat ställningstagande att göra så. Det andra är att folk ska inse hur lite man legalt får göra och hur knäppt systemet är.

Uffe A svarade visserligen på en fråga som inte var explicit ställd (skillnaden mellan kan och får) men det var ett bra påpekande att TS, om hen inte råkar vara en auktoriserad elinstallatör, inte lagligt får göra detta. Får är dock skilt från kan. Notera gärna att Uffe använde ordet får i sitt svar.

Om du har några belägg för att man enkelt kan köpa en auktorisation får du gärna starta en tråd om det. Vi är nog många som skulle vara intresserade av flera skäl. Att köpa en för eget bruk är inte ett av dem
 
Kanske inte ett svar på din fråga egentligen men lite kul kuriosa i ämnet motspiral så är det så att i branschen jag jobbar i (kraftkabeltillverkning) så används motspiralen både som kortslutningsfördelare men har även en viktig funktion i att hålla trådarna på plats igenom maskinen då dem är ceanderslagna så skulle de annars trilla av från kabeln. Hos oss körs iaf samtliga kablar med motspiral över skärmen även om det står tidigare i tråden att kablar för svensk marknad inte behöver det. Den räknas dock inte in i skärmarean när det räknas ut hur många trådar som behövs för att uppnå sagda skärm..
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
K
tommib tommib skrev:
Kutymen är att man påpekar auktorisationskravet en gång. Det är lämpligt när läsare kan komma in via t.ex. sökmotor och inte ha förhandskunskap om elinstallationsreglerna. Jag tycker personligen att det är väldigt bra att påpeka olagligheten i kopplandet av två skäl. Det första är att man ska veta att man bryter mot lagen och därmed kunna göra ett grundat ställningstagande att göra så. Det andra är att folk ska inse hur lite man legalt får göra och hur knäppt systemet är.

Uffe A svarade visserligen på en fråga som inte var explicit ställd (skillnaden mellan kan och får) men det var ett bra påpekande att TS, om hen inte råkar vara en auktoriserad elinstallatör, inte lagligt får göra detta. Får är dock skilt från kan. Notera gärna att Uffe använde ordet får i sitt svar.

Om du har några belägg för att man enkelt kan köpa en auktorisation får du gärna starta en tråd om det. Vi är nog många som skulle vara intresserade av flera skäl. Att köpa en för eget bruk är inte ett av dem.
Så du har aldrig hört talas om små elfirmor på landsbygden där rättighet stått på elfirman i staden., eller där vitvarujättar installerar på behörighet som finns väldigt långt upp i kedjan.
Jag sa väl inte att det var enkelt? bara att det förekommer. Nej, jag kommer inte att starta en tråd om det. Kanske bättre att starta en tråd om vad man inte får göra, så man slipper detta eviga tjatet i varenda tråd.
 
U Uffe A skrev:
För att svara på din fråga så är svaret nej.
Du får inte koppla eftersom du inte har auktorisering eller jobbar på en firma med auktoriserad installatör.
Sen så är jag inte helt övertygad om att "motspiralen" ingår i den angivna ledararean på skärmen.
Det vore vansinne eftersom denna är så tunn och skör att även en erfaren elektriker råkar skada den ibland så att den går av.
Vem som får koppla vad och vilka behörigheter som krävs för olika jobb är jag fullt medveten om. Tack ändå.
Jo den ingår i jordledaren och slingrar sig runt kabeln och är i kontakt med alla jord trådarna som en typ av kortslutning mellan alla dessa trådar som jojo123 poängterar.
 
K Klacken skrev:
Så du har aldrig hört talas om små elfirmor på landsbygden där rättighet stått på elfirman i staden., eller där vitvarujättar installerar på behörighet som finns väldigt långt upp i kedjan.
Jag sa väl inte att det var enkelt? bara att det förekommer. Nej, jag kommer inte att starta en tråd om det. Kanske bättre att starta en tråd om vad man inte får göra, så man slipper detta eviga tjatet i varenda tråd.
Vem som får koppla vad och vilka behörigheter som krävs för olika jobb är jag fullt medveten om. Tack ändå.
 
Tack för alla svar. De har varit en uttömmande tråd. Tycker att alla vesentligheter har kommit ut i dagsljuset.
 
B Beretic skrev:
funktion i att hålla trådarna på plats igenom maskinen då dem är ceanderslagna så skulle de annars trilla av från kabeln.
Det köper jag. En ceanderslagen skärm behöver en motspiral fast ett tunt plastsnöre kunde göra samma sak. Har man spiralslagen skärm så krävs inte denna funktion.
Våra svenska kunder är dock oftast nöjda utan motspiral.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det köper jag. En ceanderslagen skärm behöver en motspiral fast ett tunt plastsnöre kunde göra samma sak. Har man spiralslagen skärm så krävs inte denna funktion.
Våra svenska kunder är dock oftast nöjda utan motspiral.
I fallet med kalibern på TS kabel dvs en kabel med klen area och mycket allmänt i många sammanhang förlagd i jord och även andra där mekanisk åverkan inte är ovanlig. Inte som dina förhoppningsvis mer professionellt lagda och använda mellan- högspänningskablar. Där fyller motspiralerna av typen på bilden ibland en viktig funktion vid mantelfel/fukt som särskilt i fall med PEN snabbt kan ärga av de tunnare skärmtrådarna. Spiralerna räddar så att det i stort inte är nedsatt ledningsförmåga trots ganska stor skada i övrigt.

Utseendet på TS kabel med genom manteln tydligt synliga spiraler ser jag själv som ett kvalitetstecken och lite från en svunnen tid. En mer nutida motsvarande har ofta betydligt tunnare trådar i sig själv dvs känsligare i alla led vid skador och motspiralen då även en tunn tråd som skrevs ovan av tillverkningsskäl. I fallen där spiralen är ett tunt kopparband undrar jag om arean på övriga trådarna är fullt nominell alltid. Nu har det som sagt inte så stor betydelse för den korta biten vid ett avslut blir lite som biledare i gammal EKKL där arean medräknat blymanteln var rejäl och inget problem att använda kombon som jord där.

Men jag tycker nog som Bo skrev tidigare att man om det inte är för besvärligt ska ta med motspiralerna hela vägen ut. Kanske som mycket är en fråga om vana och lite handlag där också.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Utseendet på TS kabel med genom manteln tydligt synliga spiraler ser jag själv som ett kvalitetstecken och lite från en svunnen tid. .
Kabelpoesi!:cry:
 
  • Gilla
Aligh och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.