Skit, jag köpte fel strömbrytare idag. Skulle ha en ”vanlig” som tänder en lampa från en enda strömbrytare.

Funkar en trapp för detta ändamål också?

L är för bruna fasen och X är tändtråden.. om jag inte är helt fel ute.

• Hand håller en elektrisk trappströmbrytare med etiketter L och X på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5
Japp,Lämna ena x1 oansluten :)(y)

• Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
När jag undersökte ”felköpet” mer i detalj föll det på sin plats helt och hållet. Ska byta ut en befintlig strömbrytare där jag vet vilken som är fas och tändtråd.

5
Vilken sida du kopplar fas å tändtråd har ingen betydelse så vida du inte kopplar fas å tändtråd på x1. Då tänds inte lampan.
Beroende på vilken sida så kommer lampan tändas när du trycker neråt eller uppåt.
Se L'et som en huvudled, å x1 som avtagsvägar, båda x1 leder åt varsit håll

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Vilken sida du kopplar fas å tändtråd har ingen betydelse så vida du inte kopplar fas å tändtråd på x1. Då tänds inte lampan.
Beroende på vilken sida så kommer lampan tändas när du trycker neråt eller uppåt.
Se L'et som en huvudled, å x1 som avtagsvägar, båda x1 leder åt varsit håll
På ena sidan finns 2st X och på den andra ett L. Där 2 X:en fanns finns skruvar att fästa trådar i. Men på den sidan det stod L finns bara en skruv att fästa tråd med. Det andra ”hålet” bredvid L vart tomt, så det gav sig själv efter närmare granskning. Förstod principen.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
X betyder -Ej kopplad vidare
L=inkommande fas
> (pil) = utgående

Om det finns flera X så har de ingen koppling mellan varandra !

X-används om man t.ex. behöver vidarekoppla en ledare som egentligen inte används till funktionen.

En strömbrytare ansluter man ju bara L (fas oftast brun ledare) till och sedan Utgående ledare oftast kallad tändtråd denna kan även den vara brun, svart,vit , får ALDRIG vara gul/grön och bör inte vara blå.

Till X ansluter man t.ex. de blå ledarna för att slippa sätta en sockerbit (sockerbit används ALDRIG av elektriker), elektriker använder WAGO (vilket man slipper om man skarvar via X).

Detta ersätter sockerbit: WAGO 221: 9583560523806.jpg

richardtenggren
C claesborjesson skrev:
L=inkommande fas
> (pil) = utgående

X-används om man t.ex. behöver vidarekoppla en ledare som egentligen inte används till funktionen.

En strömbrytare ansluter man ju bara L (fas oftast brun ledare) till och sedan Utgående ledare oftast kallad tändtråd denna kan även den vara brun, svart,vit , får ALDRIG vara gul/grön och bör inte vara blå.

Till X ansluter man t.ex. de blå ledarna för att slippa sätta en sockerbit (sockerbit används ALDRIG av elektriker), elektriker använder WAGO (vilket man slipper om man skarvar via X).

Detta ersätter sockerbit: WAGO 221: [bild]
Dags för ett besök hos SpecSavers?

Om man ska hjälpa någon kanske man bör läsa texten och kika på bilderna först? Din text är applicerbar på tex Schneiders uttag, men om man kollar på bilden så har X en annan funktion här enligt kopplingsschemat.

• Gilla
Uldis och 3 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
L=inkommande fas
> (pil) = utgående

Detta ersätter sockerbit: WAGO 221: [bild]
Så kan det vara (och är ofta så om man använder sig av Elko/Eljo) i TS fall gäller inte detta för utgångarna märkta X1. Kopplingsschemat framgår ju av TS bild.

Edit: 2a på bollen:D

richardtenggren richardtenggren skrev:
Dags för ett besök hos SpecSavers?

Om man ska hjälpa någon kanske man bör läsa texten och kika på bilderna först? Din text är applicerbar på tex Schneiders uttag, men om man kollar på bilden så har X en annan funktion här enligt kopplingsschemat.
D Dub361 skrev:
Så kan det vara (och är ofta så om man använder sig av Elko/Eljo) i TS fall gäller inte detta för utgångarna märkta X1. Kopplingsschemat framgår ju av TS bild.

Edit: 2a på bollen:D
Jo, det föll sig naturligt när jag studerade kopplingsschemat och fann vilka ingångar/utgångar som kunde användas. Det fanns en ingång (L) och två utgångar (X). Ska man använda den som ”vanlig” strömbrytare kopplar jag bara in det ena X. Såsom även AlmostDwarf påpekade!

Detta är ju en Trapp och då är det även en utgång för att binda samman den andra strömbrytaren. Men det var ju inte aktuellt i mitt fall. :)

Bytte ut en Schneider häromdagen förresten. Och visst har X:en annan betydelse hos dem. Där skulle man inte koppla in något alls..

Är den märkt med 100A ?? :surprised::thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.