I min garderob sitter dosan på bilden. Som ni kan se verkar den både sitta för djupt och hålet i gipset är för stort. Resultatet blir att det inte går att fästa ett doslock som täcker hålet.

Var ni något tips på hur jag kan lösa detta så att det ser prydligt ut (men behöver inte vara perfekt)?

Elektrisk dosa som sitter för djupt i väggen med för stort utskuret hål i gipset runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Köp ett doslock för kopplingsdosa och borra ett extra hål för skruven. De är 15mm större i diameter, borde räcka.

Isolera kabeländarna med ubåt.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det där ser ut som en kopplingsdosa och inte en apparatdosa.

Att den sitter för djupt är nog inte ett problem. Jag har använt långa m4 maskinskruv till mina takdosor som sitter djupt. Annars finns det långa dosskruvar också.

Storleken är ett större problem. Om det är en vanlig apparatdosa så kan du använda ett större doslock för kopplingsdosa. Köp ett utan hål och borra egna hål. Om det är en kopplingsdosa så räcker inte ett sånt doslock. Med lite tur så funkar det med ett förhöjt doslock, jag tror att de är lite bredare. Om inte det funkar så skulle jag föreslå en tunn skiva (typ masonit) målad i samma färg som väggen.

Eller skaffa förhöjningsringar och sätt dit sedan fyller du ut mellanrummet med spackel och vips så passar ett vanligt doslock..

• Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det stämmer nog att det är en kopplingsdosa, det är lite många stutsar för en vanlig apparatdosa. Alltid lite svårt att säga på en bild utan andra storleksreferenser.

Det finns doslock för takdosa som är 115 mm
http://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/doslock-for-takdosa
tror att skruvavståndet är samma som för en kopplingsdosa men jag är inte helt säker.

Elmonts förslag är mycket bra också.

Det är bara att taksosorna har skruvhål för M4 medans kopplingsdosor har hål för M3 eller dosskruv, så skallen vill gå rakt igenom

Jag har varit med om specialskruv i en del dosor (men det kanske är det som kallas dosskruv?). Skruv med en specialgänga.

Det finns flera olika "gängor" till apparatdosor, M3, M3 dubbelgäng och "trä"gänga lite olika men alla med samma dimension.

Det var nog en dubbelgängad jag råkat ut för.

tommib skrev:
Isolera kabeländarna med ubåt.
Det är en dragkabel tror jag, inte inkopplad, skall jag isolera ändarna ändå?

Det behövs inte men det kan vara bra att göra en knut eller dyl så att någon inte av misstag drar ut den ur dosan.

Ta ett vanligt o dra lite fogmassa bakom. Behöver du lossa så går det

C ccf skrev:
I min garderob sitter dosan på bilden. Som ni kan se verkar den både sitta för djupt och hålet i gipset är för stort. Resultatet blir att det inte går att fästa ett doslock som täcker hålet.

Var ni något tips på hur jag kan lösa detta så att det ser prydligt ut (men behöver inte vara perfekt)?

[bild]
Använd ett vanligt doslock med skruvhål, men skaffa bara längre skruv!

• Gilla
ccf
  • Laddar…
Tror nog att problemet är löst sedan länge.
Sista inlägget är mer än två år gammalt ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.