Hej!
Brukar känna mig ganska så säker på el-jobben man pular med hemma. Men nu måste jag be om hjälp.

Har ett gammalt aggregat som jag ska dra om kablarna till mitt nyinskaffade aggregat.

Gamla aggregatet + schema (Helo)

Gammalt elaggregat med synliga ledningar och terminaler märkta "HELO", inklusive en jordledning samt blå och bruna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt schema för ett äldre aggregat med tekniska specifikationer och anslutningsdetaljer.
Skapa konto

Nya aggregatet (Harvia KIP60)

Elektrisk anslutningstavla med märkta ledningar och terminaler för jord, neutral och fas.
Skapa konto
Bild på ett elektriskt schema för ett gammalt aggregat, med beskrivningar på flera språk.
Skapa konto

Kan det vara så enkelt att:
Jord -> jord
Blå -> N
Svart -> L1
Brun -> L2
Svart -> L3

Uppskattar hjälpen!

Mvh Oliver

Ja

tommib
Ja, troligen. Gamla och nya aggregatet ska kopplas på samma sätt förutom den externa styrningen.

• Gilla
Bergslagsbygg
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen med inkoppling av elen. Ursäkta sent svar, varit upptagen med annat.

Innan aggregatet monteras upp på vägg så undrar jag om givarna från aggregatet ska monteras på vägg, som det är nu så ligger dem kvar bakom plåten. Jag kommer inte åt dem.

Elkablar och givare inuti ett öppnat väggmonterat aggregat, väntande på installation.
Skapa konto

Givare bakom en plåt i ett elskåp med synlig rörisolering och trävägg i bakgrunden.
Skapa konto

Är det bara för att inte skadas vid transport eller ska dem faktiskt sitta där bakom plåten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.