Hej!

Jag har en kompressor som är lite svårstartad. Framförallt när tanken inte är tom.
Köpte en ny kondensator då jag var säker på att den va paj. Men provmätte den innan jag skulle byta.
Enligt märkskyllt ska det vara 40µF, och den som sitter på är på 38,3µF. dvs väl inom toleransen.

Då den nya kräver lite modifiering för kopplas in tänkte jag kolla med forumets samlade kunskap. Är det rimligt att få denna symtom trots ok konding?

Ja eller nej... En kompressor ska givetvis kunna starta under de förhållanden som den är konstruerad för. De flesta har svårt att starta mot trycksatt tank (även vid starttrycket) och kräver en tryckavlastning. Vad som gäller för just din kompressor vet vi ju inte. Storleken på kondensatorn ger tumregelmässigt att motorn skulle ha en effekt på ca 500 W vilket låter lite. Det är alltså en liten kompressor, billig, klen? Problemet kan vara så enkelt som att du använder en lång skarvsladd eller på annat sätt har dåligt med ström.

J
Kräver modifiering , ingen kabel på den då , det är motståndet på trycket som gör att den inte orkar starta , lie som ett moment 22 , hur långt ner behöver trycket gå för att starta . samt vd är det för effekt på motorn .
Tänker mig att det är liten kompressor

Det kan vara tryckavlastningen som inte fungerar. Pyser det till när den stannar?

Min enfaskompressor har problem om det är kallt runt noll och kallare.

Protte

Effekten är 0,9kW ut (1,35kW in)
Men samma plåt säger 40µF.

Klart att det kan vara tryckgivaren som är felinställd. Att den ska gå lägre i tryck för att starta.
Maskinen är dansk,märkt med FF luft. Ålder tidigt 80-tal.
Spänningen bör vara okej. Har dock inte kontrollmätt.
Den pyser när motorn stannar, och läcker gör den oxå. Men jag är inte med på varför pyset skulle påverka starten?

Problemet finns även på sommaren.

Pyset är när det avlastar ledningen mellan kompressorn och tanken, i inloppet till tanken sitter en backventil. Detta gör att kompressorn går ett par varv innan den får mottryck för att starta lättare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.