8 153 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
ny spis. hur fungerar dessa nymodigheter?
Sida 1 av 3
hej
vår spis börjar ge upp nu. den har nog ca 12-13 år på nacken nu. således har vi kollat runt lite och då blir jag fundersam.
idag har vi 3 faser och jord och ett vanligt perilex-uttag. det är 2,5mm2 kablar och säkrat 16A. har aldrig behövt byta säkringen på snart 9 år. jag gissar på att ugnen går på en fas. och plattorna går 2 på en fas och 2 på den andra.
nu kollar vi på en spis med induktionshäll. då ser jag att man behöver en nolla till den. de kan jag lösa, men så ser jag att det är enfas! 230v.
spisen jag tittar på nu är på 10500w. p/u=i 10500/230=ca 46A!
jag förstår ju att det som anges är maxeffekten, men jag använder ofta 4 spisplattor och även det kommer att bli svårt på 16A.
hur ska detta fungera? vad är det jag missar? spisen har norwecsokontakt.
vår spis börjar ge upp nu. den har nog ca 12-13 år på nacken nu. således har vi kollat runt lite och då blir jag fundersam.
idag har vi 3 faser och jord och ett vanligt perilex-uttag. det är 2,5mm2 kablar och säkrat 16A. har aldrig behövt byta säkringen på snart 9 år. jag gissar på att ugnen går på en fas. och plattorna går 2 på en fas och 2 på den andra.
nu kollar vi på en spis med induktionshäll. då ser jag att man behöver en nolla till den. de kan jag lösa, men så ser jag att det är enfas! 230v.
jag förstår ju att det som anges är maxeffekten, men jag använder ofta 4 spisplattor och även det kommer att bli svårt på 16A.
Det finns mängder av spisar som är 230 V 3-fas. 400 V 3-fas kanske lite mer begränsat. Finns en fin spisbibel här på Byggahus.
Spisen du har tittar på kanske är avsedd för äldre lägenheter med enfasmatning, eventuellt går den att koppla om till 3-fas (med nolla!). Det får man läsa ut ur märkskylt, installationsanvisning eller andra märkningar.
Spisen du har tittar på kanske är avsedd för äldre lägenheter med enfasmatning, eventuellt går den att koppla om till 3-fas (med nolla!). Det får man läsa ut ur märkskylt, installationsanvisning eller andra märkningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Allt är inte som förr, i dag säljs spisar som inte är avsedda för Sverige. Det gör det svårt som konsument att köpa spis, speciellt på Elgiganten och andra stora butiker med dålig service. Du ska leta efter en spis som kan kopplas in på tre faser. De allra flesta spisar idag har elementspänningen 230 V och måste ha en nolla, men de kan fortfarande kopplas in på tre faser. Det finns dock fortfarande 400 V-spisar även om de inte är vanliga.
här är förresten spisen jag tittar på: https://www.siemens-home.bsh-group....59/Togglebox=962907526/Togglebox=-1851320911/
det verkar vara en utgående modell. ersättaren har samma spec, men ingen stickkontakt. förmodligen därför den var nedsatt i pris. https://www.siemens-home.bsh-group....60/Togglebox=962907526/Togglebox=-1851320911/
https://www.elon.se/vitvaror/spisar-hallar-ugnar/spisar/siemens-ha858541u
det verkar vara en utgående modell. ersättaren har samma spec, men ingen stickkontakt. förmodligen därför den var nedsatt i pris. https://www.siemens-home.bsh-group....60/Togglebox=962907526/Togglebox=-1851320911/
https://www.elon.se/vitvaror/spisar-hallar-ugnar/spisar/siemens-ha858541u
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men du kör väl inte alla fyra platorna på maxeffekt + ugn + grillelement samtidigt?S Srednq skrev:
På min induktionshäll (2 faser x 230 V) justerar hällen automatiskt ner effektuttaget
om jag sätter för många "plattor" på max.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Siemens iQ500 har varit uppe på forumet tidigare som en spis man ska undvika.
https://www.byggahus.se/forum/threa...230-v-fran-perilex-uttag-trefas-400-v.311883/
Den finns i lite olika utföranden (sista siffran i modellbeteckningen) så det kan finnas en variant som är avsedd för Sverige, gäller bara att lista ut vilken.
Man bör nog i allmänhet undvika spisar som påstår sig vara intelligenta...
https://www.byggahus.se/forum/threa...230-v-fran-perilex-uttag-trefas-400-v.311883/
Den finns i lite olika utföranden (sista siffran i modellbeteckningen) så det kan finnas en variant som är avsedd för Sverige, gäller bara att lista ut vilken.
Man bör nog i allmänhet undvika spisar som påstår sig vara intelligenta...
nej, men ofta stormkokar två grytor, köttet steks och såsen sjuder. vet inte vad det blir, men gissar vi på hälften så är det fortfarande långt över 16A.KnockOnWood skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 257 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 257 inlägg
Men om du har tre faser som vardera är på 16 A idag så är det ju 3 x 16 = 48 A så det räcker ju bra till för en spis på 46 A fördelat på 3 faser..S Srednq skrev:
230V trefas existerar inte i Sverige.T Tosse skrev:Det finns mängder av spisar som är 230 V 3-fas. 400 V 3-fas kanske lite mer begränsat. Finns en fin spisbibel här på Byggahus.
Men köper jag en induktionsspis så har jag bara en fas.BirgitS skrev:
Pratade med säljaren på elgiganten och tydligen så kan man max köra turbofunktionen på två spisplattor samtidigt. spisen varnar och så får man välja vilka plattor som ska prioriteras. då ska det räcka med en 16a säkring. däremot kan varken de eller personalen på elon svara på varför den äv märkt med ca 11kw när spisen själv reglerar max till ca 3500w.
Dra fram nolla så du får fullkopplat perilexuttag och köp en annan spis!S Srednq skrev:hej
Sen är ju tyvärr spisar en djungel som @Bo.Siltberg redogjort för med sin spisbibel här på forumet. Därför handlar jag mer än gärna av dom få lokala handlarna vi har kvar där jag kan gå in i en fysisk butik, tala om vad jag haft för vitvaror tidigare, vad jag vill ha och mina förutsättningar och baserat på detta få lite olika förslag på produkter som är lämpliga.
Men om jag hade varit i din sits så hade jag definitivt sett till att ordna nolla och fått ett fullkopplat perilexuttag och sen köpt en spis där jag kunnat nyttja alla funktioner.
Möjligen i Norge, i Sverige existerar det inte.