hej kopplade precis in en tvättmaskin och en torktumlare. Jag kopplande in en fas, nolla och jord i ett utag med två eluttag. Jag klippte bort de skalade på de andra två faserna och satte på två top klämmor på dem. Har också tagit ut de två säkringarna till de faserna som inte används och säkrade ned från 16 till 10 amper till uttaget till tvättmaskinen ( stod på Electrolux hemsida att 10 skulle räcka). Kan även nämna att kablarna är 2.5mm från ca 1970. Uttaget är IP 44.

Har jag gjort på rätt sätt eller borde jag dra ut kablarna till de två faserna som inte används och koppla ut från centralen? Satt den kopplingsdosa där innan och man får ju inte göra fastainstallationer men man får ju byta eluttag ?

tommib
Välkommen till forumet!

Utan att se bilder och veta mer om förutsättningarna så går det inte att säga om du gjorde rätt. Om det är ett våtrum kan det vara så att det inte får finnas ett eluttag på platsen där du nu satt ett. Det krävs dessutom ovillkorligen jordfelsbrytare. Är det inte ett våtutrymme så finns inte dessa krav (men de är en bra idé ändå). Att uttaget är IP44 spelar ingen roll då det inte håller denna kapslingsklass med stickproppar i och det är ändå inte tillåtet om det är ett våtrum zon 1.

Du behöver inte dra ur ledarna, de kan ligga kvar. I och med att du säkrat ner till 10A och endast använder en fas kommer du troligen inte kunna köra TM och TT samtidigt. En bra lösning i dessa fall är att antingen dra ut till två separata envägsuttag eller använda ett uttag som är godkänt för två separata faser. Eftersom du säger att du tog ut säkringarna antar jag att du har gamla diazedsäkringar vilket egentligen inte är ok med det enda godkända tvåvägsuttaget (från Elko) som finns.

Legalt får du inte byta en kopplingsdosa till ett eluttag. Du får bara byta ett eluttag (eller strömbrytare) mot en ny av samma typ. Detta innebär att du begått ett lagbrott, bara så du vet. Så länge det är välgjort är det väldigt få här som bryr sig och många har gjort betydligt större saker men det är bra att veta.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Utan att se bilder och veta mer om förutsättningarna så går det inte att säga om du gjorde rätt. Om det är ett våtrum kan det vara så att det inte får finnas ett eluttag på platsen där du nu satt ett. Det krävs dessutom ovillkorligen jordfelsbrytare. Är det inte ett våtutrymme så finns inte dessa krav (men de är en bra idé ändå). Att uttaget är IP44 spelar ingen roll då det inte håller denna kapslingsklass med stickproppar i och det är ändå inte tillåtet om det är ett våtrum zon 1.

Du behöver inte dra ur ledarna, de kan ligga kvar. I och med att du säkrat ner till 10A och endast använder en fas kommer du troligen inte kunna köra TM och TT samtidigt. En bra lösning i dessa fall är att antingen dra ut till två separata envägsuttag eller använda ett uttag som är godkänt för två separata faser. Eftersom du säger att du tog ut säkringarna antar jag att du har gamla diazedsäkringar vilket egentligen inte är ok med det enda godkända tvåvägsuttaget (från Elko) som finns.

Legalt får du inte byta en kopplingsdosa till ett eluttag. Du får bara byta ett eluttag (eller strömbrytare) mot en ny av samma typ. Detta innebär att du begått ett lagbrott, bara så du vet. Så länge det är välgjort är det väldigt få här som bryr sig och många har gjort betydligt större saker men det är bra att veta.
Tack !
Kan nämna att jag har tills nu använt tvättmaskin, torktumlare, torkskåp och en liten frys på ett och samma utag med ett grenuttag som är säkrat till 10 och det har inte varit några problem. Rummet är en liten tvättstuga, och uttaget jag satte dit sitter över torktumlaren. Men precis till höger finns en vask. Elcentralen ligger i samma rum.

Om det inte är lagligt bör jag då sätta tillbaka kopplingsdosan och säkringarna ?

• Öppen eluttag utan täckplatta över torktumlare med närliggande grenuttag och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag med ansluten kabel ovanför vit torktumlare i en tvättstuga.
    Skapa konto
  • Närbild på en gammal elcentral med flera keramiska säkringar och numrerade säkringsplatser.
    Skapa konto
  • Elektrikerens verktyg och grenuttag på ett vitt bord i en tvättstuga.
    Skapa konto
Redigerat:
Då det är en tvättstuga så är det tillåtet med ett uttag på platsen.

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.