louksor
louksor: Jo, har sett många bilar som haft den kabeln skruvad i plast, en del har haft den hängandes lös... Slarvas av både hemma mekaniker och verkstäder... På min bil är den iaf skruvad i chassit, men ska mäta den o se så den har kontakt med plåten o att den är hel. [citat]
4 svar · 2,2k läst
tommib
tommib: Om du inte vill göra något olagligt måste du be en elektriker installera lampan åt dig. Det är nämligen olagligt att göra en nyinstallation av en fast ansluten armatur om man inte är auktoriserad elektriker eller arbetar i ett elinstallationsföretag.
8 svar · 5,0k läst
tommib
tommib: Ah... Men då kanske man kunde haft rubriken indexerad eller normaliserad energiförbrukning så hade det varit tydligare. Jag ser nu också att man räknar med att pumparna stängs av under fyra sommarmånader. Det var en väldigt otydlig tabell måste jag säga, även om jag får medge att jag inte läste allt det finstilta. Jag tycker nog att man inte ska behöva kolla sådant, det ska framgå
10 svar · 8,0k läst
tommib
tommib: Om det funkade på två faser utan att motorskyddet löste bör du nog se över inställningen på motorskyddet.
2 svar · 3,1k läst
·
halper
halper: [citat] Efterföljaren till din blev det. Tre stycken!
7 svar · 4,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Eller så en perilex sockeldosa + ett schuko-uttag, ...kloss mot varandra om det passar häll/ugn-placeringen i köket:
23 svar · 2,7k läst
I
Intis: Skyddsjorden är redan borttagen. Det var faktiskt en elektriker som uppmanade till jordningen. Kände inte då till att NOBO var dubbelisolerade. Tydligen väldigt ovanligt. (Den som vet lite men har självbevarelsedrift gissar inte alls) Han frågar, vilket härmed skulle bevisas. I
13 svar · 2,0k läst
5
50procent: Dock ska man vara försiktig om man har en äldre som inte har motionerats på ett tag om man inte står redo att kunna byta den direkt :)
39 svar · 29,0k läst
·
U
Uffe A: Blir hur bra som helst. Pryder vilken gran som helst. Lite off topic, men julen är en högtid då vi män känner oss splittrade. Kulorna hänger i granen och staken står i fönstret ;)
13 svar · 5,9k läst
·
N
Nikkee: Vill bara förtydliga att det inte är en lägenhet det handlar om. Nej aldrig haft problem med förra spisen men testade ugnen i ett annat uttag på 10a. Den gick första gången kanske 3min sedan slog den av direkt när jag försökte igen.
34 svar · 22,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om det är ett torrt bostadsrum så krävs det ingen behörighet för att ansluta lampan, men väl kunskap och färdighet. Sladdarna från taket måste isoleras. De får varken vara fritt berörbara eller ligga emot lampans hölje ifall det är av metall. Det går att lösa på olika sätt, t.ex med en isolerslang.
2 svar · 4,3k läst
·
L
Leif i Skåne: Köp en ny pneumatisk knapp för en spottstyver. https://www.pool-fritid.se/produkt/pneumatic-knapp/
3 svar · 1,7k läst
blackarrow
blackarrow: På slutet av denna video visas hur man skalar en jordad sladd. [MEDIA=youtube]9Bv0QfJd9ns[/MEDIA]
19 svar · 10,8k läst
·
S
Slugge: [citat] Ok då. Hade det varit jag hade jag inte fortsatt med den standarden samt planerat byte av det befintliga på sikt.
10 svar · 2,5k läst
H
HouseMartin: Tack för input och idéer. Jag är medveten om att jag måste välja en konstantströmsdriver. Ett enkelt alternativ för mig är att välja en hide-a-lite driver som rekommenderas för LED-spotsen. Det jag är ute efter är att hitta någon snygg eller diskret brytare (helst med dimringsfunktion) som är lämplig att sätta på undersidan av köksskåpen. Man vill ju inte att den ska vara för
4 svar · 2,4k läst
P
patrikd84: [citat] Haha - ok, tack för varningen :) men det borde väl gå att se om det går sladdar till varje propp eller ej? Spelar inte så stor roll var de går inne i råttbot tänker jag :) vill bara veta om jag behöver leta efter andra änden eller nej när jag i helgen ska koppla in grejer i alla uttag i huset :)
14 svar · 3,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Japp, du kan gott fästa upp den. Och det blir ju faktiskt bara säkrare dessutom. Gör ett bra och noggrant jobb bara, med bra material. Så du inte skadar kabelhöljet eller likn, p.g.a detta.
3 svar · 1,8k läst
U
Uffe A: Tror nog att problemet är löst sedan länge. Sista inlägget är mer än två år gammalt ;)
13 svar · 11,7k läst
·
J
jojo123: Inget fel i det ,får kopplas bakom brytaren bara det är riktiga grejer som det är kopplat med , i bland görs det så att fasen går till en brytare och fortsätter ner till vägguttag
3 svar · 978 läst
·
useless
useless: Först skriver du LED belysningar på bilar, sen Volvo... :rolleyes:
21 svar · 2,8k läst
·
E
elmont: IP 20 duger mer än väl på alla normala kallvindar, för där brukar det normalt aldrig vara så blött eller dammigt att det skulle utgöra någon fara. Men tycker du att det känns bättre med en högre IP klassning så visst kan du använda det. Men det luktar lite "hempul" = överarbetat ;)
3 svar · 6,0k läst
L
lordi: Är den märkt med 100A ?? :surprised::thinking:
9 svar · 2,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Japp, det måste trådas om så det blir som schemat på donet. (Varför skulle man ens tro annat?) Och tänk på att trådarna du använder ska vara godkända för minst 250V. Jag själv använder 0,75mm² EK/EQ http://draka.se/cables/eq-105c/ Men lite svår att hitta i vanliga butiker.
4 svar · 924 läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Du kan ha en summa av säkringsvärden i UC som överstiger den matande säkringen. Det är faktiskt det vanligaste. Men man kan ju inte ta ut max på varje säkring då, för då går ju en säkring tidigare i kedjan. Som att någon abonnemangssäkringarna (huvudsäkringarna) brukar gå när man kör allt för hårt med elen i huset.
1 svar · 434 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det skulle också vara min första gissning, som jag sen skulle verifiera med mätningar. Är det en brun ledare som är sammankopplad med de svarta? På min skärm ser den mest röd eller mörkt orange ut. Men är den brun stärks denna teori. Det står sthlm i TS profil, men i så fall är det ändå uppsala-färger här i såfall. :) I sthlm är det vanligast med vit fas, svart nolla,
12 svar · 2,9k läst
·
T
tompaah7503: Tack för alla svar. Syr nog ihop detta. [citat] Magkänslan sade att det skulle vara något sådant här, så jag kastade faktiskt in en extra liten PE-plint med i beställningen. Sån tur ;)
9 svar · 28,1k läst
S
Srednq: uppföljning: det blev en electroluxspis efter jag kontaktade deras kundtjänst och fick hjälp mad att hitta en som kunde går på 16A. jobbet då? jo, jag handlade fx, kopplade ur, löddade till och med ihop de ny med de gamla trådarna för de inte skulle lossna, hämtade glidmedel och ringde in pappa som draghjälp. jag drog och han skulle skjuta på. det hände INGENTING! trådarna satt
30 svar · 8,2k läst
P
poddi: Stort tack för hjälpen med inkoppling av elen. Ursäkta sent svar, varit upptagen med annat. Innan aggregatet monteras upp på vägg så undrar jag om givarna från aggregatet ska monteras på vägg, som det är nu så ligger dem kvar bakom plåten. Jag kommer inte åt dem. [bild] [bild] Är det bara för att inte skadas vid transport eller ska dem faktiskt sitta där bakom plåten?
3 svar · 5,9k läst
·
E
erix0n: smart. nu är dock avståndet mellan kablar större än en rotdosa så frågan är hur snyggt det blir.. Fler idéer?
2 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.