994 läst ·
3 svar
994 läst
3 svar
Får jag dra starkström bland avloppsrör?
Medlem
· Halland
· 4 527 inlägg
Jag har en stående avloppstrumma från pannrummet upp via badrummet och sedan upp på vinden. i denna står ett tretums avloppsrör för badrummet. Får jag gå genom denna upp på vinden med 230V? Tänkte i så fall också dra in TV och Cat6 om det går bra. Eller måste jag lägga allting i skilda VP-rör för 230V och TV/Data. Eller är det förbjudet pga för nära avstånd till vatten?
Antar att det är torrt i röret, då ska det gå bra att dra kablar i det.
Det ska sedan finnas dubbla isolerande barriärer mellan 230 V och lan/koax etc. Det uppnås om du använder installationskabel och inte enkelisolerad kopplingskabel (ex. FK).
Det ska sedan finnas dubbla isolerande barriärer mellan 230 V och lan/koax etc. Det uppnås om du använder installationskabel och inte enkelisolerad kopplingskabel (ex. FK).
Medlem
· Halland
· 4 527 inlägg
Jo det är torrt i trumman så länge inte avloppsröret läcker och det gör det normalt sett aldrig. Givetvis drar jag i så fall EKK eller liknande, funderar på VP20 för starkström och VP20 för signal men det kanske blir kondens? Fast man kan ju plugga röret på vinden med isolering runt kabeln.
Klicka här för att svara