Griffeltavlan
Hej,

Ganska ny på forumet så detta får bli min första tråd :D

Jag har funderat en del på kommande eldragningar i huset som lär göras då elen är för gammal och lär bytas ut.
Lär dra nya kanaler i väggar, jorda och sätta nya uttag bl.a.
Elen i källaren är sen 60 talet och ligger i stålskenor utanpåliggande, är som gjorda för att få en stöt. :oops:

Problemet jag står inför är att jag vill göra det jag känner mig säker på. Som att dra elen i väggar, sätta uttag och dra fram mot centralen. Inkoppling får en elfirma göra. Jag vet vad lagen säger...
Men jag har läst till BB1 och har godkända betyg i detta som krävs för att få jobba med de. Men jag saknar den två åriga praktiken för de. :sweat:
Så varför ska jag inte få göra de själv? Så idiotiskt!:thinking:

Och jag vet naturligtvis att mäta, är att veta!

Tips och råd mottages gärna ;)

T
Det finns såååå många spaltmeter skrivet om detta så vill du veta varför så är det bara läsa de äldre trådarna.

Vill du göra en del själv, men inte allt så måste du ta det med den elfirma som ska göra "det sista" om de går med på det öht.
Jag tror inte många elfirmor idag tar ens med tång i halvvägs hempulade jobb.

Griffeltavlan
Nä jag förstår dig men jag har precis samma utbildning som elektrikerna på jobbet men saknar praktiken.

T
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Nä jag förstår dig men jag har precis samma utbildning som elektrikerna på jobbet men saknar praktiken.
spelar ingen roll, precis lika olagligt.
Inte ens en elektriker som jobbar som elektriker på dagarna men saknar egen auktorisation får dra el hemma på fritiden.

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Om du vill göra bla rör, kabeldragning etc och låta elektriker göra inkopplingen till gruppcentral, så börja med att kontakta elektriker, vissa låter privatpersoner göra vissa saker andra inte.

Vissa som låter privatpersoner göra en del vill att allt planeras tillsammans och vill kolla innan rören förläggs, innan tråd dras, innan uttag mm kopplas. Vissa vill att insatser till uttag mm hänger i trådarna så att elektrikern själv monterar dom på plats.

Så allt hänger på elektrikern hur mycket den låter privatpersonen göra jobb.

Jag tror att många elektriker försöker läsa av privatpersonen för att se hur mycket privatpersonen kan och på så sätt försöka bedöma om den vill släppa saker till privatpersonen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Griffeltavlan
Ja men de är jude som är skrämmande att en elektriker gör sånt svart på fritiden ändå inte har nånbehörighet. Är den knuten till företaget då?

Vad är det som är skrämmande menar du? Systemet med yrkespersoner (elektriker) bygger på att någon ser till och går i god (ansvarar) för att denne har de kunskaper som krävs för det specifika arbetet. Denne någon var förr en utbildad och behörig elinstallatör men är numera en elfirma, "någon" i firman...det är bl.a därför de menar att elektriker endast får arbeta på arbetstid för det är endast då elfirman har koll på vederbörande.

Staten fäster här en osviklig tilltro till elinstallatören, för det är endast denna som har en dokumenterar kunskap hos elsäkerhetsverket. Elinstallatören har numera ett led emellan sig och yrkesfolket, elinstallatören går numera i god (fortfarande utan bevis) för att elfirman sköter sina åtaganden med egenkontrollprogram och utbildning av yrkesfolket, men litar inte på att en elektriker i firman behåller förståndet på fritiden...

Det enda lagliga sätt du kan få göra en del jobb själv är att du blir upptagen i en elfirmans egenkontrollprogram. Det finns inga kända fall där någon lyckats med detta, inte heller mellan 2014 och mitten av 2017 då det var något lättare att få till eftersom det var elinstallatören man skulle prata med då. Du behöver därmed en mycket god kontakt med en elfirma för att de ska gå i god för att du kan, kontrollera ditt arbete och ta aktsamhetskravet på det du gjort.

Man kan tänka sig andra alternativ också. Men helt avgörande är att du vet vad du gör och inte utför saker på felaktigt utan att allting är enligt boken.

• Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
Griffeltavlan
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det som är skrämmande menar du? Systemet med yrkespersoner (elektriker) bygger på att någon ser till och går i god (ansvarar) för att denne har de kunskaper som krävs för det specifika arbetet. Denne någon var förr en utbildad och behörig elinstallatör men är numera en elfirma, "någon" i firman...det är bl.a därför de menar att elektriker endast får arbeta på arbetstid för det är endast då elfirman har koll på vederbörande.

Staten fäster här en osviklig tilltro till elinstallatören, för det är endast denna som har en dokumenterar kunskap hos elsäkerhetsverket. Elinstallatören har numera ett led emellan sig och yrkesfolket, elinstallatören går numera i god (fortfarande utan bevis) för att elfirman sköter sina åtaganden med egenkontrollprogram och utbildning av yrkesfolket, men litar inte på att en elektriker i firman behåller förståndet på fritiden...

Det enda lagliga sätt du kan få göra en del jobb själv är att du blir upptagen i en elfirmans egenkontrollprogram. Det finns inga kända fall där någon lyckats med detta, inte heller mellan 2014 och mitten av 2017 då det var något lättare att få till eftersom det var elinstallatören man skulle prata med då. Du behöver därmed en mycket god kontakt med en elfirma för att de ska gå i god för att du kan, kontrollera ditt arbete och ta aktsamhetskravet på det du gjort.

Man kan tänka sig andra alternativ också. Men helt avgörande är att du vet vad du gör och inte utför saker på felaktigt utan att allting är enligt boken.
Bra svar
Vet som sagt än inte hur jag går tillväga. Anlitar nog elektriker ändå trots kostnaden men får då kvitto på det.

Men ge inte upp så lätt! Ring runt och hör med elektrikerna hur de ställer sig till att du vill göra del av jobbet själv. Det finns som sagt mer och mindre medgörliga firmor, vissa har väl tröttnat på att klamra flexslang och tycker bara att det är skönt att kunden gör det så länge det blir bra gjort.

I våra renoveringar planerar vi själv, sen stämmer vi av lösningarna med elektrikern. Sen drar vi slang, med fördragen tråd där lämpligt och sätter dosor själv. Sen kommer elektrikern och inspelterar samt drar tråd. Därefter kan vi jobba vidare till färdiga ytskikt innan han kommer igen och kopplar apprater etc. Det har fungerat toppen och även om vi gärna hade gjort ännu mer själv (allt helst :)) så är det skönt att slippa betala dyrt för att elektrikern ska fräsa och karva i timmerstommen för att lägga slang.

Jag tror säkert att du känner nån elektriker, vad är problemet? Är inte vidare svårt att dra tråd i rör, dller köpa slang med tråd i, fästa tråden i uttag/knappar är inte heller svårt, och inte ens inkopplingen.

Det enda du ”måste” ha färdiganmälan för när energibolaget skall släppa på elen till huset, då måste berörig installatör skriva under.

H Husqvarna220Ac skrev:
Jag tror säkert att du känner nån elektriker, vad är problemet? Är inte vidare svårt att dra tråd i rör, dller köpa slang med tråd i, fästa tråden i uttag/knappar är inte heller svårt, och inte ens inkopplingen.

Det enda du ”måste” ha färdiganmälan för när energibolaget skall släppa på elen till huset, då måste berörig installatör skriva under.
TS hus är från 60-talet. Vi får nästan förutsätta att servisen redan är spänningssatt :-D

• Gilla
  • Haha
matsfaxer1 och 2 till
  • Laddar…
Bernieberg, varför tror du att elektriken blir trött på att dra slang och föredrar att "koppla"???
För elektriker är det inte mer intressant att koppla än att dra slang, det är samma rutinjobb som man gör dag efter dag. Det är slang/rör/tråd som kan vara lite utmanande för när man gör det måste man i detalj veta hur det ska kopplas, tror man att man ska dra slang för att sedan räkna ut hur man ska dra trådarna så är man illa ute.

• Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
Griffeltavlan
J Johan456 skrev:
TS hus är från 60-talet. Vi får nästan förutsätta att servisen redan är spänningssatt :-D
Japp och kablarna har tygisolering :love:

Fast det med tygkablar låter lite konstigt, trodde man gick över till PVC isolering överallt under 50 talet.

Det finns en viss liten logik i regelverket. Den behörige elinstallatörer kan ha en uppfattning om ”Kalle”, att Kalle kan få dra tråd i rör, men låt honom för guds skull inte dra rören, han gör alltid för snäva böjar, eller låt inte Kalle komma nära en jordfelsbrytare. Kalle kanske inte själv ör medveten om varför han aldrig skickas ut på de uppdragen, och så ger han sig på sin egen jordfelsbrytare därhemma med katastrof som resultat.

Ska man dra nytt måste man ju behålla de befintliga rören, klart enklast med nybyggt hus där man får dra allt nytt och finns inga gränser..

Men skönt att rensa upp, märka upp och riva ut..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.