Hej på er!
En väldigt enkel fråga innan elektrikern bokas.

Vi vill ha ett uttag på vägg. På väggen finns idag lampknapp.
GIpsväggen är delvis trasig och tas ner innan elektriker kommer så får hen fri tillgång att dra ner rör, sätta dosa och dra ner kablage.

Men behöver elektrikern komma tillbaka sen när väggen är uppe för att slutföra installationen? Eller är det OK för mig att själv sätta upp uttaget på färdiga väggen? Jag tänker då det är OK för en lekman att byta ett trasigt uttag.

//P

Mikael_L
Ska gipsskiva väck på båda sidor av väggen?

Förändring/utökning av anläggningen skall utföras av auktoriserad elektriker.
Så du lär åka på två besök med framkörning och arbetskostnad.

E etompau skrev:
Förändring/utökning av anläggningen skall utföras av auktoriserad elektriker.
Så du lär åka på två besök med framkörning och arbetskostnad.
Jag är absolut ingen elektriker, men det han beskriver är väl varken en förändring eller en utökning? Säger inte emot men det låter skumt.

Om det idag bara finns lampknapp och han vill ha uttag så är det ju både förändring och utökning.

P
C C.Lundin skrev:
Jag är absolut ingen elektriker, men det han beskriver är väl varken en förändring eller en utökning? Säger inte emot men det låter skumt.
Uttaget finns ju inte där idag.

Elektrikern behöver dit en gång till men ärlighetens namn så be honom vänta medans du sätter upp skivan så kan han montera uttaget sen.
Att du får byta ett uttag innebär inte att du får installera ett nytt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska gipsskiva väck på båda sidor av väggen?
Skivan ska bara ner på ena sidan. Men du tänker ta det från andra hållet. Smart men tyvärr inte möjligt just här :/

rsskaegg skrev:
Uttaget finns ju inte där idag.
Så om elektrikern gör helt färdigt trots att väggen inte är färdig, så finns ju uttaget där. Då kan TS sedan bara plocka ner och sätta tillbaka som om han skulle tapetsera eller dylikt?

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ja jag hade väl det på känn! Då får jag planera in besöket smart bara!

Som sagt, om du har en ny skiva i beredskap, färdigkapad, så kan du ju fixa dit den med någon enstaka skruv, på någon minut, det är väl då om du behöver mäta in hålet för dosan som det kan ta några minuter, om du har en "hole in one" magnet detektor så går även det på nolltid. Och sedan kan elektrikern göra klart.

• Gilla
timmerhuset_78
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Så om elektrikern gör helt färdigt trots att väggen inte är färdig, så finns ju uttaget där. Då kan TS sedan bara plocka ner och sätta tillbaka som om han skulle tapetsera eller dylikt?
Det var också en tanke. Dra fast uttaget utan vägg, är det slutfört då?

Har aldrig haft behov av att anlita elektriker förut. Eljobben är ju så viktiga att de utförs av behöriga elektriker, men hur bevisar jag att en sådan har gjort jobbet om något elfel skulle skapa kaos?

H hempularen skrev:
Som sagt, om du har en ny skiva i beredskap, färdigkapad, så kan du ju fixa dit den med någon enstaka skruv, på någon minut, det är väl då om du behöver mäta in hålet för dosan som det kan ta några minuter, om du har en "hole in one" magnet detektor så går även det på nolltid. Och sedan kan elektrikern göra klart.
Ja det blir absolut så det får bli! Tack för svaren!

Spara kvittot.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.