994 läst ·
13 svar
994 läst
13 svar
Måste elektrikern hit två gånger? [löst]
Hej på er!
En väldigt enkel fråga innan elektrikern bokas.
Vi vill ha ett uttag på vägg. På väggen finns idag lampknapp.
GIpsväggen är delvis trasig och tas ner innan elektriker kommer så får hen fri tillgång att dra ner rör, sätta dosa och dra ner kablage.
Men behöver elektrikern komma tillbaka sen när väggen är uppe för att slutföra installationen? Eller är det OK för mig att själv sätta upp uttaget på färdiga väggen? Jag tänker då det är OK för en lekman att byta ett trasigt uttag.
//P
En väldigt enkel fråga innan elektrikern bokas.
Vi vill ha ett uttag på vägg. På väggen finns idag lampknapp.
GIpsväggen är delvis trasig och tas ner innan elektriker kommer så får hen fri tillgång att dra ner rör, sätta dosa och dra ner kablage.
Men behöver elektrikern komma tillbaka sen när väggen är uppe för att slutföra installationen? Eller är det OK för mig att själv sätta upp uttaget på färdiga väggen? Jag tänker då det är OK för en lekman att byta ett trasigt uttag.
//P
Ja jag hade väl det på känn! Då får jag planera in besöket smart bara!
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Som sagt, om du har en ny skiva i beredskap, färdigkapad, så kan du ju fixa dit den med någon enstaka skruv, på någon minut, det är väl då om du behöver mäta in hålet för dosan som det kan ta några minuter, om du har en "hole in one" magnet detektor så går även det på nolltid. Och sedan kan elektrikern göra klart.
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Det var också en tanke. Dra fast uttaget utan vägg, är det slutfört då?C C.Lundin skrev:
Har aldrig haft behov av att anlita elektriker förut. Eljobben är ju så viktiga att de utförs av behöriga elektriker, men hur bevisar jag att en sådan har gjort jobbet om något elfel skulle skapa kaos?
Ja det blir absolut så det får bli! Tack för svaren!H hempularen skrev:Som sagt, om du har en ny skiva i beredskap, färdigkapad, så kan du ju fixa dit den med någon enstaka skruv, på någon minut, det är väl då om du behöver mäta in hålet för dosan som det kan ta några minuter, om du har en "hole in one" magnet detektor så går även det på nolltid. Och sedan kan elektrikern göra klart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden