Hej på er!
En väldigt enkel fråga innan elektrikern bokas.

Vi vill ha ett uttag på vägg. På väggen finns idag lampknapp.
GIpsväggen är delvis trasig och tas ner innan elektriker kommer så får hen fri tillgång att dra ner rör, sätta dosa och dra ner kablage.

Men behöver elektrikern komma tillbaka sen när väggen är uppe för att slutföra installationen? Eller är det OK för mig att själv sätta upp uttaget på färdiga väggen? Jag tänker då det är OK för en lekman att byta ett trasigt uttag.

//P

Mikael_L
Ska gipsskiva väck på båda sidor av väggen?

Förändring/utökning av anläggningen skall utföras av auktoriserad elektriker.
Så du lär åka på två besök med framkörning och arbetskostnad.

E etompau skrev:
Förändring/utökning av anläggningen skall utföras av auktoriserad elektriker.
Så du lär åka på två besök med framkörning och arbetskostnad.
Jag är absolut ingen elektriker, men det han beskriver är väl varken en förändring eller en utökning? Säger inte emot men det låter skumt.

Om det idag bara finns lampknapp och han vill ha uttag så är det ju både förändring och utökning.

P
C C.Lundin skrev:
Jag är absolut ingen elektriker, men det han beskriver är väl varken en förändring eller en utökning? Säger inte emot men det låter skumt.
Uttaget finns ju inte där idag.

Elektrikern behöver dit en gång till men ärlighetens namn så be honom vänta medans du sätter upp skivan så kan han montera uttaget sen.
Att du får byta ett uttag innebär inte att du får installera ett nytt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska gipsskiva väck på båda sidor av väggen?
Skivan ska bara ner på ena sidan. Men du tänker ta det från andra hållet. Smart men tyvärr inte möjligt just här :/

rsskaegg skrev:
Uttaget finns ju inte där idag.
Så om elektrikern gör helt färdigt trots att väggen inte är färdig, så finns ju uttaget där. Då kan TS sedan bara plocka ner och sätta tillbaka som om han skulle tapetsera eller dylikt?

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…