El
Sextiocc: Hej Okej va bra. Nej ingen julmiddag på den...vill bara kolla att de lyser och ser fint ut. Den ska till syrran. Har trefas 400v på min egen. Tack för svar.
pH73: [citat] Japp, genom att lägga två vita till samma "L" på dimmern gjorde att allt fungerade som det var tänkt igen. :)
tompaah7503: Har installerat Airam Faro i källaren och de ger ett otroligt fint ljus och mycket av det. Mer krona per lumen jämfört med Jula-armaturen ovan, dock. https://www.elbutik.se/product.html/airam-faro-ip65-industriarmatur-led?category_id=1542
Bo.Siltberg: Ja, koppla in som vanligt, med skyddsjord till plinten i mitten. Vill du gå steg still så ohmmät att det är kontakt mellan plinten för skyddsjord och lampans hölje. [citat] Standarder innebär att det är många (från olika länder) som behöver komma överens... Det finns säkert en bra förklaring till att "klass I" inte kom med, en förklaring som bara ges över bardisken ;)
Johan456: Finns plats tycker jag denna ska sitta centrerad ovan dörr, centrerad mellan tak och dörrfoder.
50procent: Här är en bra förklaring på varför man inte ska använda schuko uttag med högre ström under en längre tid. https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyhetsbrev/nyhetsbrevet-aktuellt/aktuellt-2018/nummer-3/se-upp-for-brandrisk-vid-elbilsladdning-med-timer/
50procent: [citat] Aldrig använt, sällan jag spårar iofs :) Men gör jag det nångång så ska jag prova :D
hordak: Det var just lamphållaren jag var lite kluven till, om det är ok att använda en sån som du bifogade bild på eller om en mer inkapslad krävs. Men då kan jag köra på en vanlig och använda extraisoleringen. Tack igen!
Leif i Skåne: [citat] Rätt. Därför alltid mät. Men logiskt bör det vara så. Har hittat inkopplingsanvisning på denna leddriver. Dom skriver. "Lampan har en inbyggd transformator som samtidigt fungerar som en förgreningsdosa mellan spottarna. Det betyder att du snabbt och enkelt kan dra kablar mellan varje spot och ansluta till 230V."
Grodanhoppar: [citat] Det blir elektriker
Joakim Nilsson: Certifieringsdokumentet missade jag, tack för det.
fixarx: [citat] Gänganslutningarna användes inte då som du misstänkte, det saknades en hylsa! Det fick bli wago 221.
useless: Det finns kabelkanaler avsedda för startkström, men enklast är väl kanske att använda vanliga VP-rör? Då behöver man iallafall inte klamra så tätt.
Oldfart: Då avslutar vi andra tråden med lite allmänbildning till eventuella framtida läsare: I botten på en säkringshållare finns en rund porslinsbricka. Den benämndes ursprungligen "passkontakt" men kallas nu för tiden även för "passdel". I mitten på porslinsbrickan finns ett runt hål där änden på proppsäkringen går in. Passkontakten har olika färg och olika storlek på hålet
Ante85: [citat] Aha, klockers! Nu hajar jag perfekt! Jag vet inte hur jag tänkte som inte fick ihop det teoretiskt men praktiskt. Tror jag letade ett L ut från Plint 2 och tänkte inte vad värmesymbolen stod för. Tack för det självklara!
elektrikern90: tack före en bra diskussion :) efter mycket velande kommer jag vara olaglig.. säljer vi huset en dag får jag koppla bort det helt enkelt , ser ingen elsäkerhets risk för mig. Med vänliga hälsningar
etompau: Testa med att bryta spänningen någon minut och se om det påverkar termostaten. Hjälper inte det så är den kanske trasig och behöver bytas ut.
husdrommaren: [citat] Det sistnämnda. Jag trodde att skyddskabeln hette jordkabel därför skrev jag som jag gjorde, ursäkta förvirringen. Kabelskyddet ser ut så här: [bild] Mvh
Shiraz: [citat] Det är en inställning men jag skulle inte pilla på den....
MDIST: Det står träregel, metalregel och elledning. Men jag vette tusan hur den mäter!
mackan_kal: Kanon. Vore nämligen väldigt surt om EON kom ut och sa att den där kabeln rör vi inte och åker hem, vilket skulle innebära en tråkig faktura och massa extra tid..!
nino: Elpatronerna kom igår och dom är enfas inte 3fas så då är det problemet ur världen.
hempularen: Det anses räcka med att kunna bryta med säkring i centralen. En risk som ofta tas upp, är att enstaka uttag får vem som helst byta, det är inte behörighetskrävande. OM det då finns trefas i dosan där uttaget sitter, så kan en mindre kunnig person, ev. börja byta uttag, trots att kanske bara en av faserna i dosan är bruten. Därav att uppdelningen skall göras i en separat
50procent: [citat] Allt blir nog lite lättare om du spaltar upp vad du har för apparater nu och effektbehov och därefter planerar hur många grupper du behöver. Ta alla stora förbrukare först å fyll sedan på listan. Utöver det så lämnar du lite plats för framtida utökningar. Ser du att ditt behov på en grupp kommer att ligga på gränsen till vad säkringen klarar så får man utöka med en
tommib: Den är väl gjord för schneiders egen dimmerpuck. Något annat tror jag inte att de har tänkt ska få plats. Man kan också montera ett extra uttag där, för att få till krontändning. En sällsynt dålig lösning och det är trist att man inte gjorde något mer intelligent när man ändå gjorde en helt ny lampkontakt.