Griffeltavlan
H Husqvarna220Ac skrev:
Menar såklart i väggarna! Eller ska du riva ned alla väggar?
Jaså nä dom blir kvar :D

Griffeltavlan
E elmont skrev:
PVC som isolering av trådar kom i slutet av 40 talet och på några få år ersatte dom helt dom tygomspunna i nyproduktion. Vissa restlager användes i början av 50talet men att man under 60 talet skulle använda tygomspunna ledningar håller jag för mycket osannolikt.
Jag ser nu att jag skrivit fel!
Ber så mycket om ursäkt för de. Det rätta byggåret år 1946 :rolleyes:

Stämmer tygisolering bra då?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Mikael_L
Jodå, det var vanligt förekommande då.
T.ex var OVIR-kabel i B-rör vanligt då.

OVIR är en gummiisolerad ledning som sen är tygomspunnen (oval i tvåledarutförande) och indränkt i tjära/olja nåt.
Gummit har helt vittrat bort i de installationer av den typen som finns kvar idag, bara att byta snabbt som tusan innan det brinner.

B-rör, är rören i system Bergmann, rör och dosor i tunn plåt med pappisolering i.

M mickehedlund skrev:
... Kommer någon i håg när vi gick med i EU och våra kablage var klassade för max 6A säkringar men över natten blev ledningsarean omklassad till 10A enligt EU-standard, och en fullständig rusning efter 10A bottenplattor till säkringshållare tog plats.
Så vi gick med i EU innan 1970?

Det tror jag inte.

I det hus jag växte upp som är byggd -70/-71 hade vi inte en enda 6A-säkring.
I det hus jag äger som är byggd -69/-70 fanns det en enda 6A-säkring och det var till cirkulationspumpen till oljepannan.

Och orsaken till 6 A säkringar var att under krisåren (kring 2:a världskriget) tillverkades "trådar" av lite lägre area och dom fick och får än i dag inte säkras med mer än 6 A.
Så du mickehedlund hade inte många rätt i ditt inlägg, var det ett försök att sprida desinformation eller var det bara vanlig okunskap?

Griffeltavlan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, det var vanligt förekommande då.
T.ex var OVIR-kabel i B-rör vanligt då.

OVIR är en gummiisolerad ledning som sen är tygomspunnen (oval i tvåledarutförande) och indränkt i tjära/olja nåt.
Gummit har helt vittrat bort i de installationer av den typen som finns kvar idag, bara att byta snabbt som tusan innan det brinner.

B-rör, är rören i system Bergmann, rör och dosor i tunn plåt med pappisolering i.
Kan ju inte byta all el över en natt men så länge man in rör dom lär de väl hålla innan man byter ut dom va?
Blev ju en aning nojig nu:surprised:

Blir nog att testa brandvarnarna ikväll:rofl:

Mikael_L
Ja det viktigaste är att inte röra, när man väl börjar pillra brukar det inte gå att stoppa. Man kapar bort en bit, det ramlar loss lite isolering i det som det ansluter till, man tar alltså bort ännu en bit, det lossnar isolering även där osv osv. :surprised: :thinking: :dizzy:

De samvetsgranna elektrikerna lindade runt de avmantlade ledarna, och skarvarna, med isoleringsband, och om så är gjort brukar det inte vara akut farligt än idag, men det ska naturligtvis ändå rivas bort så snart som möjligt.

Inne i själva kablarna, under den tygisolerade manteln kan däremot ofta kablarna vara av helt OK skick, det är där gummit blivit utsatt för värme och/eller luftens syre och ljus, som det är totalt uttjänt idag.

Demmpa Demmpa skrev:
Så vi gick med i EU innan 1970?

Det tror jag inte.

I det hus jag växte upp som är byggd -70/-71 hade vi inte en enda 6A-säkring.
I det hus jag äger som är byggd -69/-70 fanns det en enda 6A-säkring och det var till cirkulationspumpen till oljepannan.
Och i Demmpas fall med 6 A berodde det på att motorskyddet till pumpen inte klarade mer än 6 A om det blev kortslutning efter skyddet. Så var det ganska långt fram i tiden inget konstigt där heller, snarare ett tecken på fackmässighet.

Fast det där med 6A säkringar. Vi har ett fritidshus i Jämtland som varit en vanlig villa, byggd 1955. Där är de flesta säkringar 6A. Alla trådar är PVC isolerade. Men kopplingarna i dosor är lödda och isolerade med vulktejp.

Mikael_L
H hempularen skrev:
Fast det där med 6A säkringar. Vi har ett fritidshus i Jämtland som varit en vanlig villa, byggd 1955. Där är de flesta säkringar 6A. Alla trådar är PVC isolerade. Men kopplingarna i dosor är lödda och isolerade med vulktejp.
Det verkar vara ett perfekt exempel på vad jag menade med en "sån där gammal uv till elektriker, som inte egentligen kan så mycket, utan kör på med som h*n blev upplärd som lärling".

H hempularen skrev:
Såna här "hybridlösningar" verkar vara vanliga på 50-talet, man blandade gamla metoder med modernare material. Har själv en kåk från -57 med pvc-kablar, någon tidig modell av skruvade svarta klämmor av torixtyp och 6 A.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.