Ännu en sån här fråga Men ska ersätta två strömbrytare med lite snyggare blindlock. Denna brytaren undrar jag över. Kablarna till den vänstra knappen skall inte göra nåt efter min koppling. Den högra skall vara "alltid på". Men hur ska kablarna kopplas? Den gröna till den högra blå? Och sedan isolera övriga med wago (vilken modell?) Vore mest logiskt men får inte ihop vad den gråa i mitten gör.
Den vänstra styr en lampa på övervåningen tillsammans med en brytare på övervåningen som jag inte ska röra. Den högra styr en lampa i källaren tillsammans med en trippelbrytare som också ska bort sen...H Hjulbent skrev:
Ska du göra om mycket i samband med din fråga, ändra,bygga om, så kan det tillfälligt göras enligt nedan.
Om det kopplas bort något på den vänstra så försvinner möjligheten att tända och släcka på två håll och om du vill ha bort den andra så kommer kanske lampan i källaren att lysa hela tiden ( den är en vanligt brytare ) annars om du sätter ihop den gröna och den blå på höger sida så blir det dirkektström till källaren. Kanske bäst att prata med en elektriker hur du vill ha det i framtiden, hen kan tala om allt för dig på ett bra sätt, det kan bli lite konstigt i olika lägen med brytare och lyse annars
Om det kopplas bort något på den vänstra så försvinner möjligheten att tända och släcka på två håll och om du vill ha bort den andra så kommer kanske lampan i källaren att lysa hela tiden ( den är en vanligt brytare ) annars om du sätter ihop den gröna och den blå på höger sida så blir det dirkektström till källaren. Kanske bäst att prata med en elektriker hur du vill ha det i framtiden, hen kan tala om allt för dig på ett bra sätt, det kan bli lite konstigt i olika lägen med brytare och lyse annars
Nej det är bara de gamla brytarna som skall ersättas med blindlock. Belysning i källaren med Floaltpanel istället men vill ha bort de gamla brytarna för att inte folk/fru/barn ska trycka på/av från flera håll. Så nån större elomdragning skall inte ske. Plafonderna borttagna och ersatta med lock samt lampsockel.H Hjulbent skrev:Ska du göra om mycket i samband med din fråga, ändra,bygga om, så kan det tillfälligt göras enligt nedan.
Ska testa detta när barnen sover och jag kan koppla bort strömmen...
Klicka här för att svara