Jag har aldrig sagt att jag drar med momentmejsel, eller att någon annan elektriker gör det.
Men med erfarenheten så får man momentet i handen och vet hur hårt man ska dra.
Vi har momentmejsel på skolan bara för att eleverna ska få känna hur hårt man ska dra skruvarna. De allra flesta drar inte tillräckligt hårt.
Brukar med jämna mellanrum kontrollera min känsla för momentdragningen och mejseln visar 2,6-2,7 Nm så det sitter i fingrarna.

Mikael_L
Ja detta:
"En 1,5mm² ska säkras med max 10A, eller i vissa fall 13A."
Tycker jag är en av de mest uppenbara felaktigheterna som inte nämnts än. :whistle:

Ärligt talat kan det faktiskt t.o.m vara OK med 20A säkringar, även till 1,5 mm2. :thinking:
Men det går dock bara vid väldigt speciella och ovanliga omständigheter, som vi inte vet om det gäller denna anläggning, men det vet väl knappast Henric heller, så om han nu verkligen är så mycket expert skulle han kunnat tänkt på den möjligheten.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jag får pudla lite (och skylla på allmän stress). Tydligen sa jag visst något om att det är konstigt om momentdragning ingår i kontroll före idrifttagning. Uffe A har åtminstone för mig visat att det gör det. Samtidigt har jag som sagt inte sett någon elektriker faktiskt göra det (i hemmiljö, eller de få gångerna jag råkat gå förbi dem på jobbet).

Apropå att dra åt så drar jag själv tills det tar stopp och sen lite till. Därefter rycktest i ledaren för att se att det sitter.

Momentdragning ingår inte i någon kontroll före idrifttagning utom möjligen i branschspecifika instruktioner.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Momentdragning ingår inte i någon kontroll före idrifttagning utom möjligen i branschspecifika instruktioner.
Skickar samma dokument till dig som jag skickade till Tommib

Det står säkert att man ska följa tillverkarens anvisningar...

tommib
Det är fortfarande bara en partsinlaga från EIO (numera IN), inget lagkrav. Visst går det att föreskriva kontroll i EKPn men man kan också strunta i det.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Skickar samma dokument till dig som jag skickade till Tommib
Tack, jag har skummat det. Det är fina kontrollpunkter, inget snack om det. EIO får hitta på precis vilka kontrollpunkter de vill, det är EIO's rekommendationer. Det vore ju bra om de försökte få in dessa i SS 436 40 00 för då först kan vi börja prata om "ska" IMHO.

Kollade senast i dag.
Drog med vänlig mejsel och sedan med momentmejsel, visade 2,5 Nm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.