M
mgranbom: Jag försökte få tag på TML-E i höstas och fick då svaret att det inte säljs i Sverige längre. För mig blev det istället DURI sockellist i plast kombinerat med Schneider sockeldosor. Beställde allt via Beijer. Upplever DURI listerna som väldigt veka så man får vara noga med placering av clips och skarvar. Om du har möjlighet att använda lister i MDF så ser de klart snyggare ut och
4 svar · 1,4k läst
P
Anonymiserad 67789: Tranisentskydd var lösningen
10 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja och ja. Ska du dra i kabel kan du gärna använda 20mm slang/rör. Och klamra lite mer ordentligt om det är tänkt att dra kabel i.
1 svar · 3,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Fibaro är inte tydliga på hur deras puckar ska kopplas som du märker. Men om du hittat de trådar på forumet som behandlar ämnet så har vi kommit fram till att man kan mata S1 med fas, dvs strömbrytaren behöver inte matas från Sx. Hur det fungerar om nolla inte används får du nog prova dig fram till. Kanske bäst att dra fram en nolla då pucken troligen kommer att fungera bättre då.
9 svar · 2,0k läst
J
janhansson: Stort tack för ett bra svar
2 svar · 1,4k läst
tommib
tommib: Ja. Enklaste sättet är att köpa en adapterkabel eller en förlängningskabel av samma modell. Klipp av och gör en vattentät skarv (ex. vis med limmad krympslang i två lager). Var uppmärksam på att man förra året bytte standard för dessa kontaktdon. Som du själv säger är det betydligt enklare och billigare att köpa nytt.
1 svar · 6,8k läst
·
S
Slugge: Hade inte bekymrat mig för värmen, men det kan ju vara opraktiskt att blockera uttaget så. Att flytta själva uttaget blir ju lite bökigt då man måste öppna upp väggen och trycka dit en ny dosa, men går säkerligen att fixa på en timme eller två. Alternativt sätta näslock och gå med kabel till utanpåliggande uttag, eller klippa stickpropen och ansluta direkt i dosan, då får man
3 svar · 3,4k läst
Putten
Putten: Det där ser inte ut att kunna bli några problem, om det är som du säger.
20 svar · 10,6k läst
·
P
patrikd84: [citat] Hehe, inte så kul att krypa under gästhuset när det är kallt tänker jag - sedan har jag inget behov för nätverksuttsget förrän då :)
18 svar · 4,6k läst
·
E
elmont: På lite äldre IVT pumpar hade man en lite "knepig" styrning av eltillskottet. Det fans en mängd steg där man, för att få den effekt man önskade, ömsom kopplade in enfas, två faser, tre faser i 230V eller 400 V det fick till följd att vissa steg belastade enstaka faser mycket högt vid vissa effekter. Jag tror att dom nyare har en annan "styrning".
19 svar · 3,5k läst
·
useless
useless: Det enda den där transformatorn gör är att dra lite ström... Koppla bort den och skarva kablarna med lämpliga anslutningsklämmor. [bild]
17 svar · 2,3k läst
·
Z
Zizzi: [citat] Hej Tack för vänligheten att svara på mina funderingar. Jag tänkte ersätta befintlig trefas uttag med en kopplingsdosa som har pluntas lutning för tre faser ,nollan och jord. Därifrån dra separat kabel dels till separat inbyggd ung sam två resterande faser till hällen. Gemensam nolla och jord till alla tre förbrukare. Mvh Zizzi
10 svar · 1,0k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Tack. Det funkade fint
21 svar · 10,7k läst
·
torbeno
torbeno: Jag fick till det med min ekk light. Det borde vara ok eller?
9 svar · 1,8k läst
·
D
Dub361: [citat] Bra att det löste sig!(y)
11 svar · 1,2k läst
E
etompau: Kan inte tänka mig att ugnens baksida skulle bli så pass varm att den påverkar en gummikabel. Men visst, sätt/häng upp kabeln med en klammer för att säkerställa att den ej berör ugnens baksida. Gummikabeln är ej tänkt för fast installation med kabelklammer men en klammer kan ej skada.
1 svar · 1,6k läst
tommib
tommib: Du har en trefasgrupp till den där dosan så det är inga problem att installera tre separata uttag, ett per fas, för TM, TT och något annat (givet att det är ok med uttag där). Du ser i gruppförteckningen vilka säkringar som ingår i respektive grupp. Titta längst ner till vänster på bilden av gruppförteckningen där centralen är ritad så ser du att grp 2 (liksom 1 och 3) består av
6 svar · 2,8k läst
·
Anders Björk
Anders Björk: Uttag på varje sida av fönstren i höjd med underkant av fönstret. Mitt misstag var att inte sätta upp uttagen i underkant. Uttag på både vänster och höger sida både in och utsida vid dörrarna (kanske väl så mycket ;)) Som tidigare nämts, ett uttag under strömbrytarna. Gödsla på med uttag, kan nästan aldrig bli för många. Det kan initialt se lite löjligt ut, men med tiden har
21 svar · 9,1k läst
tommib
tommib: Nej, det låter som en ytterst dålig ide i hemmiljö. En elcentral bör sitta utom räckhåll för barn, även om den är kapslad korrekt. En gammal diazedcentral är livsfarlig för barn så den bör absolut inte sitta lågt. Man kan bygga in den i ett låst skåp men då står man där och letar efter nyckeln när säkringen har gått. Dessutom går det med väldigt stor sannolikhet rör/slang
6 svar · 3,0k läst
·
J
Johan_86: Tack för era svar, har fått en bra uppfattning om vart jag ska styra detta. Elektrikern är medgörlig så med er input ska detta nog gå bra.
11 svar · 3,5k läst
·
Tweety1985
Tweety1985: [citat] Jo jag vet! Smällde en häromdagen när vårt konvektorelemeny visade sig vara trasigt Men därför jag blev orolig att det som lyser har med våra proppar att göra
8 svar · 7,7k läst
·
Freddan054
Freddan054: Stort tack för hjälpen!
4 svar · 4,5k läst
·
F
figge88: Jag har inte provat sätta något i metall över IR-dioderna, däremot provade jag att vända på stickproppen till lampan, så att fas och nolla skiftades (vet dock inte hur det sitter, fas-fas eller fas-nolla) och det blev bättre. Verkar inte som att lampan tänds utan anledning numera, den tänds dock fortfarande om man loggar in för att titta live-streamen. :thinking:
9 svar · 2,7k läst
D
Dub361: [citat] Eftersom huset är byggt -97 är det troligare att svart är fas och brun tändtråd. Jag skulle tro att det finns ett vägguttag nedanför strömställaren med 2 svarta och 2 vita? och att det i dosan som strömställaren är monterad i finns en blå tråd som bara passerar obruten genom dosan och fortsätter nedåt tillsammans med 1 av dom svarta från strömställaren? Edit många hann
19 svar · 4,8k läst
·
GK100
GK100: Kan hålla med dig om att det ser normalt ut på senaste filmsnutten. Lite åt det tröga hållet men nytt och med tätningar o.dyl som ger lite friktion är det säkert ok och inget i stort från själva lagringen. När du kört lite längre blir det ju tydligt om tidigare ljummet går mot varmt eller hett.
23 svar · 2,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] Förutom tappad jord riskerar man att överlasta den, de där minsta tål bara 2 eller 3 A.
25 svar · 2,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Glömde påpeka den "tvinnade" kabel man ser på bild, där ledarna nästan ser sammanflätade där de dyker upp ur kabeln. Det är inget gott hantverk.
10 svar · 1,5k läst
·
Y
Yrrol: Hatthyllan blockerar inte användandet av centralen, samt att hatthyllan går att lyfta bort utan verktyg om man ska skruva isär centralen. Men, om dörrarna är på plats så måste vi såga ut 4 cm ifrån övre hyllplanet och båda hyllorna blir då för grunda för att ställa korgar.
3 svar · 1,2k läst
U
Uffe A: Trodde aldrig det och såg det på bilden. Men har tyvärr sett den andra varianten vid ett flertal tillfälle
6 svar · 6,0k läst
·
S
SiggeEklund: [citat] Okej. Tänkte mest att du kanske kunde använda dig av det takuttaget över bordet om det är mer centrerat i rummet, och då typ sätta en skena istället
4 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.