4 629 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Finn fem fel ...
Sida 1 av 2
...eller kanske sex, eller sju, eller ...
Jag har ofta reagerat på denne Henric Hagberg, som är tidningen elinstallatörens expertkommentator, brukar ofta vara lite långt ute i tassemarkerna och ha åsikter om ditten och datten utan full koll.
Men i denna artikel tycker jag han får full pott, hur många fel hittar vi i hans påståenden tro?
Jag hittar minst 5, ska jag även ta med ogrundade åsikter och slamkrypare så blir det fler fel, kanske uppåt 10.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/december/20a-pa-15-kvadrat.-vagat/
Så, kom igen, finn (minst) 5 fel ...
Jag har ofta reagerat på denne Henric Hagberg, som är tidningen elinstallatörens expertkommentator, brukar ofta vara lite långt ute i tassemarkerna och ha åsikter om ditten och datten utan full koll.
Men i denna artikel tycker jag han får full pott, hur många fel hittar vi i hans påståenden tro?
Jag hittar minst 5, ska jag även ta med ogrundade åsikter och slamkrypare så blir det fler fel, kanske uppåt 10.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/december/20a-pa-15-kvadrat.-vagat/
Kan man se bilden ordentligt någonstans?
Jag tar några
Färgordningen: Strömmen är rätt färgblind. Dessutom kan det faktiskt vara rätt, om inkommande faser ligger så. Fasordningen är nämligen rätt (vit,brun,svart). Det är endast den inbördes ordningen som spelar roll och då endast för roterande maskiner. Ja, det är lite osnyggt att inte göra enligt standard men att kalla det för fel är väl att ta i. Dokumentation av detta i en normal villacentral skulle jag vilja se en elfirma göra.
Momentmejsel: Puh-leeeze..... Aldrig sett en elektriker dra något alls med momentmejsel. Jag har förvisso ett väldigt litet sample size (n=4) men det man läser här och tidigare på fluxio talar knappast för detta i hemmiljö.
Tvillinghylsa: Igen, skåpbyggare, inte serviceelektriker i ett hem. Ja, osnyggt att blanda men inte otillåtet.
Kan inte riktigt se att detta med momentdragningen skulle ingå i "kontroll före idrifttagning" heller, speciellt med tanke på tidigare diskussioner ang kap 6.
Torix mm i centralen. Ej förbjudet, apropå annan tråd bara idag. Osnyggt, ja (speciellt torix), men inte förbjudet.
Sista stycket: "Bilden visar att det krävs..." Nej, det visar den inte. Den visar (utifrån texten, jag har inte sett orginalet) att en klåpare kan koppla fel. Klåparen kan ha behörighet eller inte, vara anställd i ett företag eller inte osv... Det finns massor av exempel på klantiga och dåliga kopplingar av yrkesmän. Därför faller argumentationen att lagen skulle ha något med saken att göra.
Problemet är inte heller att sakerna säljs på byggvaruhusen. Problemet är att det saknas tydliga instruktioner för hur man gör.
Färgordningen: Strömmen är rätt färgblind. Dessutom kan det faktiskt vara rätt, om inkommande faser ligger så. Fasordningen är nämligen rätt (vit,brun,svart). Det är endast den inbördes ordningen som spelar roll och då endast för roterande maskiner. Ja, det är lite osnyggt att inte göra enligt standard men att kalla det för fel är väl att ta i. Dokumentation av detta i en normal villacentral skulle jag vilja se en elfirma göra.
Momentmejsel: Puh-leeeze..... Aldrig sett en elektriker dra något alls med momentmejsel. Jag har förvisso ett väldigt litet sample size (n=4) men det man läser här och tidigare på fluxio talar knappast för detta i hemmiljö.
Tvillinghylsa: Igen, skåpbyggare, inte serviceelektriker i ett hem. Ja, osnyggt att blanda men inte otillåtet.
Kan inte riktigt se att detta med momentdragningen skulle ingå i "kontroll före idrifttagning" heller, speciellt med tanke på tidigare diskussioner ang kap 6.
Torix mm i centralen. Ej förbjudet, apropå annan tråd bara idag. Osnyggt, ja (speciellt torix), men inte förbjudet.
Sista stycket: "Bilden visar att det krävs..." Nej, det visar den inte. Den visar (utifrån texten, jag har inte sett orginalet) att en klåpare kan koppla fel. Klåparen kan ha behörighet eller inte, vara anställd i ett företag eller inte osv... Det finns massor av exempel på klantiga och dåliga kopplingar av yrkesmän. Därför faller argumentationen att lagen skulle ha något med saken att göra.
Problemet är inte heller att sakerna säljs på byggvaruhusen. Problemet är att det saknas tydliga instruktioner för hur man gör.
Jag blir nästan lite orolig för din del här. Varför ödslar du tid på att kolla denna vansinniga propaganda öht trots att du nu jobbar mer direkt i facket? Snart har du väl likt Svanström en riktigt skarp och i alla stycken vederhäftig kanal på en tub?Mikael_L skrev:
...eller kanske sex, eller sju, eller ...
[länk]
Ja propaganda är nog ett bra ord.
Men det tråkiga är att i framtiden kommer en massa elektriker också veta precis hur det ska vara, för det läste de faktiskt i en artikel skriven av en expert i tidningen Elinstallatören då de var lärlingar.
Branschen är helt sjuk pga systemet med otillräcklig grundutbildning och sen sker all reell utbildning utav personer som redan de har dålig koll och förståelse.
Felaktiga kunskaper och antaganden lever bara vidare i generation efter generation som någon slags genetisk defekt.
Men det tråkiga är att i framtiden kommer en massa elektriker också veta precis hur det ska vara, för det läste de faktiskt i en artikel skriven av en expert i tidningen Elinstallatören då de var lärlingar.
Branschen är helt sjuk pga systemet med otillräcklig grundutbildning och sen sker all reell utbildning utav personer som redan de har dålig koll och förståelse.
Felaktiga kunskaper och antaganden lever bara vidare i generation efter generation som någon slags genetisk defekt.
Jag kan skicka dig dokumentet för kontroll före driftsättning, så ser du att det faktiskt finns med där. Men du får vänta tills i morgon när jag är på jobbtommib skrev:
Jag tar några
tommib skrev:
Jag tar några
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Använder moment mejsel och momentnyckel ofta som elektriker.
Dock är det i Norge.
Vi måste kunna visa upp papper på momentnycklar och årskontroll av dom när vi driftsätter högspännings anläggningar här till kraftbolagen.
Vi sätter upp mycket tillfälliga anläggningar som användes på våra tunnelprosjekt.
Med massa trafoflytt som göres.
Obligatoriskt att vi använder momentnyckel och mejslar till vårat jobb.
De är nitiska här
Dock är det i Norge.
Vi måste kunna visa upp papper på momentnycklar och årskontroll av dom när vi driftsätter högspännings anläggningar här till kraftbolagen.
Vi sätter upp mycket tillfälliga anläggningar som användes på våra tunnelprosjekt.
Med massa trafoflytt som göres.
Obligatoriskt att vi använder momentnyckel och mejslar till vårat jobb.
De är nitiska här
Högspänning och distributionsnät är något helt annat än lågspänning och fastighetsinstallationer. Min erfarenhet är att i vanliga fastighetsinstallationer är momentmejslar väldigt ovanligt i praktiken, men att att det i just distributionsnät och linjearbete är mer eller mindre krav.H Hallerudsbo skrev:
Nå, nu hade jag ju litat på dig om du sa att det var med. Det jag sa var att jag aldrig sett en elektriker faktiskt göra det (men att jag förvisso observerat väldigt få elektriker). Den enda behöriga som jag med säkerhet vet att jag sett var killen som bytte elcentralen hos oss och han drog för kung och fosterland på alla skruvarna. Ingen momentmejsel där inte.U Uffe A skrev:
Ska jag vara jättepetig så pratar Henric om att det inte blir rätt kontakttryck medans EIOs instruktion bara pratar om efterdragning, dvs två olika saker. Det är dessutom så att kontrollen inte är ett lagkrav (igen, jfr tidigare diskussion här på forumet med Fredrik Sjödin).
Hela diskussionen är dock lite fånig. Självklart ska en elcentral vara väl utförd. Det kan den vara på flera olika sätt. Sticker man ut hakan och säger att man är expert får man dock vara väldigt noga med vad man kritiserar. Det är lite som Håkan Svanström i det berömda klippet med jordfelsbrytaren. Med den höga svansföring han har får man inte göra sådana fel. Den andra aspekten av det är att många elektriker drillas i att inte ifrågasätta saker utan det som man får höra på utbildningen/från den auktoriserade/från elinstallatören är guds sanning och nåde den mugglare som säger att "vänta nu". Det är, tror jag, en effekt av just det Mikael_L beskriver ovan med en rätt dålig grundutbildning.
Vilka fler än de raka som tommib tog upp tänker du på? Visst kan man nog som du skrev tvinga fram upp mot fem till men inte så klockrena och mer töjande kring saker som inte är så tydligt praktiska tycker jag. Ja punkten med flera ledare i klämmor kan jag lägga till den tycker jag helt får falla under utförarens förmåga och fackmässiga bedömning där det går att utföra korrekt.Mikael_L skrev:
Generellt är det tröttsamt att läsa på den sidan för det mesta med all fulel och liknande uttryck med braskande rubriker som är ren sandlåda. Tittar aldrig in där själv om det inte blir via tex som i denna tråden, för mycket jargong och grupptänkande med för stor andel halvt ignoranter i ämnet som tex yrkesläraren och sidans expert där.