Hej,
Hur nära får man ha mellan ett badrumsskåp med inbyggt eluttag (inne i skåpet) och en duschkabin? Skåpet har även belysning. Vi funderar på att flytta duschkabinen i vårt badrum för att lättare kunna installera tvättmaskin, men den skulle då hamna precis bredvid badrumsskåpet, och dessutom på samma sida som uttaget. Har bifogat två bilder över hur det ser ut nu och hur tanken är att det ska se ut efteråt. Den röda cirkeln är uttaget i skåpet. Badrummet är cirka 180x200 cm.
Nu:
Efter flytt:
Hur nära får man ha mellan ett badrumsskåp med inbyggt eluttag (inne i skåpet) och en duschkabin? Skåpet har även belysning. Vi funderar på att flytta duschkabinen i vårt badrum för att lättare kunna installera tvättmaskin, men den skulle då hamna precis bredvid badrumsskåpet, och dessutom på samma sida som uttaget. Har bifogat två bilder över hur det ser ut nu och hur tanken är att det ska se ut efteråt. Den röda cirkeln är uttaget i skåpet. Badrummet är cirka 180x200 cm.
Nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter flytt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ställer ni inte tvättmaskinen där istället? Elen finns ju redan där.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om öppningen till duschkabinen är den snedställda ytan ser jag inga praktiska problem med denna placering. Men försök och bedöm hur enkelt det är att nå fram till uttaget ifrån duschen. Avståndet horisontellt från ytterkanten på karet från dörröppningen till uttaget ska vara minst 60 cm enligt reglerna.
Det var första planen, men det finns en kopplingsdosa för tvättmaskin på motsatt vägg, som inte är inritad i bilden. Duschkabinen står även dåligt nu med tanke på golvbrunnen, då brunnen inte ligger under kabinen utan bredvid, vilket medför att det ligger ett fult avloppsrör på golvet till den, och att det blir svårt att ställa en tvättmaskin där. Det blir även sämre plats för tvättmaskin då luckan måste öppnas mot duschkabinen, och därmed även måste öppnas åt rätt håll.ricebridge skrev:
Det är den snedställda sidan som är öppningen. Väggen på duschkabinen fram till hörnet vid snedställda ytan är mindre än 60 cm, så det skulle nog i praktiken bli mindre än 60 cm från öppningen till uttaget, om dörren till badrumsskåpet skulle vara öppen.Bo.Siltberg skrev:
Om öppningen till duschkabinen är den snedställda ytan ser jag inga praktiska problem med denna placering. Men försök och bedöm hur enkelt det är att nå fram till uttaget ifrån duschen. Avståndet horisontellt från ytterkanten på karet från dörröppningen till uttaget ska vara minst 60 cm enligt reglerna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Även om mindre avstånd enkelt kan motiveras i praktiken så är måtten heliga som jag skrev i badrumsartikeln. Skulle det nagelfaras av någon petimäter så är det 600.0 mm som gäller utan undantag. Så ni kanske kan begränsa öppningens bredd på något vis, eller på annat sätt öka avståndet till uttaget?
Jag misstänkte det. Insåg att det kunde bli ett problem. Jag ska undersöka om det går att flytta uttaget till andra sidan av skåpet så att avståndet blir tillräckligt, alternativt får man ta bort det och istället installera ett separat uttag längst bort i hörnet ovanför WC.Bo.Siltberg skrev:
Svårt att veta exakt hur långt det blir då jag inte ställt duschen där ännu och inte vet exakt hur många centimeter från väggen kabinen hamnar med tanke på vattenrör längs väggen o.s.v. Men det borde inte bli mer än 60 cm i alla fall.J Behörig Installatör skrev:
Det finns inget färdigt där det kan flyttas, utan det kräver lite snickeri i så fall. Men det borde gå att lösa.