Vad man ska tänka på när man tvinnar flera olika par som inte ska störa varandra så ska de inte snurras lika fort.

• Haha
etompau
  • Laddar…
5
Jag vet inte om jag har missat något, men.
Ledarna på stark och klenspänningssidan är väl till samma armatur(er)?
Har jag fattat TS rätt så vill han inte ha fenomenet att det glöder när strömmen är bruten?

hsd
Gör ett prov på en arbetsbänk, med lika förhållande , kabellängder rör drivdon och led

Nu blev det en intressant diskussion!
LED skall gå till små, typ 1-3W i fönstersmygen. 230-delen skall gå till ett lamputtag ovanför fönstret, för att hänga julstjärnor och sånt sk*t i.

Max uttag i 230-delen blir ca 3x40 W, eller ca 500 mA. Jag kommer inte att nyttja båda samtidigt, utan det blir antingen den ena eller den andra. Det finns plats, men blir dålig utbytbarhet om jag placerar individuella LED-drivers bakom smygarna. Jag vill inte behöva riva hela smygen om drivern havererar. LED:arna har liten diameter, typ 20-25 mm, så att få ut eller in drivern genom det hålet är svårt eller omöjligt.

Jag ska kolla efter LED drivers som passar i en dosa, som man även har ett lamputtag i. Jag funderar även på om jag skall gå på nya lamputtagstandarden eller hålla mig till det jag har i resten av huset. Det lutar åt det senare.

5 50procent skrev:
Jag vet inte om jag har missat något, men.
Ledarna på stark och klenspänningssidan är väl till samma armatur(er)?
Har jag fattat TS rätt så vill han inte ha fenomenet att det glöder när strömmen är bruten?
Om det vore till samma krets är ju problemet löst på alla sätt dvs den ev störande tändtråden bruten samtidigt som LED. Jag antar att det inte är så här, tändtråden går till annat.

Det kan ju också vara bra här på BH att just induktiv koppling kan vi bortse från. Ofta nämns ju spökspänning osv vid olika mätningar eller glimmande, blinkande LED. Man kan utan vidare anta att det då rör sig om kapacitiv koppling.

I TS fall med LED kopplat efter ett drivdon dvs en sluten slinga galvaniskt skiljd är läget tvärtom. Dvs enda verkan som skulle kunna ge något är induktiv koppling, men med de längder, slingareor, strömmar osv som är rimliga här blir den för svag. Och den kapacitiva som skulle kunna ge mer har ingen väg att driva ström. Den spänningssätter bara delarna på sekundärsidan i princip lika sett mot jord.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
5
GK100 GK100 skrev:
Om det vore till samma krets är ju problemet löst på alla sätt dvs den ev störande tändtråden bruten samtidigt som LED. Jag antar att det inte är så här, tändtråden går till annat.

Det kan ju också vara bra här på BH att just induktiv koppling kan vi bortse från. Ofta nämns ju spökspänning osv vid olika mätningar eller glimmande, blinkande LED. Man kan utan vidare anta att det då rör sig om kapacitiv koppling.

I TS fall med LED kopplat efter ett drivdon dvs en sluten slinga galvaniskt skiljd är läget tvärtom. Dvs enda verkan som skulle kunna ge något är induktiv koppling, men med de längder, slingareor, strömmar osv som är rimliga här blir den för svag. Och den kapacitiva som skulle kunna ge mer har ingen väg att driva ström. Den spänningssätter bara delarna på sekundärsidan i princip lika sett mot jord.
Det var det jag var inne på först att alla kablar gick till samma krets och att en fas förutom tändtråden låg med, vilket inte finns när jag nu läser inlägget igen.
Därav den kapacitiva kopplingen som jag i så fall trodde skulle uppkomma.
Sen vidare hur stor den inducerade strömmen i så fall skulle vara vet jag inte men har aldrig råkat ut för att den skapar några större problem. Inte ens när signal/manöverkablage tom har legat brevid kraftmatningar (enkelisolerade ej sammförlagda)i värsta fall i industrisammanhang.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Det var det jag var inne på först att alla kablar gick till samma krets och att en fas förutom tändtråden låg med, vilket inte finns när jag nu läser inlägget igen.
Sen vidare hur stor den inducerade strömmen i så fall skulle vara vet jag inte men har aldrig råkat ut för att den skapar några större problem. Inte ens när signal/manöverkablage tom har legat brevid kraftmatningar (enkelisolerade ej sammförlagda)i värsta fall i industrisammanhang.
Precis som dina erfarenheter från betydligt värre industriella fall är den kopplingen särskilt utan något ferromagnetiskt med i bilden svag. Förr var det ibland känsligt vid instrumentering inom industri med mer högimpediva kretsar för känsliga signaler och låga nivåer. Där kommer tvinnade par, skärmar bra in tex med de typiska FKAR-(PG, PIG) kablarna. De problemen är ju i de flesta fall borta sen länge först genom strömloop (0)4-20 mA och senare även via okänslig kommunikation.

Ett fall däremot som kan vara farligt är inom eldistribution arbete på luftledningar som ligger parallellt med andra och större längre sträckor. Men då är alla kopplingsfaktorer på plats och åt rätt håll dvs lång sträcka, stor slingarea, stor ström särskilt farligt vid felfall. Eller om man vill utrota parkslide vid > 100 kV.

5
5 50procent skrev:
GK100 GK100 skrev:
Precis som dina erfarenheter från betydligt värre industriella fall är den kopplingen särskilt utan något ferromagnetiskt med i bilden svag. Förr var det ibland känsligt vid instrumentering inom industri med mer högimpediva kretsar för känsliga signaler och låga nivåer. Där kommer tvinnade par, skärmar bra in tex med de typiska FKAR-(PG, PIG) kablarna. De problemen är ju i de flesta fall borta sen länge först genom strömloop (0)4-20 mA och senare även via okänslig kommunikation.

Ett fall däremot som kan vara farligt är inom eldistribution arbete på luftledningar som ligger parallellt med andra och större längre sträckor. Men då är alla kopplingsfaktorer på plats och åt rätt håll dvs lång sträcka, stor slingarea, stor ström särskilt farligt vid felfall. Eller om man vill utrota parkslide vid > 100 kV.
De problemen som du tog upp om instrumenteringen är inget jag har varit med om, har för få år på nacken för det :p
Utrustningen är väl som du säger antagligen mindre störningskänslig nu.

FKAR används/finns fortfarande på sina få ställen där jag jobbar, bla som buskabel (S-bus) annars är det inte så mycket av dem, mest profibus och profinet.
Analogt är det som du säger mest 4-20mA (ibland 0-20mA)signal men även 0-10v på en del applikationer/apparater och det är väl just spänningssignaler som är lite känsligare mot störningar , har jag iaf fått höra.
Men det är väldigt sällan som sagt (typ aldrig) som jag har upplevt störningar via kraftmatningar , det är i sådana fall luftburen kommunikation som bråkar i sådana fall.

Ja på distribution och högspänning är det väl en del mer beräkningar med impendanser å ta hänsyn till? både dimenssion och avståndsmässigt för själva kabeln(arna) i sig men även mellan kablar och närliggande objekt.
Det är ju helt andra krafter som sagt

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.