tommib
tommib: Det är med all sannolikhet en obruten och en bruten fas. Normalt, i en modern installation, är brun obruten fas. I en äldre installation är det tvärt om. Kontrollera med en spänningspenna (jaja, den är kass, men till detta duger den) vilken av ledarna som har spänning hela tiden och vilken som bara har det när lampknappen är på. Du behöver sannolikt vika dem åt varsitt håll så att
2 svar · 3,0k läst
·
nimhed
nimhed: Låter rimligt. Jag har kört golvet ett tag när jag mätte, så det var ganska varmt
28 svar · 13,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En trepolig dvärg tillför ingenting i ditt fall, och den tar inte mindre plats än tre separata (för tre separata grupper). Min åsikt står fast. Instämmer även med vad tommib skriver om separat PSA till kylen.
10 svar · 5,1k läst
tommib
tommib: Ta en bild på hela dosan samt locket du ska montera upp, gärna något skarpare. Om det är en riktig takdosa med krok ska den absolut inte fästas med klor i dosan utan skruvas i fästena som ska finnas (t.ex. det strax nedom/till höger det inringade ser misstänkt ut). På en modern dosa är det M4.
2 svar · 1,1k läst
·
B
bjaurgen: Tackar ödmjukast för ett snabbt och informativt svar!
2 svar · 1,4k läst
J
JohanLun: har biltemas tång, den är lätt att klämma sig på (som endel andra felkonstruerade tänger där skänklarna går ihop helt) men resultatet blir bra... om man klipper på rätt ställe - det går så lätt och snabbt att det går att råka göra för djupt eller snett eller liknande... med en kniv och om uttaget skall vara där brytanvisningen är så tror jag kniv funkar lika bra... ska man
13 svar · 5,3k läst
A
Arnodt: Visst, så är det att växelriktaren inte ens vaknar om den inte är ansluten till ett elnät med spänning och frekvens inom vissa gränser. Den har reläer inuti växelriktaren som är just avsedda för att avskilja växelriktaren från elnätet, tror jag, ingår i förreglingen så att växerliktaren under inga omständigheter ska kunna mata ut spänning på ett spänningslöst elnät.
7 svar · 11,7k läst
·
P
Anonymiserad 173289: Tack för hjälpen. Det blir nog plint i kapsling för detta ändamål.
10 svar · 3,4k läst
M
Mikael St: Intressant tråd. Ett utmärkt exempel på hur system och regler fungerar. Som kund och medborgare får man stå för kostnaden när andra gör fel eller kompetens saknas.
60 svar · 8,0k läst
T
Trollskidan: Har också flera utag så Kanon Sätt in kombination usb utag
2 svar · 778 läst
·
U
Uffe A: Ja det är Weidmuller Det till vänster om de frånskiljningsbara plintarna är för att märka plintraden men var lite låt så den är inte märkt ännu
29 svar · 5,1k läst
·
M
Mikael St: Jag vet att det kan bli problem men det sker alltid en utveckling av produkter så både lampor och dimmers uppdateras kontinuerligt så det som gällde för 5 år sedan behöver inte vara aktuellt nu om man väljer en nyutvecklad produkt. Håller med om att ett alternativ är att gå ifrån SELV men innan det är rekommenderat officiellt och praxis tar man en risk om något händer. Gäller
29 svar · 3,9k läst
·
N
Nilfons: [citat] Strålande! Stort tack!
4 svar · 1,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Råkade ut för samma sak hos Svärmor häromdagen! Visade sig att hon hade en egen och en som var hyresvärdens.
9 svar · 5,6k läst
·
Nancy Biäng
Nancy Biäng: [citat] Jupp, men hos mig är allt ojordat :(
19 svar · 1,9k läst
·
5
50procent: Eller så sätter du en fast anslutning på tt och tm å den tredje fixar du ett uttag till, tex till strykjärn å mangel . Om det nu är nån som har msngel längre .Går ju att göra på många sätt om man vill. (y) ( det var inte din frågeställning, men jag ville bara säga att du kan göra på fler sätt)
3 svar · 1,6k läst
J
jordraketen: Jaha, här står ju svaren på rad. Då hade jag ju inte behövt ägna halva eftermiddan åt att byta kablar, kontakter, timer mm. Men då verkar det ju inte vara nån ko på isen att det lyser lite i ”off läge”..
8 svar · 8,4k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Man behöver givetvis inte byta alla, men en Hager dvärgbrytare kostar lite drygt 50:-, så man byter så många man har råd med
5 svar · 2,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: @Khaldoon vad har du för spänning mellan: L1-N? L2-N? L3-N? L1-L2? L2-L3? L1-L3? Har du någon annan utrustning/apparat som är kopplad till två/tre faser? Vad i så fall?
21 svar · 1,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ett eluttag matas (förhoppnings) av max tre trådar, dvs ganska okomplicerat. En kopplingsdosa kan innehålla trefas och kretslösningar med tändtrådar och styrtrådar som kräver lite mer överblick. Men att bara lyfta på locket är ju inte "farligare" än ett uttag.
12 svar · 6,1k läst
·
tommib
tommib: Rätt osnyggt att ta bort inlägget bara sådär. Gissningsvis är det väl den vanliga Flos Sarfatti som sätter myror i huvudet på folk....
7 svar · 13,3k läst
·
5
50procent: Och sen borrar du med en liten lutning om du skall ha ut nåt genom en yttervägg, så ev kondensvatten rinner utåt ( och det inte kan rinna utifrån å in och en droppnäsa så ev regnvatten droppar av innan det når väggen.:)
15 svar · 10,0k läst
Habalaia
Habalaia: Tack för snabba svar, det blev återfjädrande tryckknapp istället. Funkar perfekt.
4 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Men fråga gärna iallafall, även efter att du tänkt till. Vi är många som gillar att hjälpa till.
24 svar · 5,5k läst
·
H
hempularen: Men den juridiska biten är densamma oavsett vad du gör. Spelar ingen roll om det bara skall dras nya trådar i rören, eller installeras kablar.
14 svar · 5,2k läst
·
M
math_a: Aha, det är så det funkar... Stort tack för ditt snabba svar(y)
2 svar · 1,1k läst
·
X
xLnT: Hur gick det? Fick du ordning på din el? Jag måste nog säga att det kan finnas en poäng med att ha två patchpaneler på olika ställen i huset, om man nu vill ha riktig redundans. Men i ditt fall är det nog lite onödigt. Och jag håller heller inte med om att det är bättre med en 48-p switch än två 24-p switchar. Meddela gärna hur allting blev, kul att höra i efterhand :) Mvh
68 svar · 17,5k läst
·
E
elmont: Och jag är rätt säker på att du inte fått ett löfte angående på en tidpunkt för inkoppling av permanenta matningen utan bara en uppskattad målsättning.
19 svar · 2,4k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Plejd har ju astrour inbyggt, tiden går att sätta 60min före eller efter, dessutom finns en paustid där det kan vara släckt på natten. Går även att komplettera med ett ljusrelä/rörelsesensor och en tryckknapp. [bild]
25 svar · 4,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.