Hej på er Elkunniga!
Det är så att jag har eget VA i huset och till min pump (3 fas) i brunnen sitter ett manöverdon, typ motorskydd, i anslutning till detta. Dock varje gång jag får en strömdipp eller ett riktigt strömavbrott så slutar mitt vatten att fungera och jag måste springa ner i källaren och trycka manuellt på start igen.. Behövs detta verkligen? borde det inte räcka med ett motorskydd som startar om pumpen när strömmen är tillbaka? Om inte, hur kan man lösa detta problemet då min fru inte kan gå ner och återställa skiten och vi har ett litet barn som inte alltid planerar sina missöden efter att vi har vatten:D

Skulle du kunna ta ett kort?

Troligen har du någon form av kontaktormotorskydd, styrning med vippa/nivåvakt eller liknande som innehåller ett relä eller kontaktor med självhållning som släpper när strömmen försvinner. Troligen går det att byta eller bygga om till något som klarar strömavbrott utan handpåläggning.

5
B Beretic skrev:
Hej på er Elkunniga!
Det är så att jag har eget VA i huset och till min pump (3 fas) i brunnen sitter ett manöverdon, typ motorskydd, i anslutning till detta. Dock varje gång jag får en strömdipp eller ett riktigt strömavbrott så slutar mitt vatten att fungera och jag måste springa ner i källaren och trycka manuellt på start igen.. Behövs detta verkligen? borde det inte räcka med ett motorskydd som startar om pumpen när strömmen är tillbaka? Om inte, hur kan man lösa detta problemet då min fru inte kan gå ner och återställa skiten och vi har ett litet barn som inte alltid planerar sina missöden efter att vi har vatten:D
Det finns överströmsskydd (inte motorskyddsbrytare)med automatisk återställning.
Då skulle du kunna dra upp en manöverknapp till ditt hus.
Sitter det en motorskyddsbrytare med nollspänningsutlösare så kräver den en manuell återstart.
Det du eventuellt skulle kunna göra är att flytta upp hela lådan för styrningen, närmare huset (eller i) men det kräver nog en till kabel upp till om det sitter någon form nivåreglering (förregling) till kontaktorn. Eller alternativt ett överströmsskydd med automatisk återställning.
Meningen med en motorskyddsbrytare är att du måste gå å slå till den manuellt för att förhindra en farlig återstart.
Men är det riskfritt att en start av pumpen utan uppsikt så går det att göra som jag skrev ovan.

Redigerat:
5
Hehe mitt inlägg kanske blev lite rörigt att läsa, orkar inte redigera om det nu. :p

Ja riskfri återstart borde det absolut vara. Går bara till min vattenpump som sitter i en djupborrad brunn. Funderade också på att dra kabeln upp i huset istället men det är ju något krångligare än att byta don och då få bort problemet;)
Lägger till en bild på skrället
En elektrisk panel för vattenpump med start och stoppknappar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5
Jag skulle ha bytt till en lösning med kontaktor och överströmsrelä, men dock inte med automatisk återställning ( är iofs om valbart om det är ett relä med den funktionen).
(Glöm allt jag skrev med automatisk återstart)
Sen dra upp en start och stoppknapp till kotaktorn samt en tåt till en larmlampa från överströmsrelät till huset.
Btw du är säker på att det är motorskyddsbrytaren som har löst för underspänning och inte självhållningen till kontaktorn som har släpp, som Fotografen skrev tidigare.
Ska man köra automatisk återställning så bör man ha nån logik som bryter efter x antal återstarter och är onödigt dyrt å tillkrånglat.

Redigerat:
Okej, din lösning kan absolut vara värt att ta en funderare på. Har ju ett "skafferi" på ovanvåningen där den ena elcentralen sitter där jag kan sätta en återställning t.ex.

Tack för svaret!

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Går det att flytta hela lådan till en mer behaglig plats och bara sätta en arbetsbrytare vid pumpen så det inte föreligger risk för tillslag? Alltså är det tillåtet eller uppfylls inte kraven?

5
B Beretic skrev:
Går det att flytta hela lådan till en mer behaglig plats och bara sätta en arbetsbrytare vid pumpen så det inte föreligger risk för tillslag? Alltså är det tillåtet eller uppfylls inte kraven?
Det skulle du kunna göra , eller så använder du säkringarna.
Dock om du har dvärgbrytare så skall dem vara godkända för frånskiljning (Vilket de flesta är, de är märkta för det i så fall) och då använda en låsbygel för att förhindra tillslag, om det ska vara rätt och riktigt.
Men jag skulle montera dit en arbetsbrytare (säkerhetsbrytare)

Ja det känns lite bättre att ha någon form av frånslag vid själva arbetsområdet. Så länge inte utlösningsvilkoren blir för dåliga om man har säg 10m längre kabel så blir det nog en sådan lösning(y)

5
Det beror ju på vad du har för dimenssion och längd på kabel i dagsläget och vad den är avsäkrad med, om du inte klarar 10 m till så ligger du väldigt nära gränsen i dagsläget.
( mht på förimpendansen)

Redigerat:
Det är en EKLK 5G1,5 avsäkrat 10A som sitter. Uppskattad kabellängd i dagsläget ca. 5 meter.

5
B Beretic skrev:
Det är en EKLK 5G1,5 avsäkrat 10A som sitter. Uppskattad kabellängd i dagsläget ca. 5 meter.
Nu ska vi se, det finns rätt många här som gör dessa beräkningar dagligen och slår i tabeller. Så reservera dig för att jag kanske blir rättad om maxlängden nedanför.
Du kan ha med en total förimpendans (alltså med gruppledningen inräknad) på väldigt höga 2000mOhm, max 24m för en gängsäkring 10A och 25m för en dvärgbrytare 10A C.

För utlösningstid på 0.4s då säkring agerar både kortslutningsskydd och överströmsskydd.
Detta med en kabel förlagd så att värmeavgivning inte hindras.
(Förläggningssätt E)

Dvs dina 10 metrar extra spelar ingen större roll då du totalt hamnar under 24 m även om du nu skulle ha en så dålig förimpendans.

Redigerat:
Då blir det nog att flytta "lådan" och sätta en arbetsbrytare vid pumpen.
Tack så mycket för hjälpen!

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.