1 485 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
13 A och 16 A delar nolla
Sida 1 av 2
Hej
Har dragit ny i huset som är från -66. Det gick inte att dra egna grupper till samtliga faser utan någon fas fick dela nolla.
I köket har jag en ugn som går på 13A och Micro på 16 A (Jag vet, låter konstigt men är enligt instruktionerna), dessa har en egen fas och säkring men delar nolla och jord. Finns det några konstigheter med detta? Båda faserna samt jord/nolla är dragna med 2.5 kablar.
Det finns inte plats i rören att dra flera kablar och undrar om det kan uppstå något galet med åren?
Tacksam för svar
Har dragit ny i huset som är från -66. Det gick inte att dra egna grupper till samtliga faser utan någon fas fick dela nolla.
I köket har jag en ugn som går på 13A och Micro på 16 A (Jag vet, låter konstigt men är enligt instruktionerna), dessa har en egen fas och säkring men delar nolla och jord. Finns det några konstigheter med detta? Båda faserna samt jord/nolla är dragna med 2.5 kablar.
Det finns inte plats i rören att dra flera kablar och undrar om det kan uppstå något galet med åren?
Tacksam för svar
Är det samma fas så är det stor risk för överhettning av nollan, är det däremot en tvåfasgrupp (som ligger på olika faser) är det inga problem utan precis som det kan/ska vara. Först när vi vet hur det är utfört kan vi säga om det är OK eller livsfarligt.
Tack för ditt svar, trodde jag va tydlig men inser nu att jag inte var så tydlig. Ja, de har var sin fas dragen från centralen och i centralen var sin säkring. Det enda som de delar i kopplingsdosan är nollan och jorden.E elmont skrev:
Antar, utifrån ditt svar att det är helt okej?
Stort tack!
Att dom har varsin säkring betyder inte att de ligger på olika faser. Det finns bara tre faser i centralen (L1, L2 och L3) så flera säkringar ligger på samma fas. Du nåste kolla så att dina två fasledningar till spis och micro inte ligger på samma, till exempel L1 utan ligger på var sin av de tre.C Caponi skrev:
Nu förstår jag bättre. Finns det något bra sätt att kontrollera detta? Det verkar som att allt fungerar men man måste väl kunna mäta de eller liknande?M mlkjhr skrev:
Är det en klassisk central med smältsäkringar så brukar de ha tre rader. Det är en fas per rad.
Helt okej skulle jag inte säga att det är, för det är inte enligt normerana. Men det är inte farligt.
Helt okej skulle jag inte säga att det är, för det är inte enligt normerana. Men det är inte farligt.
Det är en automatcentral med kopplingsskena. Då går det väl 123 123 123 osv? Varje radbryt börjar väl från 1 igen?D Daniel 109 skrev:
Kan man mäta mellan säkringarna? För mäter jag mellan var fjärde säkring så får jag 0v och de övriga 400
Blir väl var fjärde? 123 1?Mikael_L skrev:
Det är 400 V mellan dem, rent helvete med gamla hus där man behöver mycket mer el och sugen på att riva alla väggar och tak för att dra nya rör är man ej.
Stort tack för er hjälp!
Det är normalt så, om det sitter en trefas skena. Men i en normcentral kan man inte utgå från den fördelningen, det kan vara på andra sätt.
Eftersom jag får 0 V, när jag mäter mellan var tredje säkring så bör det väl ändå vara så? Får 400V mellan varje och varannan men 0 mellan var tredje. Kan det finnas någon annan förklaring än att var tredje mätas med samma L?D Daniel 109 skrev:
Nej, då är det så. Men för att vara helt säker behöver man mäta.
Nej, det var mätningen du gjort, alternativt mellan uttagen jag syftade på.