Hej,

Min syster håller på att flytta in i en lägenhet. Huset är gammalt, kanske 30-tal men stor renovering gjordes i början på 90-talet. Har varit där och röjt lite inför målning och golvslipning men förstår mig inte riktigt på elen. Det verkar som elen i lägenheten byttes vid renoveringen på 90-talet, kablar ser moderna ut och det sitter automatsäkringar i en normcentral. Så inga porslinssäkringar eller gamla tygkablar etc vad jag kunnat se i kopplingsdosorna osv. Det jag undrar över är att alla eluttagen ser ut att vara ojordade, inga stift eller vad de kallas uppe och nere i uttagen utan bara två hål för pinnarna på stickkontakten, men när jag plockar bort plastkåpan så finns det skyddsjord (gul/grön) framdragen och inkopplad. Varför har man gjort så? Vad för typ av uttag är detta?

Eltillförsel med öppen vägguttag och synliga anslutna kablar, inkluderar skyddsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Ser ut som ett Eljouttag och är av jordad typ, i locket ska det vara en pinne som ska gå in i hålet på mitten där, finns det ingen pinne så är det fel lock, ett foto på insidan av locket är bra, då blir allt bekräftat vad ni har

Alla uttag inom samma område ska antingen vara jordade eller ojordade. Kanske är det anledning till att man har monterat ojordade kåpor på uttagen.
Uttaget ser ut att vara av fabrikat Elko.

Är det en hyreslägenhet så har hyresvärde ansvar för att elinstallationerna är korrekta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.