M
Mikael 81: Eller en tvåpolig trapp (https://www.byggahus.se/forum/threads/tvapolig-trappbrytare.205314/page-2#post-1645238)... :)
6 svar · 2,3k läst
5
50procent: [citat] Oj såg inte detta förrän nu. "På dem som inte kommer med automatiskt"? Hur menar du?
20 svar · 6,9k läst
·
R
roli: [citat] Näe, hur du hänger dina handdukar är upp till dig......:rolleyes:
27 svar · 5,6k läst
·
G
Galten: [citat] Så här ser iaf lampan ut!
19 svar · 9,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Av din gamla spis framgår att den är kopplad på tre faser och nolla. Det borgar för att du har ett fullkopplat perilexuttag som tillåter fritt val av ny spis, 230 V eller 400 V. Men vi har ett mantra här att aldrig lita på ett perilexuttag då det är mer än regel än undantag att dessa är felkopplade, och så kan det ju vara även i ditt fall. Du får själv bedöma sannolikheten. Det
7 svar · 1,2k läst
·
Jonazz84
Jonazz84: [citat] Ja jag misstänkte att dom inte fanns längre, skitdumt, är ju smidigt. Finns dom inte längre för dom inte är godkända längre? Tanken var att nyttja uttaget i taket till en hängande fönsterlampa med en smidig strömbrytare till. Förslag att göra utan att behöva borra upp för en ny dosa men ändå få de snyggt
4 svar · 1,2k läst
·
ChristinaH
ChristinaH: Ok... låter som att markmätarskåpet är att föredra ändå ☺️.
4 svar · 1,2k läst
E
etompau: För 1000 kr eller mindre kan du köpa ett stort sortiment av lämpliga skruvar och ett tillhörande RAACO-skåp. Ett sådant skåp bör finnas i varje hemmafixares hus.:D
10 svar · 950 läst
leby
leby: [citat] Det är faktisk samma Qubino som mäter energi som huvuduppdrag och som sen dessutom kan skicka signalström till kontaktorerna. Den ritas in av Qubino som att den skall sitta direkt efter huvudströmbrytaren i ett av deras tänka applikationer. Tack för svaren! Om ingen annan säger att det är tokigt så kör jag på med grundidén enligt alternativ 2. Ett exempel från Qubinos manual
7 svar · 2,3k läst
·
Ö
överste senap: I slutändan krediterat och inga ytterligare problem :)
15 svar · 2,4k läst
D
Daniel 109: Det är Schneider Exxact de är märkta 16A
6 svar · 3,4k läst
·
Dheri
Dheri: [citat] Den har jag med och är väldigt nöjd. Enda nackdelen jag ser är att skalan för längdinställning visar några mm för lite. Om jag minns rätt får jag ställa den på 8 mm för att få rätt längd till brytare och wagos.
18 svar · 14,3k läst
·
K
Krypstocken: Hej Tack för snabbt svar. Det betyder att elektrikern får sätta pucken i dosan närmast lampan och dragen nolla från den till pucken. En av de brutna faserna från den andra dosan byts mot en obruten fas som kopplas till både den fjädrande brytaren och pucken. Samt, den brutna fasen från båda brytarna kopplas till ”Push” eller switch på andra puckar. Det känns görbart. K
2 svar · 1,3k läst
5
50procent: [citat] Aha, men där har du förklaringen i vad som har skrivits ovan. Det är en väldigt hårt belastad grupp. Det bästa tycker jag precis som Johan, att dra ut en ny grupp. Alternativet är att stänga av de andra förbrukarna när du vill belasta det uttaget med en lite högre effekt. Och att du kunde tvätta den olika lång tid har bara med slumpen att göra.
13 svar · 6,5k läst
·
B
bsn: [citat] Det tror jag med, men än ger jag inte upp hoppet!
2 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, det är få apparater som behöver skyddsjord idag. Men tyvärr är det inte apparaterna som styr om uttag ska vara skyddsjordade, utan de ska vid ombyggnad vara skyddsjordade vare sig det behövs eller inte. Det undanröjer frågor kring gränsen mellan jordad och ojordad miljö och ger ett bättre skydd från JFBn.
3 svar · 1,5k läst
D
DMG: Tack för svaren. För ett tag sen hamnade jag i nån gammal tråd när det diskuterades om överbelastad nolla så blev nog lite förvirrad av det :) Bor i hus med trefas så det är inge problem på den fronten...
6 svar · 896 läst
V
ValterP: [citat] Vi hade på 1950-talet, HSB byggt 1947, elmätare med två räkneverk. Den ena räknade kWh över en viss effekt, dyrare förstås då. En röd flagga visades. Effekttaxa kommer att införas snart, Vattenfall först ut. 1 m elmätare måste bytas dock...
3 svar · 3,3k läst
C
camaro1969: nu har jag beställt lite kabel etc från elbutik.se. det vart elkos dosa, roligt att prova nåt annat än biltema som jag kör överallt annars =) men satt och tänkte på att jag eventuellt skulle vilja ha CEE uttag utomhus i framtiden. kan jag då tex ta fram långborren och borra innifrån, genom dosan och ut genom väggen och där montera ett uttag? kanske trycka genom ett vp-rör eller
46 svar · 13,4k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Vid brytaren eller i lamputtaget (inte sockeln).
7 svar · 11,2k läst
·
K
Karl Thulin: Tack för hjälpen, samtliga inblandade! Jag uppskattar verkligen att ni finns.
21 svar · 8,3k läst
·
H
hempularen: Som sagt den kommer att fungera i det uttag du har. Men om du tar dit en elektriker för att fixa något annat, så låt elektrikern titta på uttaget också. Det är inte bra att nollan saknas i ett perilex uttag. Du eller någon framtida ägare kanske pluggar in en spis som vill ha nolla någon gång, och den blir då genast förstörd. Men som sagt med den spisen du visade på bild så kommer
87 svar · 11,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, man ser att 13 A är i praktiken fullt selektiv mot 16 A, kanske i verkligheten också.
8 svar · 2,4k läst
·
M
Mikael 81: [citat] Och då kanske till och med någon kommer på tanken att en strikt personlig behörighet skulle kunna vara en bra idé! ;)
175 svar · 48,6k läst
·
S
Sextiocc: Jaaa...2,5 säkert bra vid fast installation, men inte om man ska på med en perilex. Iallafall inte från vanliga detalj handeln. Kabeln får ju inte plats. Får bli 1,5.
5 svar · 10,2k läst
bortek
bortek: Tack för lösningen @elmont. Det låter bra. Enkelt och slippar isolera.
2 svar · 11,4k läst
·
F
Fredrik_Lerum: Tror drivare är kass
2 svar · 3,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Som sagt var! tackar för alla svar. Det blev den här som "Tommib" tipsade om. https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-led-universaldimmer-4-400w/va?category_id=15230
21 svar · 3,8k läst
·
S
SM4UKE: Rotorn ska ha en viss kvarvarande magnetism för att generatorn ska komma igång att leverera el. Vill minnas att det heter remanens. Då får spänningsregulatorn kraft och kan mata lagom mycket magnetiseringsström för att utspänningen ska bli korrekt. Om den tappat magnetism kan man på en del elverk koppla in en DC-källa, kan vara ett bilbatteri, för att återskapa magnetiseringen. På
20 svar · 19,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.